mandag 10. desember 2012

Oppskrift på havreflarn

 
I dag har jeg hatt den store bakedagen! Det er få ting jeg liker så godt som å bake. Særlig til jul, når lysene er tent og julemusikken fyller huset.
 


Jeg lagde blant annet kjempegode og enkle havreflarn! Oppskriften har jeg fått av venninna mi, som igjen har fått den av sin mamma.
 
 
 
Havreflarn:
 
200 gram smør (jeg bruker Melange)
3 dl sukker
6 dl små havregryn
2 ss hvetemel
2 ts bakepulver
2 egg
 
 
Smøret smeltes, bland alt sammen. Stekes på 180 grader midt i ovnen, til de er gylne. Jeg har en tendens til å bomme på målene når jeg legger på brettet. Sånn gikk det i dag også. Man bruker to teskjeer, og legger en liten bit (mindre enn en femkrone) på brettet, de flyter nemlig ut. Følg med på steketiden da det går fort fra ferdig til svidd;) Men som sagt, de er enkle og såååå gode!



 
Jeg fikk flere spørsmål angående putetrekkene jeg har på stolene. De er kjøpt på Åhlèns for flere år siden.
 

 
Løvtynne og sprø, smelter nesten på tunga;)
 
 

 
Gjærbakst ble det også i dag, firedobbel deig.


 
Brettstativet har jeg tipset om før, og det er uunnværlig i disse tider:) Mitt er fra Clas Ohlson.
 



 
Det ble seks brett med lussekatter i dag, og de fleste har havnet i fryseren! Jeg synes det er koselig med lussekatter utenom Luciadagen også, de er liksom litt mer julete enn vanlige boller:) Og oppskriften er den samme, jeg tar bare en teskje (til dobbel oppskrift) gurkemeie i.


 
 
 
 
ha en fortsatt fin førjulstid!
 
 
 
 
 

18 kommentarer:

Lånemor sa...

Hei! Tror kanskje jeg må låne den oppskriften. Havreflarn er jo så godt. Flott blogg du har . Lånte hvite kakemenn- oppskriften din i går. Fikk den frem når jeg søkte på Google :) Klem, Anette

mette sa...

Mmm, det er godt! Kanskje det må bli en porsjon her i huset også.

Anonym sa...

Hei Silje!!
Tusen takk for at du er så fantastisk raus og deler oppskrifter og tips i fleng med oss!! Husker at du skrev om din farmors hjemmelagde marsipan ifjor, men finner ikke oppskrift..kunne du tenke deg å dele denne?!? Fristende å gjøre et forsøk på hjemmelaget marsipan;)

Klem fra Annbjørg..trofast leser uten blogg!

Reidun Beate sa...

Herremin hvor flink du har vært Silje. Får nesten dårlig samvittighet for at jeg bare har tatt det helt piano idag. Hehe :-) Tusen takk for oppskrift på havreflarn. Det er favoritten til mannen min, så denne skal jeg virkelig teste ut! Takk! :-)

Juleklem fra meg :-)

michele sa...

the red and checks in your kitchen is so charming!

my giveaway just opened up to everyone internationally, so it would be a pleasure to welcome you to it: http://hellolovelyinc.blogspot.com/2012/12/personalized-lovely-giveaway.html

i hope you win!

smiles.

michele

Anonym sa...

Dette var midt i blinken. Jeg har havreflarn på to do bakelisten min i dag. Og i år skal jeg sannelig prøve din oppskrift. Takk for at du deler både oppskrifter og hyggelige interiørbilder med oss.
Ser foresten at vi har nesten like fliser på kjøkkenet - og hvit panel! Kunne flyttet rett inn i kjøkkenet ditt jeg!
Ha en flott tirsdag! Hilsen fra Berit

martina sa...

Hei Siljie, kan du skrive oppskrift på lusekatter? Takk så mye! En klem

Anonym sa...

Hej!

I Sverige har man ALLTID saffran i degen när man gör lussekatter! Är det annorlunda i Norge?? Saffranet gör degen gul + att det smakar saffran. Blev nämligen förvånand när jag läste att du hade gurkmeja i degen! Visserligen blir degen gul av den men man missar den goda saffranssmaken som är så förknippad med just lussekatter. Men det kanske är annorlunda i Norge.
Tack annars för en mysig och trevlig blogg!!!

Anonym sa...

Du er jammen i meg flink Silje.
Du driver jo rene bakeriet.
Det har du ikke arvet etter din mor
ihvertfall. Jeg er helt imponert over hva du får til.
Må nok ta et lite besøk å smake snart nå !
Her skal det være juleklubb i kveld og elgstek er på komfyren og rødvinen er trukket opp.
Juleklem fra mamma

Anonym sa...

Ja, skjønner godt at mammaen din blir imponert over deg, Silje!
I morgen skal jeg prøve havreflarnoppskriften din:-) Takk for at du deler!
Fortsatt fin dag til deg.
Hilsen Maiken.

Anonym sa...

Måtte bare innom som snarest for å fortelle at havreflarnoppskriften din var helt flott. Men min bakst ble nok litt mørkere i kantene enn din - enda jeg satt foran komfyren hele tiden!! Oppskriften var i alle fall helt perfekt og blir gjentatt neste år. Det ble også Maryland cookies og gammeldagse kokosmakroner også i dag. godt med alt som er unnagjort.
Nok en hilsen fra Berit

Anonym sa...

Hei Silje..

Eg vil også veldig gjerne ha oppskriften din på lussekatter - dei såg KJEMPEGOOODE UT!
I går lagde eg havreflarn - etter di oppskrift. NYDELIG GODE! Og så lettvinte... Heilt perfekt ; enkelt OG godt!

Du har verdens finaste blogg, Silje - eg finner masse inspirasjon og glede i å følge deg og dei skjønne barna dine på bloggen...

Ha ei strålande førjulstid, Silje!

Mvh
Henriette

Tante Titti sa...

Den oppskriften tror jeg jeg må prøve. Her har vi enda ikke startet med bakingen, det frister liksom så lite å bake når nesa renner og en hoster og nyser i ett... Men nå må da vel dette snart gi seg, for bakelysten har iallefall kommet nå. Kjøkkenet ditt er så koselig, og lekkert julepyntet.
Ønsker deg en fortsatt fin adventstid.
Titti-klem!

mkm sa...

å de havreflarne så kjempegode ut! de må jeg prøve! takk for at du deler gode oppskrifter! i helgen bakte jeg rundstykker etter en oppskrift jeg fant her hos deg, og det ble suksess i heimen! :) fin adventskveld til deg! -monakristin

Unni sa...

Hei Silje.
No he i baka havreflarn ette di oppskrift. Kjempegod blei dem ;-)

Anonym sa...

Igår testet jeg havreflarnoppskrifta di! Du har helt rett, de ble veeeldig gode! Takk!
Anne K.

Elin sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett. Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Gunn-Hege Diseth sa...

Har bakt deilige havreflarn etter denne oppskrifta i dag. Mmmmmmm, så gode!!!!! Takk for at du deler!!