mandag 29. oktober 2012

Hva gjør dere til jul?

 
Det spørsmålet fikk jeg av en søt leser med navn Lisa for noen dager siden! Og jeg forteller gjerne, selv om jeg synes det er aaaaltfor tidlig å tenke på jul (ha ha...) og jeg har ikke noe nytt å vise frem heller:) Lisa vil ha tips om hva hun kan finne på med sønnen sin før jul:)
 
 
Som de fleste som leser bloggen min vet, ELSKER jeg jul. Og jeg synes faktisk det er nødvendig å starte planleggingen tidlig for å unngå at desember blir bare stress og mas. Jeg velger å ha julegavene i boks til første desember, og hele huset er ferdig pynta til første søndag i advent. Tidlig synes noen, men det er det rette for meg. Da har vi tid til å kose oss og nyyyte hele desember. For de drøye tre ukene frem til julaften går jammen fort!
 
Allerede fra ungene var bittesmå har jeg tatt dem med i juleforberedelsene, og de er faktisk like julegale som meg! For dem begynner ikke jula før i desember (mora tenker på den fra september), husker selv hvor lang den måneden var som barn. Julaften kom jo aldri;)
 
 
Noe av det vi koser oss mest med til jul er baking! Vi lager pepperkaker og kakemenn, som på mystisk vis forsvinner ned i små og store mager, og derfor blir det noen runder med julebakst!
 
 
 
 
Marsipan er en stor favoritt, og slik så det ut på kjøkkenet en desemberdag i fjor. Jeg kjøper ferdig marsipan fra Odense, og vi pynter med strøssel og smarties. Tror dette er en hit uansett alder på barna:)
 
Da jeg vokste opp laget vi verdens beste marsipan hos farmoren min hver jul. Hun skåldet mandler og la dem til tørk foran vedovnen, vi kvernet og eltet. Og lagde figurer og ruter og hadde det så utrolig koselig. Heldigvis har søstra mi fortsatt tradisjonen med å lage hjemmelaget marsipan etter farmors oppskrift. Hos oss blir det som sagt ferdigkjøpt, det er noe med å ikke legge lista så høyt vet dere;)
 
 
 
Ellers lager vi lussekatter, brente mandler og mye god gjærbakst. "Tørre" julekaker er det ikke så mye av her i huset. Smultringer kjøper jeg ferdig og fryser ned, og hver jul baker jeg krumkaker med tante Hilde. Jeg liker å dekke bord og be inn til juleselskap, og håper jeg rekker det i år også:)


 

Vi har en haug gamle og nye julebøker, som jeg aldri synes vi rekker å se nok i. Det er derfor jeg slår et slag for å starte forberedelsene tidlig, vi skal ha tid til å koooose oss! I tillegg hører vi selvfølgelig på masse fin julemusikk!



Julefilmer ser vi mye på, både barna og vi voksne har noen faste filmer vi må se. I tillegg er vi på teater hver jul, Putti Plutti Pott, og jeg er på Oslo Gospel Choir med gode venninner. Ingen jul uten!



Ungene er med å pynte i hele huset, og spesielt på rommene sine. De to store har hvert sitt kunstige juletre, og i fjor pynta de helt selv, måtte bare ha litt hjelp med lysene.


 
Vi håper på en snørik jul, så vi kan ake og gå på ski!



Vi lager noe ny julepynt hver jul, i fjor ble det melispynt til juletreet. Pynten vi lager blir fine julegaver, stas for de små å gi bort! Jeg har ofte kjøpt ferdige hobbysett, med snømenn eller nisser, det passer når barna er små.


 
Julegaveinnpakningen er det stort sett jeg som står for, men i år tror jeg jeg vil ha noen ivrige hjelpere...:)
 


Vi pleier å ha som tradisjon å hugge juletre selv, men i fjor kjøpte vi på en gård i nærheten. Om det er fint vintervær er det koselig å gjøre litt ut av det, mange gårder har selvhugst av juletrær, og hester med slede ungene kan kjøre med.



Også må juletreet pyntes. Det er et av høydepunktene for mine barn!



Å dra på sparketurer er kjære barndomsminner for meg...



Vi spiser alltid risgrøt på lille julaften, og på kvelden setter vi ut en skål på trappa som er til nissen. Det er også veldig spennende for de små! I grøten er det selvfølgelig mandel, og den som vinner får en marsipangris! Jeg lager en stor porsjon med grøt så vi har til riskrem på julaften.



 
Og til slutt kommer julaften, med julestrømper, filmer på tv og bare kos.... Og deretter lange late romjulsdager!
 
På bildet ser dere adventskalenderen jeg har gitt til pappa skrotnisse i år (det ble november-kalender da han er på farta i desember) Denne inneholder 24 ølflasker, av forskjellig merke og nasjonalitet!
 
 
 
Ungene får hvert år kalender fra pappa skrotnisse, med ting fra bruktbutikken sin. Vi glemmer aldri kalenderen Augusta fikk i fjor! Jeg har laget pakkekalender til dem tidligere, men synes det blir mye penger for ting som ofte blir til rot. Jeg tar nok tradisjonen opp igjen når de er litt eldre, og tar med aktiviteter noen av dagene! I år har jeg kjøpt lego-kalender til dem.
 
 
 
Jeg tror ikke vi gjør noe uvanlig eller spektakulært til jul. og jeg har helt sikkert glemt noe! Men jeg er en evig tilhenger av tradisjoner, og vil at julen skal være som den alltid har vært!
 
 
 
Som jeg skrev tidligere ble ungene og jeg sittende og prate om jul ved frokosten en dag, og de nevnte det de ville gjøre før jul...
 
Her er noe av de det nevnte:
 
* gå på ski og skøyter
 
* tenne i peisen
 
* lage snømann og ha snøballkrig
 
* lage snølykt og snøborg
 
* bake pepperkaker og lussekatter
 
* pynte huset
 
* hugge og pynte juletre
 
* lage julegaver
 
* rydde og pynte på rommene våre
 
* pynte ute
 
* lage fuglemat
 
 
 
 
Håper du fikk noen tips, Lisa! Kanskje noen andre har tips til koselige juleaktiviteter også?:)
 
 
I dag har det snødd her vi bor, føles som vi var de siste i Norge til å få snø:) Ungene har kost seg ute, så får vi se hvor lenge den blir liggende.
 
 
 
 
ønsker deg en fin kveld!
 
 
 
 
 
 

33 kommentarer:

Camilla sa...

Så fantastisk koselig Siljemor:) Det er ingenting som er som en god gammeldags tradisjonsrik jul :) Fikk mange ideer som jeg gleder meg til å bruke !:*

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Koselig innlegg....
Jeg gleder meg mer og mer til jul og tenker at i år skal jeg få til alle de koselige planene jeg alltid har... hehe

ha en knall fin uke
klem

Lina sa...

Åååå jul hos Silje! ♥love it! Det er nettopp tradisjonane eg likar så godt å finna hos deg. Og at ting går igjen. Jippi! Veldig kjekt innlegg.

Underberget sa...

Juleforberedelser er virkelig koselig for både liten og stor. Fine bilder og gode tradisjoner du deler med oss her:-) Jeg er helt enig at det er greit å starte tidlig for å slippe unna maset i desember. Jeg venter til 1. november med de fleste tingene, men noen gaver er allerede kjøpt. Ønsker deg en herlig tid framover sammen med dine små hjelpere!

Tonje Merethe sa...

Jeg er så enig med deg i dette med å ha tid til julekosen i desember. Her handles de fleste av gavene før desember, og det er så godt å ha slikt unnagjort.
Bruke desember til å kose seg med julemusikk, juleverksted, baking, julebesøk, pynting og kose seg. Her har i tillegg Nathalia bursdag 14.desember, så blir endel bursdag også her i desember..

Vurderer Plutti Plutti Pott her i år også. Vi var for noen år siden, så på tide å reise igjen nå.

Nydelige bilder forresten. Utrolig vakkert hos deg i juletiden (og ellers i hverdagen).

God natt og fin ny uke til deg.
Klem fra Tonje Merethe

KinesKlode sa...

Koselig ❤ Nå er det jo straks november allerede! Jeg vil også rekke mye før desember, må straks sette opp liste!!

Gleder meg til ny "lage til-og-fra-lapper" kveld :)

Stor klem

Mitt hjerte sa...

Åhh, som jeg drømte meg bort da jeg leste innlegget her nå...gleder meg såå til JUL!!! Dine barn er så heldige å ha en mor som deg som steller og ordner og baker og tar de med på det meste! Du kan det å skape gode barndomsminner, det skal være sikkert:)
Jeg er også en av de som sikkert er over gjennomsnittet opptatt av tradisjoner og jeg ser at vi har mange like.
Det å spise risgrøt på lille julaften med mandel i,er iallefall noe barna har gledet seg lenge til her;)
Det er veldig koselig å gå på juleteater og konserter, det gjorde vi mye da vi bodde i Norge, men her i Sverige har jeg ikke funnet noe enda.

Heldig dere er som har fått litt snø i dag, det er jo så spesielt når den første snøen daler....da får jeg julestemning med engang:)

Kos deg så masse med juleforbredelsene dine i år også, gleder meg til å følge med dere!
God klem til kjære deg <3

Lillian sa...

Herlige tradisjoner og rutiner du har.
Min lillemann er bare to år, så er ikke så mye han deltar i aktivt, men skal gjøre som deg og ta han med på alt sammen. I fjor bakte vi kaker sammen, tegna juletegninger og pakket inn gaver sammen. I år skal rommet hans ordnes og pyntes litt også. :) gleder meg, og mange av tankene for tida går mot jul. :)
Ha en flott ny uke. :)
Klem Lillian.

vigdis sa...

Herlig!!:))

Anonym sa...

Du er en perle Silje :o)Knallkoslig å lese bloggen din som alltid.Jeg er selv veldig glad i jula og tradisjoner å de må en jo ha :o)) Klm fra Solveig

Jatte sa...

Dere har så herlige juletradisjoner! Håper jeg kan skape så gode juleminner når jeg får barn en gang.. julen betyr mye for meg, men er nok ENDA KOSELIGERE når man kan skape fine tradisjoner sammen med sin egen lille familie!

Ha en fin Tirsdag - krysser fingrene for å snøen kommer for fult og at den ligger til langt uti februar/mars ;)

Fjordheim sa...

Ja jeg tror virkelig dere har en herlig førjulstid. Viktig å ikke la det bli stress men masse kos. Savner å lese julebøkene. Hende jeg sitter å ser i de alene. hehe. I tillegg til å lese for egne barn jobbet jeg også i barnehage så det ble mye julebøker i adventstiden.Håper jeg om noen år kan få lese for barnebarn.
Godt å ha ferdig så mange gaver som mulig tidlig. Alt som skal kjøpes er stort sett ordnet alt, men jeg skal bake noen gaver, og de må vente litt. Vet det er så mange andre ting som skal skje i desember så da er det godt med alt som er i boks.
Ønsker deg ei riktig god uke :)


Anonym sa...

Nydelig innlegg om juletradisjoner! Har du mulighet til å legge ut din farmors marsipanoppskrift? Den skulle jeg gjerne hatt, så glad som jeg er i hjemmelaget marsipan ;-)

Anonym sa...

Nydelig innlegg om juletradisjoner! Har du mulighet til å legge ut din farmors marsipanoppskrift? Den skulle jeg gjerne hatt, så glad som jeg er i hjemmelaget marsipan ;-)

Anonym sa...

Nydelig innlegg om juletradisjoner! Har du mulighet til å legge ut din farmors marsipanoppskrift? Den skulle jeg gjerne hatt, så glad som jeg er i hjemmelaget marsipan ;-)

Merethe sa...

Jeg ville ELSKET å være liten i jula hos dere!! Du er så flink, vennen :)

Rekkehuset sa...

Åh, nå kjenner jeg at jeg begynner å glede meg til jul:-) Jeg synes mye er litt tungt for tiden, og da er det godt å ha noe å se fram til! Takk for det Silje:-)

ennahs lille hjørne sa...

Det gledes til jul. Fikk ikke noe mindre lyst på denne tiden når jeg så innlegget ditt, det var nydelig.
Synes det er sååå godt å se en blogg med RØDT til jul. Julen for meg er også RØD:..;)

Fikk noen tips til ting jeg ikke må glemme å skrive ned..hihi

Vi baker pepperkakehus :)
Tenner MASSE lys og koser oss i hele desember. Jeg elsker også jula!!

Her blir det også legokalender som i fjor.. men jeg tar ut alle figugene for datoene, for jeg synes at kalenderen er så stygg..hihi Så pakker jeg de inn i riktig rekkefølge + legger på litt godteri på helg ;)

Klem

A-H sa...

Så koselige julebilder, oser av julestemning av dette innlegget!!

Jeg lurer på en ting, det fuglemat stativet du har ute, hvor har du fått tak i det?

Ha en fin tirsdag:)

Trines Hus og Hage sa...

Hei Silje
Dette var et herlig og inspirerende juleinnlegg!Jeg kjenner jeg gleder meg til jul når jeg kikker inn her hos deg. Masse gode tips til hyggelige juleting. Jeg kjenner meg nok litt igjen også, og er veldig enig med at tradisjoner er viktig.

Ha en fin tirsdag og takk for nydelig julestemning!
Klem Trine

Herika sa...

Herlig innelgg, Silje :-)

Caroline sa...

Utrolig flott innlegg Silje!!!
Tusen takk for masse inspirasjon:)
Jeg er helt enig med deg angående å starte tidlig,jeg er helt klart tilhenger av at desember skal være en måned man koser seg i,ikke stresser!
Tenker det blir en fantastisk jul i år også;)
Klem Caroline

Anonym sa...

Hei Silje!

Elsker jule innleggene dine!
Og tar gjerne imot flere smakebiter før desember... ;-)

Men det er en ting jeg lurer på.
Hvordan i alle dager kan du ha med barna på å bake, og enda få stekt/lagt bort så mye?? :-D

Hos oss spiser unga opp deig, pynt++ lenge før det blir noe å legge bort... :-D

Spiser dine noe av deigen, pynten++??
En annen ting, hvor mye maser de om å få spise de kakene/godteriet de har laget? :-D

Gleder meg veldig til desember på bloggen din! :-)

Klem fra Marte

vimza sa...

ÅÅÅÅ så fantastisk koselig dette var:) beste starten på dagen noensinne! for det finnes ikke koseligere tider enn julen!

Jeg ble faktisk så nostalgisk at jeg felte noen tårer av glede:) Det er så mange som stresser seg avgårde i desember men her jobber jeg hardt for at desember skal være kos, var så godt å lese at det er fler!

heldige barn du har som har deg:)
fantastisk morro å lese:) ønsker deg en super dag!
takk for at du gjorde min :)
klem Yvonne!

Anonym sa...

Nå fikk jeg skikkelig julestemning! Dere rekker og gjøre utrolig mye koselig når dere er så tidlig ute, ikke dumt. Hos oss blir jula spesiell i år i og med at vi får en liten keiser 27 desember <3 klem Siri

mkm sa...

så koselig juleinnlegg du har laget! er også enig i at en må starte tidlig med planleggingen. jeg har brent meg noen år på å styre altfor mye i desember... og så er det viktig å skape sine egne tradisjoner etterhvert som en får sin egen familie. ønsker dere en god tid fremover med masse fine forberedelser :) og i den anledning kom jo snøen som bestilt ;) -monakristin

May Lene sa...

Så utrolig koselig innlegg, Silje! Jeg elsker å lese om jul hos deg, nettopp fordi du er så flink til å ta vare på tradisjonene. Tenk så fantastiske barndomsminner du skaper for barna dine, de er jammen heldige ♥

Landlig Liv sa...

Ååå nå ble jeg i skikkelig julestemning!! Så koselig å lese om alle tradisjonene deres og se de stemningsfulle bildene:) Veldig mye var likt det vi har. Spesielt koselig å lese det du skrev om julebøker, nesten ingen av mine venninner som har det, men her har vi en god bunke. Fikk også tak i bøker vi hadde da jeg var liten fra en bruktbutikk i Oslo. Vi er seks søsken, så det var mange bøker jeg savnet da jeg fikk min egen familie.

Julen er er en fantastisk tid, gleder meg som en unge hvert år :) Ønsker deg en herlig tid fremover med juleforberedelsene.
Klem Elin

mirjamsdrøm sa...

Åååå for et koselig innlegg!!
Skal si du er flink med juletiden, tenker små og store koser seg masse hos dere :)
Herlige bilder og kjempekoselig lesning!
Julestemningen kom frem nå ja ;)
Ha en fin kveld du!
Klem Mirjam

Silje & Karl Terje sa...

For et koselig innlegg!! Gleder meg SÅNN til jula allerede! :) Barna dine er så heldige som har en sånn fin julefeiring i vente! :)

Stine bergensjente sa...

Å herregud, nå vil jeg spole tre uker frem i tid, så jeg kan begynne :-) Gud for et koselig innlegg. Men jeg lurte på en ting? Kan du lage et innlegg på hvordan du laget den melispynten? Er det bare vanlig melis, som du lar stivne og strør glitter på? Det var en utrolig smart ide :) Ha en super duper dag! Klem fra meg :)

Janet sa...

Fantastisk koselig og inspirerende.

Bdicte sa...

Trodde ikke jeg kunne glede meg mer til jul enn jeg allerede gjør, men det kunne jeg altså:)) Veldig koselig innlegg, så morsomt å se deres tradisjoner og pynt!

Gleder meg til desember på bloggen din, jeg skal lese trofast i år som ifjor, og året før der, og året før der..osv:))

Klem Benedicte