mandag 10. september 2012

Superenkel eplekake

 
Det er høst, og tid for herlige norske epler!
 
Da jeg gikk fra jobb i dag var det 2,5 time til vi fikk kaffebesøk. Innen den tid skulle unger hentes, mat handles, middag lages og spises, kake bakes og bord dekkes.



Jeg bruker ikke bare ferdigmikser når jeg baker altså, men det er jammen enkelt og godt! I dag tok jeg en pose lys muffinsmiks..
 

 
...og delte opp epler som jeg vendte i sukker og kanel. Jeg penslet en ildfast form med smøret som var igjen i kjelen (jeg smeltet smør til muffinsene) og helte røra i. Deretter puttet jeg i epler og drysset over perlesukker.



Høst er baketid!







Etter 15-20 minutter i ovnen var kaka ferdig.


 
Rykende varm med et dryss melis kunne den serveresmed vaniljeis i sola på verandaen.
 
 
 
 
Jeg synes eplekaker kan være vanskelige å få til, da de enten blir for lite stekt eller for mye stekt. Og gjerne tørre. Derfor er dette en super variant:) Tipselitips:)
 
 
 
 
 
ønsker deg en fin kveld!
 
 
 

20 kommentarer:

Myke minutter sa...

Supert tips!! Og jeg må bare si at Toro lyse muffins er nok den beste ferdige kakemiksen jeg vet om, deilig konsistens på baksten og muffinsene blir ikke sånn klissete som andre kakemikser blir etter steking. Pluss ingen kunstig ettersmak heller :) Klemmer

Geli sa...

Hej Silje-Sin, I love your photos and the combination of the flowers and the plates. I wish you a nice evening, Geli

Unni sa...

Så kjekt med et slikt baketips:-) flotte bilder.

Unni sa...

Så kjekt med et slikt baketips:-) flotte bilder.

TAB sa...

Så kjekt når man har det travelt! Takk for tipset Silje, ha en flott kveld! :)

livess sa...

Tusen takk for tipset. Dette må jeg prøve, virket veldig enkelt. Og eplekake og is er kjempegodt. Klem fra Liv.

Anonym sa...

For et supert tips:) lurte på hvor du har fått kjøpt de fine ildfaste formene du har. Ser du har en rød og en blå.Hilsen fra MS:)

silje-sin sa...

Hei MS! Formene kommer fra Green Gate, og jeg har bestilt den ene på nettet (husker dessverre ikke hvor...) og en i en butikk i Skien. Beklager at jeg ikke kan gi deg et bedre svar! Lykke til:) hilsen Silje.

MittLilleHjerte sa...

Så supert tips!:) Så fine bilder du viser;)
Jeg har forresten handlet inn til å bake kake i morgen:)
Gledes for det er jo så godt:)

Anonym sa...

Hei følger med på bloggen din Silje den er så flott og du får alt til å virke så enkelt, muffins kaka må prøves såg nydeleg ut!!! Riktig fin uke til deg og dine.. Mvh Wenche

Fjordheim sa...

En veldig grei variant av eplekake det der. Kjempefint å ha slike alternativ noen ganger.
Ha en herlig dag :)

monica sa...

Hei Silje!

Du har så mange fine innlegg om dagen, godt sommeren er over så du er "tilbake"! Gleder meg hver dag til å se på bloggen din : )
Supert baketips!

Ha en fin-fin dag!

Monica

Fru Glitters Hus sa...

Hei, oi dette var et knal bra tips! Eple kake er jo nydelig. blir kanskje at jeg prøver meg på denne utgaven til helgen
Ønsker deg en fin kveld.
klemmer fra Ine

Hjem og Glede sa...

Å for et supert tips skjønne du!
Toro er topp altså!
Nydelige bilder til stor inspirasjon!
Takk for koselig titt!

Klem Camilla som har vært så rampete å vise juletre i dag...hi,hi.

Janet sa...

Fantastisk koselig kake. IDu gjør alt så fint.
Takk for tips. Skal jammen prøves.

Jussara sa...

MARAVILHOSA SUA TORTA VOU TENTAR FAZER UMA . A SUA FICOU UM ESPETACULO E DEVE ESTAR SABOROSA.

Anonym sa...

Så flott tips:) skal jammen meg lage en slik, men vet du om den holder seg saftig til dagen etter?:)

Anne sa...

nå er denne kaka akkurat testet her, ble veldig god! :) jeg strødde over litt sukker og kanelblanding på toppen før steking og jeg :-) Takk for supert tips, gikk ned på høykant hos både store og små her :-)

Tina sa...

Hei Silje! en av dine faste lesere gjennom lang tid her! Takk for supert tips! Testet den ut i dag og resultatet ble superbra! Jeg låner oppskriften din og skriver den på bloggen min jeg! Linker til deg. ;)

Klem

Anne Lise sa...

Hei. Kom over bloggen din i dag. og vart sittande å lese. Veldig koselig både bilder og tekst. Eg såg at du klaga på at enkelte eplekaker vart for tørre. Då har eg eit tips til deg. Press ei appelsin over kaka før du putter den i ovnen. Då blir den saftig og god, og har du noe igjen så held den seg saftig til dagen etter og :)