torsdag 6. september 2012

Pai med ost og bacon



I går la jeg ut bilde av middagen vår på Instagram. Pai med ost og bacon. Det var flere som ville ha oppskrift, og da passet det jo bra at jeg tilfeldigvis hadde knipset noen bilder underveis;) Og det ser selvfølgelig slik ut hver gang jeg lager middag...;)






 
Pai med ost og bacon
 
Bunn:
125 gram smør
3 dl hvetemel
1 eggeplomme
2 ss kaldt vann
 
(evt maizena paideig)
 
* smuldre smør og mel, tilsett eggeplomme og vann og arbeid deigen raskt sammen. Pakk i plast, og la ligge kaldt i minst 30 min.
 
* sett ovnen på 175 grader
 
 
 
Fyll:
1 stor løk, purre eller vårløk
ca 150 gram bacon (jeg brukte mer)
4 ss finklippet gressløk
(den droppet jeg, siden ungene får panikk hvis det er noe grønt i maten...)
300 g revet ost
(egentlig 400, men det blir mye synes jeg)
2 dl melk
2 dl kremfløte
4 egg
salt og pepper
 
 
* Rens og finhakk løk, fres den blank i litt smør
 
* sprøstek bacon
 
* Kjevle paideigen, trykk ut i form og prikk med gaffel
 
* hell løk og bacon over deigen, strø gressløk og ost over.
 
* Visp sammen egg, melk og fløte, smak til med salt og pepper
 
* Hell over paien
 
 
Stekes i nederste rille i ca 40 min. Sett så paiformen rett på ovnsbunnen og stek videre i 10-15 min.
 
 
 
Servèr med salat og brød!
 
 
Oppskriften fant jeg i et av mammas Hjemmet-blader for mange år siden.
 



Paien er ganske mektig, og veldig god:)





Ønsker alle en fin helg!
 
 
 
 
 
 
Til dere som lurer: De rosa putene er kjøpt på Kremmerhuset og Skeidar.


11 kommentarer:

Hegeslilleboble sa...

Hehe, jeg la også ut innlegg om baconpai i dag:). Endel enklere enn din da siden jeg brukte butterdeig;). Flotte bilder du har tatt:).

Gledene i livet sa...

Paien så rett og slett kjempegod ut :) Det er såå godt med pai, og det er så greit at man kan putte nesten alt inni den!

Fjordheim sa...

Dette ser virkelig godt ut.
Så lurt å ta bilder underveis av og til så har en til å legge ut på bloggen.
Ønsker deg ei herlig helg :)

Sommerlyst sa...

Mmmmm.....ser så god ut!

Fine Bilder - og ja jeg regner med at det alltid er slik når du lager middag :)

hobbyvimsa sa...

Nam dette så god ut.Må prøve denne oppskriften.

Har nemlig lagd dette to ganger før og begge gangene ble bunnen rå.

Jeg har bakt urte snurrer i kveld,og det er også godt;)

Nydelige bilder du har tatt forresten;)

Nyt dagen!

Klem Linda

Hjem og Glede sa...

Noe så lekkert!
Du er så flink å vise de skjønneste bilder!
Lovely!

God helg!

Klem Camilla.

Frk.Fryds Hverdagsgleder sa...

Pai er utrolig godt :) Takk for tips, denne skal prøves :)

Geli sa...

Hej Silje-Sin, I love your photos. The recipe sounds good - I will try.
Nice weekend, Geli

Vibeke Sæther Svenningsen sa...

Hei på deg Silje:) Så deilig dette så ut da...dette hadde garantert blitt en hit her hjemme:)

Klem Vibeke,som har gjort gode kupp hos din far i dag:))Hurra for skrot Tor!! har funnet mye fint hos han:))

Hipsta Story sa...

Høres deilig ut! Den må jeg prøve en dag:) Takk for en flott blogg og hyggelig inspirasjon!

Alleoppskrifter sa...

Hei!

Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din, og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


Varme hilsen,

Ann-Sofi
http://www.alleoppskrifter.no/