mandag 20. august 2012

Til nistepakka




Med skolegutt i hus kom også behovet for nistepakker! I barnehagen har ungene full kost, så jeg er ikke så erfaren på niste-feltet. Jeg har lest og sett mange tips, om hjerteformede brødskiver og agurkskiver i stjernefasong. Foreløpig har det blitt mest brødskiver med skoleguttens favoritt, kokt skinke. Med en agurkskive oppå. Dessverre liker han ikke så mange andre grønnsaker, ellers hadde cherrytomater og sukkererter feks vært supert nistefyll.



En gang iblant kan det være fint med litt ekstra kos til skolematen. Han har allerede lagt merke til at noen andre barn har med seg vaffel, boller og pølser:) I helga fant Augusta og jeg frem forklær og kjevler, og satt firedobbel gjærdeig. Og nesten alt havnet i fryseren! Det ble horn med ost og skinke, og pølsehorn. Som alltid når jeg baker hevet deigen mye mer enn forventet. At jeg aldri lærer. Nå har vi noe å ta opp kvelden før hvis man vil gjøre noe ekstra ut av nista, eller man har glemt å kjøpe brød;)
Har du eller dine barn noen nistefavoritter? Og kanskje gode tips?:)




I kveld rakk jeg en ørliten shoppingrunde med to barn på slep! Har lyst til å fylle stua med nye farger! Men det blir ikke svart og hvitt hos meg, jeg synes det er lekkert hos andre, men det passer ikke inn her. Igjen, det er så bra vi er forskjellige:) Og jeg får så mye inspirasjon fra andre bloggere, uansett stil og smak!






ha en fin kveld!



22 kommentarer:

Rita sa...

Så utrolig smart dette var. Sitter faktisk akkurat nå og funderer på hva jeg kan finne på for å gjøre barnehagenisten til lillemor mer spennende...

Audhild sa...

Så mye deilig bakst :)

Jeg hadde et innlegg på matboks her forleden, disse matboksene ble i allfall oppspist av mine to små :)

http://audhildstene.blogspot.no/2012/08/matboks-til-ungene.html

Casa Nyheimen sa...

Prøv å google matpakkebloggen, der har jeg fått masse tips og kjøpt noen herlige matbokser av :)

Kine sa...

Nam nam, takk for tips;)
Jeg er i samme "båt", i barnehagen får de alt av mat. Så nistepakker blir nytt i år. Jeg synes det er veldig moro , så har kjøpt inn litt bento utstyr;)
Blir nok kanskje ikke de mest fancy, men moro med litt figurer og sånn. I dag fikk han en sandwich med smøreost, gulost, skinke og agurk, og et lite beger med oppkuttede gulerøtter;) Men smart å lage opp litt sånt, som man kan ha i matpakka innimellom ;)

Evy sa...

Prøver å være kreativ her også, men alt skolegutten min forlanger er to skiver med kaviar og et grønt eple. Så da trenger jeg kansje ikke diske opp med så mye da? :-)

Eva sa...

Fiskekaker tredd på spyd. Kokt egg med en liten kaviartube ved siden av. Druer. Liten boks med cheerios (om han har melk på skolen)matvafler (med havregryn etc)karbonader, pølsekuler....tja...sikkert masse mer også ;)

Hvit Villa sa...

Så godt ut!! Kan jeg spørre hvordan du får til det stoooore bildet? Jeg klarer bare å få de små..irriterende. Klem fra meg

Tulip sa...

Flink mamma du er Silje! Tenk om alle kunne hatt så kreative nister?
Her går det i brødskivene...som oftest med skinke eller salami.
Jaja!

Julia sa...

åh Silje, nok et innlegg som fikk meg til å utbryte til samboeren min: ååååh jeg gleder meg sånn til vi får barn!!! Synes alt sånn hverdagssyssel virker så koselig. Men først er det 3 lange år igjen på studier.. bra jeg har bloggen din å kose meg med sålenge:) gleder meg allerede til juleinnleggene begynner!!

Jatte sa...

ÅÅå dette så himmelsk godt ut da!! Å få noe slikt i nistepakka må jo bare bli en hitt!:)

Ta gjerne turen innom meg og bli med på min gibort, om du ikke allerede er med!

Klemmer fra Jatte♥

Yvonne sa...

Ser herlig ut!!

Jeg har laget en facebook gruppe der alle interiørbloggere fra norge som vil kan samles har du lyst til å bli med å dele bloggen din med flere enn kun de her i blogglandia? https://www.facebook.com/groups/146037442204453/ Ta en titt på linken =)

Ha en fin dag!

Kine sa...

Her går d endel i wrap,bruker tortilla lefse,og fyller med skinkebiter,salat,tomat,agurk,mais og ost,og litt dressing eller rømme..stor suksess!

Monica sa...

Enig ang svart og hvitt. Det blir litt for hardt og dystert, synes jeg. Men synes også det kan se litt stilig ut i blader, så skal se om jeg tør å våge å ha noen få innslag i stua...

MittLilleHjerte sa...

Dette så kjempegodt ut;) Det ville få hver og en til å spise opp nisten sin;)

Fin dag til deg!:))

Nicole sa...

hello....
You have a very very nice blog.
Your picture are sooooo nice and beautiful.
So ..I am so happy to find your blog.
I take a look every day..!!
best wishes....Nicole
Sorry...I'm afraid my English is a bit rusty...

Brunt sukker sa...

Nammm så deiligt!
Dette må jeg også bare se til å få gjort:))
leger meg til å føller deg .
ønsker deg en fin kveld klem fra Eli:))

Fjordheim sa...

Her var det jammen mye god bakst. Herlig med slike bakedager der en kan fylle opp så hverdagene blir litt enklere.
Ha en herlig dag :)

ida sa...

så deilig ut, jeg har hver dag store ambisjoner om å få baket en del men energien er liksom ikke helt til stede for tiden :/...
svart og hvit blir det nok aldri hos meg heller selv om det ser lekker ut hos aldre, farger gjør meg happy så det er et must :-)
ha en fin dag!
-klem fra Ida-
imittlillehus.blogspot.com

Hanne sa...

det så skikkelig digg ut med pølse hornm det blir nok stas i matboksen tenker jeg! :)Jeg så faktisk på god morgen norge idag om mat i boks! der var det masse flotte tips, hun som hadde innslaget har laget en bok som het "i boks" kanskje det hadde vært en inspirasjon kilde? Det var det i alle fall for meg. Taima og tilrette lagt for norske matvaner.. tenk noe så enkelt som fiskepuddig på skiva formet med pepperkakeform! ;) fortsatt fin dag! :)

Anonym sa...

Hvordan lager man de "pølsebrøda" ?? :)) Har du en oppskrift?? :D

Hilsen en som liker å bake :D

salige lavendel sa...

Smart matpakketips!

Dorteas lille verden sa...

Hei Silje. Matpakker kan være utfordrende - i alle fall når ungene er lei av det samme pålegget, den samme frukten osv. Hjemme hos oss bruker vi av og til å lage tortillalefser med ost, skinke og ketchup - og varmer disse i toastjernet. Lefsene pakkes inn i aluminiumsfolia, så holder de seg lunken til lunjstid. Supert å bruke som nistemat når det er turdag på skolen:)