mandag 23. juli 2012

Sommerferie!


I dag var det klart for en av våre sommertradisjoner, bærene fra hagen skulle plukkes inn, og vi har saftet og syltet! Det er noe av det jeg koser meg mest med å gjøre!



I år ble det 1 kg rips og 3 kg solbær.



 Og noe av det beste med dagen har vært at ungene var så flinke til å hjelpe til! Av egen fri vilje;) De kom løpende med kopper og kar og ville også plukke (Augusta fremdeles i pysj:))! Bittelillesøster var mest interessert i å spise...

I kveld har jeg laget jordbærsyltetøy (dvs jeg rører bare) og kokt solbær- og ripssaft. Ungene har vært ivrige tilskuere, og kl 22 i kveld spiste de rundstykker med nyrørt syltetøy og drakk hjemmelaget saft. Og det var faktisk like idyllisk som det høres ut;) Alfor seint selvfølgelig, men det er jo sommerferie:)



Uklart bilde, men sånn blir det når man ikke har første porsjon ferdig før sent på kveld...



Den siste uka har vi tilbragt på mammas hytte ved sjøen. Vi har hatt mange dager med fint vær, mye besøk av venner og familie, grillet nesten hver dag, spist is, vært i kragerø og rett og slett kost oss glugg ihjel. Takk mamma for at vi får låne den nydelige plassen deres:)


Utsikten fra hytta en varm sommermorgen.



I går oppdaget jeg plutselig en hare rett nedenfor hytta (dvs jeg hadde ikke linser på og trodde det var en chihuahua...;)) Den hoppet og spratt rundt, på akkurat den samme plassen som ungene leter etter påskeeggene sine hvert år! Og da var selvfølgelig ungene helt enige i at dette var påskeharen som kom for å se om de hadde funnet eggene sine!


Pavlova med sommerens bær! Noen plukket av små barnehender..





Til slutt noen bilder fra hytta.


Nå venter enda en uke med ferie og familiekos. Vi storkoser oss selv på regntunge dager. Denne uka skal vi besøke en bloggvenninne og familien hennes! Vi har "kjent" hverandre i mange år, men aldri truffet hverandre!


 

ønsker alle herlige sommerdager!


 

9 kommentarer:

Living Four Seasons sa...

Mange koselig og varme bilder! ♥

Kos dere videre, sommerklem,
Vicky

Elisabeth sa...

Det hørtes helt idyllisk ut!
Husker da vi var små og plukket rips hos farmor og min mor kokte og laget saft. Det var så spennende. Saften likte jeg ikke da, men nå gjør jeg!

Et minne ungene vil huske! :)

Norwaystyle sa...

For et herlig innlegg. Dette er sommer det! Flotte bilder. Så gøy at barna er så flinke å hjelpe til. For en utsikt! Fortsatt god sommerferie.

Hjem og Glede sa...

Så nydelige bilder Silje!
Å at du klarte å ta bilde av haren er jo bare helt herlig...
Hytten til din mor er jo bare sååå koselig!
Ha en herlig tirsdag du flinke silje.

Smil og klem fra Camilla.

Villaveien nr 1 sa...

ÅÅ så koselig med rundstykker og syltetøy på en sein sommerdag... Gode minner for barna som de aldri kommer til å glemme vil jeg tro.

Og nyyydelig hytte mammaen din har. Så koselige bilder. Alle bildene var så koselige.

Og harepusen da, wow så gøy å se den ekte påskeharen.:)

Solskinnsklem fra Margareth i Bergen

Hilde. sa...

Mangen nydelige bilder, ha en fortsatt god sommer.

Anonym sa...

For en idyll. Jeg skulle jeg ønske jeg var barn hos dere, hehe:)

Hvilken farge har dere på hytten? Altså de "rosa" veggene inne?!

God sommer til deg og dine!

silje-sin sa...

Hei anonym! Takk for koselig hilsen:) veggene er malt i støvrosa! Ønsker deg en flott sommerdag! Hilsen Silje.

Anja - Min hverdag sa...

For en forvandling på hytta ! Virkelig fint. Ha en fin sommer videre :-)