torsdag 5. juli 2012

Russiske wienerbrød




Som jeg skrev bakte vi ikke bare muffins i går, men også russiske wienerbrød. De er fantastisk gode, oppskriften har jeg fått av tante Hilde. Mine blir ikke like høye som hennes, men smaken er god. Ingenting havnet i fryseren denne gangen heller, for å si det sånn...



Og det beste av alt, deigen inneholder bare fire ingredienser! Og det er ting man alltid har i skapet.



Tante Hildes russiske wienerbrød

300 gram margarin smeltes, hell i 9 dl melk. Dette skal koke opp. Pisk i 375 gram hvetemel med miksmaster. Så skal denne deigen kjøles helt ned, det er viktig! Jeg satt min i kjøleskapet.





Så skal seks egg piskes i, to og to av gangen. 1,5 spiseskje med røre settes i topper på stekebrett.

Stekes på 180 grader i 30-40 minutter, nederst i ovnen.





Så tar man på melis. Og nyyyyter! At noe så enkelt kan bli så godt... Tante har fått spørsmål om hvordan hun får vaniljekremen inni, og det er en bra beskrivelse! De er virkelig saftige og gode!





ha en fiiiin fredag!



19 kommentarer:

Fjordheim sa...

Minner om vannbakkelse. Men har melk i stedet for vann. Spennende. Disse må prøves. Ser kjempegode ut.
Er de greie å fryse, eller bør en ikke lage mer enn en spiser opp etterhvert?
Ønsker deg og dine ei herlig helg :)

Livy sa...

Mmmmmm! Det ser himmelsk ut!!! De må definitivt prøves ut:-) utrolig koselig det forrige innlegget også, veldig beskrivende og gjennkjennelig:-) ønsker deg en fin fredag! Klem fra Livy

salige lavendel sa...

Dette var en spennende deig! Må bokmerke dette innlegget tror jeg. Smaker de noe ala vannbakkels eller er det noe helt annet når det er melk i røren?

små gleder sa...

Ser både enkelt og godt ut! Må definitivt prøves! Du er så effektiv at du tar fredagen allerede i dag ser jeg, blir lang helg på deg da! ;)

God helg til deg og dine! :)

salige lavendel sa...

Får hverken kopiert oppskriften eller bokmerket siden, får melding om at funksjonen er "disabled".Er det noe å gjøre med det tro eller er det kanskje en sikkerhetsinnstilling du har på bloggen?

A-H sa...

Disse så skikkelig gode ut, og jeg skal garantert prøve;) Takk for at du deler:)

Klem

Petrine sa...

Takk for at du deler oppskrift!
Disse skal prøves :)

God helg!

Lillan sa...

Disse må prøves på hytta nå i ferien!!

Ser du er opptatt av oppussing av hytta deres om dagen. Vil bare fortelle at vi også har anskaffet oss hytte (ikke som vi pusser opp, men som er ganske ferdig.) Du kan jo ta en titt på bloggen min så ser du hytta vår:) Helt grei hyttestandard, men vi har både strøm og bad med dusj:) Dette er en skogshytte i et hyttefelt.
Ser hytta deres er mer sommerhytte med lyse fargetoner. Gleder meg til å se resultatet!! Veldig sukkersøt og nusselig hytte. Blir gøy å se hvordan den blir til slutt.

GOD SOMMER!!!! stor klem fra Lillan

Flisan sa...

Yum!
takk for at du deler oppskrift!
det ser helt HEAVEN ut !
må prøves en gang !

Anonym sa...

Hei, kan jeg spørre hvor dere har kjøpt den fine paviljongen dere har på terrassen ? :)

Fru Mosbron sa...

oi de så gode og enkle ute:))
Takk for oppskriften:))

Monica sa...

Åh... nå fikk jeg vann i munnen på andre siden av hekken her ;-) Disse må definitivt prøves ut !

Tulip sa...

Å gode gud, så godt det så ut...Hmm...mon tro om det ikke blir baking her i løpet av uka, selv om jeg har bakt to bursdagskaker idag og igår..?

rule sa...

Åh..dette så fristende ut!!! Tror jeg må teste denne oppskriften imorgen!! Ha ei fin helg!! Klem

Linn sa...

Måtte prøve med en gang jeg! Har de stående i ovnen nå :):) Takk for oppskriften!

Anonym sa...

Hei! Jeg bakte wienerbrødene i går og de ble fantastisk gode! Mine ble ganske flate, men smaken var som sagt fantastisk:) Tusen takk for en kjempe inspirerende blogg, jeg leser hvert eneste blogginnlegg med glede:)
Klem Ragnhild

Anonym sa...

Russiske wienerbrød er kjempegodt! Jeg har fått oppskrift fra ei venninne som er laktoseintolerant, så da byttes melka ut med soyamelk med vaniljesmak. Blir nesten enda bedre da spør du meg! :)

Linda sa...

Hvordan får du vaniljekrem inni?

Anonym sa...

Ble så fristet når jeg så dette. Ser herlig ut, det må jeg virkelig si! Lagde det nå i dag, men jeg kommer aldri til å gjøre det igjen for å si det sånn. Det er en grunn til at man betaler for kokebøker, mens matblogger er gratis å lese!