søndag 3. juni 2012

I kjøkkentjeneste


Vips, så var nok en helg over! I dag var det min tur til å sove lenge (dvs til kl 09) og for en sjelden gangs skyld våknet jeg full av energi! Jeg har lenge planlagt å fylle opp fryseren med mat og kaker før sommeren, og tenkte at i dag var en fin dag å begynne! Det er så kjekt å ta opp en pose med fylte horn eller pizzasnurrer hvis man skal på tur eller på hytta, eller en pose kanelboller hvis man får besøk!



Vanligvis rekker ingenting av det jeg baker å komme i fryseren, så i dag måtte jeg være streng:) Ungene og nabobarna fikk med seg varme boller i lekestua, hvor de koste seg mens det regnet ute. Og mannen og jeg måtte smake en hver vi også, men tre poser ble fryst. Til kvelds ble det ferske rundstykker, og de som fikk plass i fryseren havnet der. Er visst på tide å bruke middagene som ligger i fryseren, så jeg kan fylle på mer bakst:)



Jeg plukket inn en kilo rabarbra fra hagen, og tenkte å bake rabarbrapai med vaniljekrem, jeg ender alltid opp med å kaste resten av vaniljekremen når jeg baker boller, og det er jo dumt! Men så hadde jeg ikke potetmel, så da ble det rabarbrasaft i stedet. Dèt er smak av sommer det!




Jeg skulle selvfølgelig gjøre masse annet i dag også, spesielt ift klesvask, men endte med å være på kjøkkenet hele dagen. Ellers har mannen malt litt mer på hytta i helga, og jeg har malt noen småting her hjemme. En fin junihelg!





ha en flott kveld!

9 kommentarer:

Petrine sa...

Så lurt!
Burde absolutt benytte seg av å bake på dager som denne. Er liksom ikke så fristende å stå lenge på kjøkkenet når varmen slår inn for fullt.

Fin ny uke til deg :)

Hulda sa...

Hver gang jeg er innom bloggen din blir jeg så imponert over hvor flink du er på kjøkkenet. Herlig bakverk og deilig saft. :) Gjengitt i skjønne bilder!

Anonym sa...

Du får alt så delikat!! Hvordan lager du rabarbra saft kunne tenkt meg oppskrift på det. Du er en effektiv dame det skal du ha!!

Rosehagen sa...

Nydelige bilder;)
Rabarbrasaften er lekker i fargen!! Virkelig sommerfarge. Kjenner til den fulle fryseren hvor det nesten bare er plass til frittliggende bær;))
Vi har besøk av verdens flotteste niese og hennes mann. Og har servert nystekte kanelknuter;))

Ønsker den en flott juniuke, flittige dame;)

Klem fra Ann-M.

Tone sa...

Wow så effektiv da:)
Selv har jeg vært barnevakt for to godinger på 2 og 5 i helga:)
Litt uvant for en mor som selv har barn på 11 og 14!! Men veldig gøy og koselig!!
Eneste som ble bakt her var en sjokoladekake - Toro style, men det gikk ned det og:))

Flott ny uke til deg.

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så mye deilig.
Ha en knall fin mandag
klem

Silje Marie sa...

Hei!
Ble kjempe sulten jeg;)
Så koselig blogg du har;)

Anonym sa...

Hei !

Jeg har laget rabarbra pai flere ganger, men hvordan har du laget rabarbra saft? Hadde vært fint å høre din oppskrift :)

Hilsen Anette :)

Hanne sa...

Så fine bilder! Kjøpte to sånne flasker her om dagen selv, til å ha rips saft i! :):) Kjempe søte!

Utrolig koselig blogg du har! Legger emg til som følger her jeg :):)

God helg til deg :)