søndag 11. mars 2012

Vårvær og middagsplanlegging!


Nok en herlig dag, med mange varmegrader og strålende sol! Jeg har tilbragt nesten hele dagen ute, vi har ryddet, spylt verandaen, jeg har luket litt og vasket alle vinduer i 1.etasje utvendig. Ingen tvil om at det nydelige været gir meg energi!

Denne husveggen ble malt i fjor, og inspirerer oss til å fortsette malingen i år! Ihvertfall èn vegg må males, kanskje rekker vi de andre to også. For det er litt av en forskjell!



Vintertøy til tørk, snart kan det legges vekk!




Plantebordet venter på blomster, og stolene på at noen skal sette seg og nyte solen. Men det har vi jo ikke tid til, etterhvert så!



Ganske forskjell på veggen over her og denne ser dere. I tillegg skal alt det hvite males.

Opp mot lekeplassen, der tomtegrensa er, har vi hatt planer om å sette opp hvitt stakittgjerde. Men siden vi også har gjerde på den andre siden av tomta, og fordi vi ikke har lyst til å bruke hele sommerferien på å male, tror vi det blir tujahekk i stedet, som vi har foran huset. Men så har jeg jo planer om å lage staudebed i skråningen, vet noen om tujaen vil stjele all næringen, og evt hva avstanden mellom den og plantene burde være? Blir glad om noen vet;)



Så til dette med middagsplanlegging!

Vi er vel ikke alene om å stå i butikken en ettermiddag og lure på hva man skal ha til middag, eller enda verre, foran et tomt kjøleskap.. Vi har snakket lenge om å få ukesplaner, og nå er det altså iverksatt! Menyen vår går over fire uker, og er ganske lite spennende, men passer fint til en småbarnsfamilie synes vi. Jeg har merket at vi spiser mer variert nå som menyen for hele uka er lagt opp, og det er NYDELIG å ikke behøve tenke på hva man skal ha hver dag.

Vi tar storhandelen på mandager, da snakker vi toppet handlevogn. Så blir det en liten handletur til før helga, fylle på med melk og brød, og kjøpe godsaker til helga. Her i huset kan vi nemlig ikke ha sånt liggende. Godsakene altså;)


Her er menyen for de to første ukene:

Uke 1:

Mandag: Kylling al forno

Tirsdag: Fiskegrateng

Onsdag: Kjøttpølser
(ungenes faste fridag, kjekt med litt lettvint middag da!)

Torsdag: Laks

Fredag: Hjemmelaget pizza

Helgene kommer til å variere, men forrige uke var det:

Lørdag: Helstekt indrefilet av svin, med tilbehør

Søndag: Hakkebøf i brun saus



Uke 2:
Mandag: Kylling m/ris og salat

Tirsdag: Fiskeboller

Onsdag: Sweet&sour m/svinekjøtt
(må byttes ut, siden ikke ungene er så glade i det)

Torsdag: Torsk i hvit saus, gratinert i ovnen med grønnsaker og ost

Fredag: Taco

Lørdag: Indrefilet av svin (sa jeg at det er vår favoritt?;))

Søndag/ i dag: Pizza fra pizzabakeren.
Kjekt med noe enkelt når man er ute hele dagen. Ungene spiste laks hos bestemor:)



Og så har vi altså to ukesmenyer til. Og man kan jo bare bytte ut om man blir lei:) Vi er ihvertfall storfornøyde, og jeg er rimelig sikker på at vi allerede har spart noen hundrelapper!



Nå må neste uke forberedes, huset ryddes, kroppen dusjes, og SÅ skal jeg dumpe ned i sofaen. Mannen er snart ferdig med andre strøk på rommet til C, i morgen skal vi ringe maleren som skal tapetsere for oss!




ha en fin kveld!

15 kommentarer:

Frøken OppNed sa...

Her har vi også middagsplan hver uke, er såå deilig!
Fin søndag til deg :)

marianne leonora sa...

kjempe smart og mye billigere hvis en vil spare litt penger. turer i butikken hver dag gir mye ekstrahandling.

Marianne Leonora

Cecilius blogg sa...

Dere har et utrolig fint hus! Fantastisk flotte detaljer, og jeg er helt forelsket! Det må være mitt drømmehus :) Dere har det så sjarmerende og fint. Elsker at dere har rødt med hvite lister. Det er så utrolig mange HVITE hus, så det var fantastisk bra å se en forandring. Jeg drømmer om paviljongen din til sommeren, og lurer på hvordan du klarte å henge opp de gardinene? Har du kjøpt flere lengder? for å dekke den ene langsiden?

Hilsen Cecilie , som er blitt fast leser av bloggen :)

Jeanettes lille paradis sa...

På kjøleskapet mitt henger det en fireukers middagsplan, må innrømme at noen av dagene fortsatt er tomme så da er det godt med litt inspirasjon fra andre :)

Håper vi også kan spare litt penger på planleggingen, det skader jo aldri!

Ser forresten ut som dere har hatt en strålende dag i finværet!

Frk.Fryd sa...

Nydelig hus dere har!!
Kjempe flott blogg du har, må innom titt og stadig for å se på den :)

Anonym sa...

Nydeleg hus og kjempedeilig å sjå at andre nytter det deilige været me har fortida. Her har eg og minstejenta raket kviser fra høststormen på plenen og hakket is men vaske vinterklær må nok ventes me til etter påske. Veldig greitt med middags planlegging sparer mykje penger på det . Er blitt ein fast leser av den flotte bloggen din du har mykje flotte bilde og flott inspirasjon for andre. Har du bestilt vårløker på netter?? Ønsker dere ei flott veke .

salige lavendel sa...

Har begynt med midagsplanlegging jeg også, og handler for en uke om gangen. Funer mye bedre enn å gå i butikken å finne på alt der og da...Nydelig hus du har!! Blir (desverre) maling av både hus og gjerde her hos oss også i år. Har et uspiselig antall meter med hvitt stakittgjerde, så den thujaideen din tror jeg jeg hadde gått for. Stakittgjerde er og blir vakkert, men det er en hestejobb å holde det pent synes jeg.

Hjem og Glede sa...

Hei Silje.
Du har en vidunderlig blogg som jeg daglig har vært innom i snart 2 år.
Ha en fin fin dag.
Beste hilsen Camilla

Алекса sa...

Очень нравится Ваш дом и Ваши замечательные малыши!Очень люблю посещать Ваш блог! Удачи Вам!

Recipe for Joy sa...

Huset deres er sååå koselig!! Elsker røde hus. Det er noe med det altså.. ;)
Takk for gode middagstips! Her blir det bare sånn halvveis fortiden. Er midt i flytting, og bor litt her og der, da blir det fort lettvinte løsninger. ;)
Gleder meg til å få rutiner og litt skikkelig middagsvaner igjen.

Ønsker deg en herlig uke! Heldige deg som har så fint vær.. Her minner det mer om høst. Grått og trist..

Klem :)

mkm sa...

så deilig vårvær dere har! helt klart at mer energi kommer når vi får sol på kroppen! middagsplan er genialt, det prøver vi også å å praktisere. det sparer tid og penger, helt sikkert! har akkurat oppdaget rema 1000 sin "middagsapp", og den var genial, for den lager handlelapp også :) et lite tips! lykke til videre! -monakristin

Anonym sa...

Hei. Flott blogg du har, som jeg har fulgt i et års tid. Veldig kjekt :-) Jeg har to typer typer tuja-hekk: Smaragd og Barant.Har plantet dem med 50 cm mellomrom. Tror ikke de tar næring fra planter rundt. Jeg har god erfaring med å plante planter rundt begge hekkene. De har korte røtter. Så et bedd nedenfor kan du nok ha. Smaragd er grønnere på farge, vokser tett og fint. Trenger bare en stuss på topp når ønsket høyde er oppnådd. Men den hekkplanten vokser seint. Brant vokser derimot fort, men er mer grov i veksten og trenger å bli klipp både på sidene og på toppen. Så den er det litt mer arbeid med for å få den fin. Lykke til med plantingen. Hilsen Bente

silje-sin sa...

Tusen takk for gode svar Bente! Supert at jeg kan få staudebedet jeg drømmer om:) Vi har tujahekk foran huset, mellom oss og naboen, og det er smaragd. Vi valgte den fordi den er penere som du sier, men den vokser seeeeeint! Hvilken av typene vi skal ha opp mot lekeplassen er jeg litt usikker på, men det var supert å høre at de ikke stjeler så mye næring! Ønsker deg en fortsatt fin uke! hilsen Silje.

Anonym sa...

Hei Silje!
Jeg titter fast innom bloggen din - du skriver godt og har fine bilder til inspirasjon! :o)
Hvordan lager du torsk i hvit saus gratinert med ost og grønnsaker? Jeg er alltid på utkikk etter fiskeoppskrifter som barn også liker.

Takk for en flott blogg! :o)

Hilsen Trine

silje-sin sa...

Hei Trine! Takk for koselig hilsen! Torskeretten er en stor hit hos ungene, og veldig enkel! Jeg kjøper frossen torsk på Rema 1000, avlange blokker. To slike tiner jeg og legger i en ildfast form, deretter heller jeg frosne grønnsaker over, og så heller jeg over hvit saus (som jeg lager fra pose;)). Ost på toppen, og steker til osten begynner å få litt farge. Veldig godt med poteter inntil! Håper det var greit forklart!

Ha en flott dag:) Hilsen Silje.