lørdag 3. mars 2012

Husmortips!


Kollasjen fra vaskerommet har jeg vist før, og jeg kan love dere at resten av rommet overhodet ikke egner seg på trykk;)


I år, som i fjor, har vi hatt problemer med vaskemaskinen vår. Lite kjekt når man er en familie på fem, og siden jeg (tydeligvis, etter å ha snakket med gode venninner;)) vasker klær oftere enn vanlig! I fjor var det en liten Hamaplast-perle som var årsaken til at maskinen ikke virket, mens i år måtte en del (pumpa) byttes.

 Uansett, reparatøren som var her sa at et stort problem er at vi vasker på altfor lave temperaturer i dag! Jeg måtte jo svare, som sant er, at jeg prøver å tenke miljøvennlig, og derfor vasker på så lave temperaturer som mulig. Men nå har jeg altså lært at man bør vaske en vask på 90-95 grader annenhver uke, hvis ikke blir maskinen full av gjørme, som han sa. Dette var visst aldri et problem før, når husmødrene kokte alt!

Så der lærte jeg noe nytt, og tenkte å tipse dere lesere, med mindre det kanskje bare er meg som gjør den feilen da?:)



I dag skal vi i bursdag, tenk at min eldste nevø allerede er sju år! Hipp hurra for Henrik:)




ha en fin lørdag!

31 kommentarer:

Bless by Tone sa...

takk for tipset - jeg visste ikke det

Ege Denne sa...

Jeg pleier å vaske alt av håndklær, undertøy, kluter, sengtøy og hvite plagg på 90 grader. Kun plagg med farger får 60 grader. Plagg med lavere vasketemp anvisning kjøper jeg ikke. 30 grader er jo rene håndvasken, så det er ingen poeng med maskin da :)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Det er et godt tips! :)

Jeg har hørt det før, og har begynt å vaske håndklær og sengetøy på 95 grader, for en slik vask går i alle fall en gang i uka. ;) Vinn-vinn egentlig; Ren vaskemaskin og veldig rene håndklær. :D

All såpa vi bruker legger seg visstnok utenpå trommelen i maskina når vi bare vasker på 40 og 60 grader. Jækk.... ;P

Vibeke / Mammas Hus sa...

I tillegg har jeg sluttet med tøymykner på klær som skal i tørketrommelen og jeans (som kan bli ødelagt av det). Vi trenger ikke det her i Norge, vi har ikke så hardt vann.

hran sa...

Enig med deg over. Tøymykner trengs ikke, er heller ikke godt for barns hud eller for miljøet.
Vasker også en vask med håndklær i uken på 90 gr.

Mvh
Ranveig.

Marits Hverdagsgleder sa...

Maskinen går jamt der det er barn, det er et "must".. da jeg hadde småbarn, hadde jeg to vaskemaskiner... en gammel en for skittent tøy til barna og arbeidstøyet til bonden... så en som jeg vasket alt sammen i etterpå... dobbelt arbeid, men jammen sparte jeg den nye maskinen for mye møkk.
Koselig med skyllemiddel i flaskene :)

HegeS sa...

Jøss, det visste jeg ikke! Prøver så godt jeg kan å unngå 90-gradersvasken, men noen ganger må jeg. Da skal jeg gjøre det litt oftere :)

Kjempefine flasker!

Mona sa...

Tusen takk for tipset!
Visste heller ikke dette, men skal nå starte med høyere temperaturer i håndklevasken!!

God helg!!

Casa Nyheimen sa...

Pleier å sette på 95graders vask av og til med maskinrens ellers blir klærne luktet surt her..lite koselig!

Har du tørketrommel også eller? mannen i huset kjøpte for 1-2mnd siden, selv om jeg var sterkt imot det, det føles ikke som jeg vasker klær lengre (ull-tøy får ikke i tørketrommelen for de er gull verdt her i huset!)! Eneste jeg klager over nå er at den ikke bretter å legger på plass klærne etter den har tørka dem ;P

Kine sa...

Bruker ALLTID å vaske tom maskin på kokvask en gang per uke her,vi vasker mye tøy..og håndduker får seg kokvask innimellom det også;) man kan jo tenke logisk,fett forsvinner ikke i lunkent vann?

Bdicte sa...

Oj, veldig bra tips! Dette visste jeg ikke.
Vasker på 90 innimellom, men skal absdolutt gjøre det oftere nå!!

God helg til deg:)
Klem Benedicte

Blåbærtua sa...

Det gjelder faktisk oppvaskemaskinen og,viktig å vaske på høge tempraturer der og avogtil:)
Ha ei forsatt fin helg!

Nennes sa...

he,he...jeg måtte ut å kjøpe ny etter vinterferien..
Kom hjem med mye vask,da ville ikke maskinen vaske noe mere :)

Ha en flott helg!

Anonym sa...

Etter tips fra ekstrem rengjøring på tvn kjører jeg en tom maskin med 3 dl eddik som jeg heller rett inn i trommelen på kokvask annenhver mnd. Det skal visst være vidunderrengjøring for vaskemaskinen. :) Eller blir det i allefall 2-3 maskiner med kokvask i uken, da jeg kokvasker både sengetøy og håndklær og kluter.

Kine sa...

Det visste jeg vel egentlig...men ikke praktisert det, så takk for påminnelsen. det er det samme med oppvaskmaskin, dvs at man helst ikke skal bruke kun ett program, men bytte på litt innimellom ;)

ha en fin lørdag:)

Hege sa...

Hmmm...den var ny for meg også.Men igrunn ganske logisk. Takk for tipset. Neste håndkle og sengetøy vask går på 90 grader.

Ha en super helg.

Klem Hege-Mamma til 3

Merethe sa...

Oi, det var helt nytt for meg og!Men jeg koker ganske ofte da, både oppvask-kluter og undertøy blir vasket et par ganger i uken :)

Fjordheim sa...

Jeg vasker aldri ved varmere enn 60 grader fordi jeg etterhvert har lært at det skal holde. Men da er det nok lurt å ta en skikkelig kokvask innoimellom. Takk for tipset :)

Ainapia sa...

takk for flott tips, har ikke tenkt på det.

eg har kommentert et innlegg du hadde for et år siden, om det nyydelige vugge/vognteppet du hadde heklet. lurer veeeldig på om du har noe mønster til det?

annemor sa...

Hei! Det var et godt tips, ang vaskemaskiner så har jeg aldri kjøpt det dyreste merket, men de har holdt uvanlig lenge og nå tenker jeg at det kanskje er for at jeg vasker en kokvask pr dag. Har tenkt at det tar mye strøm, men tusen takk for nyttig opplysning, da fortsetter jeg med kokvasken ;)Klem :)

Maret sa...

Dette lærte eg på jobben for mange år sidan, av ein vaktmester. Og der har vi jo mange maskiner..
Vi kjørte maskinene på kokvask kvar søndag, med vaskepulver og utan klær. Dette forlenga maskinenes levetid...
Gjelder nok oppvaskmaskin på kjøkkenet også..

Anonym sa...

syns det er så rart at så mange ikke bruker koke vask ? Er jo faktisk litt uhygenisk og ikke koke kjøkken handuker ,sengtøy,hånduker osv ! Er jo en del bakterier som ikke blir fjernet før over 70 grader ! Spesiellt vist enn har små barn er det viktig !!!! Tøy mykner er vell strengt tatt ikke nødvendig men det lukker fibrene i tøyet og de holder seg lenger fine ! Litt som balsam for håret :) Eddik tipset er supert og !

Underberget sa...

Jeg har også tenkt som deg med å spare miljøet. Tusen takk for tipset, det skal jeg huske:-)
PS: Nydelig ny header du har laget!! Fortsatt god helg og klem fra Berit

Ninni sa...

Vasker på alle temperaturene jeg:) Håndkler, sengetøy og ekstra skittent barnetøy på 90, treningstøy og barnehagetøy på 60, vanlig "utvendig" tøy på 40 og 30. Ulltøy på ullprogram selvfølgelig. Rene vitenskapen! Mannen kan hjelpe med mye, men klesvasken slipper han ikke til på;)

Ha en fin lørdag!

Klem Ninni

FruLykkelig sa...

Takk for tips! Dette viste jeg ikke. Prøver også å unngå kok, er jo ikke nødvendig for å få rene klær. Er det veldig skittent tøy som skal vaskes holder det med en lang vask som mulig (gjerne kald forvask først) og 60 grader. Men nå skal jeg begynne å koke litt oftere for maskinens del!

Sidsel sa...

jeg hadde også reparatør for litt siden - han mente det største problemet var vaskemiddelet .... Kun omo, blenda og de andre du får i dagligvaren er ok.... Sånt "moderne bloggevaskemiddel" - (sikkert Durance og slikt)funket IKKE. Han sa også at det ikke burde brukes på kjøkkenet. Kun zalo, som var fettløselig, var godt nok (for avløp og slikt)
Han mente at en kokvask/rens av vaskemaskinen i året var bra nok ...

HusmorDronninga sa...

Dette viste jeg ikke.. men ikke noe problem her i huset, da det stort sett er minst èn vask med håndklær på 90 grader i uken.. :)

Ha en fin kveld!
Klem

Anonym sa...

jeg vasker alle håndkle og vaskekluter alltid på 95 grader. Føler liksom vaskekluter man har vasket seg nedentil med ikke blir skikkelig reine på 60 grader.

Anonym sa...

Viktig å vaske med så høy temp som plagget tåler i blandt for å drepe bakterier både i plagget i vaskemaskina.

Anonym sa...

Det er mange som ikke koker håndkler og filler. Det blir ikke reint heller.Ikke alltid at maskinen klarer å holde 60 grader har de funnet ut, og da forsvinner ikke bakteriene. Så da slår en to fluer i en smekk med å koke det reint og rense vaskemaskinen!!

Esther Christina sa...

hm, det visste jeg ikke. Skal prøve å huske det. Kjører jo hvertfall 1 lys håndklevask i uke, så da kan jo den settes på 95grader ;)
Forøvrig har jeg tenkt likt deg; at det er så miljøvennlig med lave temperaturer.
Og et lite spm; hvordan vet du hvor mye skyllemiddel du skal bruke når du oppbevarer skyllemiddelet i slike glassflasker?(det ser jo uendelig lekkert ut, men er litt usikker på dette med doseringen).

Ha en flott dag:)