onsdag 15. februar 2012

Vi lager kitt!


I dag har ungene og jeg gjort noe veldig vellykket sammen, vi har laget kitt! Jeg har sett flere forskjellige oppskrifter på hjemmelaget kitt, men som regel er det noe "rart" i dem, så man må på apoteket, mens denne oppskriften inneholder ting man har i skapet fra før, og sitronsyre, som finnes i dagligvare.



Vi rørte alle ingrediensene sammen i en kjele, og varmet det opp. Fra å være en helt tynn masse ble den i løpet av veldig kort tid tjukk og klumpete! Så skulle den avkjøles, og knas så den blir myk og lett å jobbe med. Og det ble den virkelig, super konsistens, og alt gikk veldig fort!  



Ungene hadde det kjempegøy, og etter leken pakket vi kittet i plast og la det i kjøleskapet, der kan det visst ligge i ukesvis! Stemmer det, tror jeg ikke vi kommer til å kjøpe kitt i butikken lenger! Dette var superenkelt og veldig moro -for store og små:)


Oppskriften fant jeg i nyeste utgave av mamma-bladet, og den kommer fra en bok som heter "Familiesirkus, 52 fabelaktige ting å gjøre sammen" av familien Sølvberg.



Modellkitt:

2,5 dl mel
2,5 dl vann
1 dl salt
1 ss solsikkeolje
litt konditorfarge
1 ts sitronsyre




Vi tok oss også en tur ut i dag, med sklibrett på slep, men ble (positivt!) overrasket da veien var bar flere steder! Vi har masse snø hos oss, så det var herlig å se at det smelter litt. Jeg fikk faktisk skikkelig vårfølelse, det dryppet fra takrennene og var flere varmegrader! Vi tok med noen kvister inn, så nå er fastelavensriset klart også. Godt med alt som er unnagjort;)




ha en fin kveld!

12 kommentarer:

Emmas hvite borg sa...

Så gøy da! Så den oppskriften men var litt skeptisk, nå er jeg ikke det lenger takket være deg :) Klem Anette

Divamamma sa...

Så gøy! Dette er en oppskrift som er veldig populær i barnehager. Synes den er kjempe genial og ikke minst god å jobbe med.

my little life sa...

Åh så kjekt! Den boken er helt genial, laget av en genial familie (litt inhabil siden jeg kjenner de) :)

Vannhull sa...

Kjempegøy! Sånn deig har stått på "to-do"listen min i ettårs tid - kanskje vi snart bare skulle laget det ;) Takk for påminnelsen! :)

Familiesirkus sa...

Hei Silje. Så gøy at du har prøvd ut modellkittet. Vi har hatt mye gøy med det.

Det er helt sant at det holder lenge, vi har alltid en porsjon eller to i kjøleskapet. Enkel moro på et øyeblikk.

hilsen Ragnhild

Kvinnse sa...

Oi... Det så gøy ut. Og sååå enkelt. Det vil jeg prøve! :0)

Familiesirkus sa...

Hei Silje. Så gøy at du har prøvd ut modellkittet. Vi har hatt mye gøy med det.

Det er helt sant at det holder lenge, vi har alltid en porsjon eller to i kjøleskapet. Enkel moro på et øyeblikk.

hilsen Ragnhild

loftkroken sa...

Visste ikke det gikk an å lage slikt hjemme,sååå lurt :))

Klem

Kine sa...

Åh så morsomt :)
dette må vi også gjøre en dag :D

Anonym sa...

Hei sitronsyre, er det i sånn gul flaske,som man også kan ha i teen ?

Lill Anette sa...

Pleide å lage det hjemme da jeg var lita, men den gang het det trolldeig ;p

Esther Christina sa...

dette så gøy ut:) er det et stempel du har brukt for å lage det hjertet med fugl i? Og hvor er det isåfall kjøpt/hva er merket? Det var så nydelig.. <3