tirsdag 14. februar 2012

Til søte småjenter!


De fleste har nok fått med seg at jeg er glad i fine barneklær, og hjertet hoppet litt ekstra da jeg fant denne søte kjolen med blondekant! Det som er koselig nå er at jeg kan kjøpe like klær til jentene, siden de bruker størrelser i samme avdeling, så det ble en kjole til de hver. Den gir meg skikkelig sommerfølelse, legg til grønt gress, bare ben og piknik i parken, så er du inni hodet mitt;) Enkle gleder;)



Ferdinand har fått ny hvit genser med blå skrift, er jo koselig om han matcher litt også:) Nå må vi bare vente på varmere vær (eller evt ta på strømpebukse;))



Kjolen i sin helhet, den er fra Lindex.



Jeg har stadig planer og idèer i hodet, og i kveld skal jeg prøve å sette en av dem ut i livet. Nemlig dette med middagsplanlegging! Jeg holder på å lage en oversikt, holder det med 4-ukers meny tror dere? Jeg har skrevet opp de middagene vi pleier å ha, og det ser ut som det skal passe fint på fire uker. Det er ihvertfall en måte å sikre at vi får fisk to ganger i uka! Planen er å lage handlelister med de vi trenger for hver uke (1-4) som vi kan laminere, og så skrive på ekstra ting med whiteboardpenn ved behov. Hadde ikke det vært kjekt da?:) Det er ihvertfall verdt et forsøk, alt for å unngå å stå på butikken på ettermiddagen og lure på hva man skal ha til middag... Jeg har laget planen fra mandag til fredag, i helgene får vi være litt ville og gale, ha ha;)

Er du flink til å planlegge middagene? Tar gjerne imot tips:)





ha en fin kveld!



25 kommentarer:

Audhild sa...

Kjempefine kjoler, og veldig koselig at de finnes i srt til begge prinsessene da:)
Vi har hatt ukesmeny fra nyttår, og det fungerer SÅ bra!
Sparer masse tid og grubling!
Da skriver vi opp middager fra mandag til søndag, og da er det veldig lett å se på lappen på kvelden, om en skal ta opp noe av fryseren! Og veldig lettvindt å komme hjem fra jobb å begynne med middagen! Da skriver jeg menyen kvelden før vi handler, og da handler vi for hele uken :)

Blåbærtua sa...

Nydelig kjole,er så masse lekre barneklær:)

Karina sa...

Jeg er stor fan av planlagte middager. Her jobber begge 100% på dagtid, så når vi alle kommer hjem fra barnehage og jobb er det deilig å vite hva vi skal ha til middag!!
Det hender også at potetene er ferdig skrelt og grønnsakene ferdig kuttet kvelden før... :)
Håper du legger ut den ferdige planen når den er klar!
Klem Karina

Anonym sa...

Jeg er dårlig på planlegging av middager og handling! Jeg har testet ut Godtlevert.no i noen uker og er så fornøyd at jeg kommer til å holde på en stund til. Etter en stund har jeg samlet opp så mange gode oppskrifter , nye deilige middagsforslag og handlelister, at målet er å klare meg på egenhånd!!!
Hilsen Anne

Min stil sa...

Så søte kjoler. Fikk litt sommerfølelse jeg :)
Middagsplanlegging høres ut som en super ide, som jeg absolutt burde kopiere. Må bare bli litt mer strukturert først :)
Ha en fin fin kveld.
:) Susanne

Mona sa...

Supersøt kjole!!

Middagsplanlegging ja, det har vi planer om også, men det utsettes stadig!!
Har igrunnen 4 ukers-menyen klar også...så det er bare å sette igang! Takk for påminnelsen igjen!!
Ha en god kveld!
Klem Mona :-)

Anonym sa...

Håper du legger ut middagsplanen når den er ferdig!! Her trenges tips:)

Merethe sa...

Kjempe fine kjoler til kjempefine jenter! :) Kan du ikke legge ut litt middagstips?? :) Vi har barn på samme alder, å jeg syns det er så vanskelig å komme på middager. Kom gjerne med ukesmeny også, det hadde jo vært supert! Du er så flink som klarer å settes disse planene i live, her blir det bare med tanken nemlig.

Ha en fin kveld!

Marits Hverdagsgleder sa...

Så søt kjolen er :) Tror jeg må innom og kjøpe en til barnebarnet mitt, om de har størrelse 2-3 år.

Hanne Mette sa...

Nå blir jentene fine!♥ Det er jo så søtt med matchende klær.
Jeg er helt elendig på middagsplanlegging så der har jeg lite råd og komme med. Lykke til med 4 ukers liste. Høres lurt ut.
Klem fra Hanne Mette

LilleMa sa...

Nydelig kjole :)
Vesla mi er ikke så lita lengre, så jeg taper stort sett kampen om hva som er fint å ha på seg- og ikke. Men noe har jeg da lært henne heldigvis:)

Jeg har sånn familie aktivitetskalender. Der har jeg satt av en kolonne som heter "middag". Hver søndag setter vi oss ned og bestemmer ukas middager. Og når Markus sier det er såååå lenge siden vi hadde grøt, så kan jeg bla tilbake og si "beklager, men det hadde vi for 4 dager siden". Og når jeg foreslår noe med fisk, og de påstår at det har vi AKKURAT hatt, så kan jeg jammen bla tilbake til når vi hadde det også.
Fungerer glimrende for oss!
Jeg gjør innkjøp mandag og fredag (stort sett) ;-)

Kos deg med middagsplanlegging og gjennomføring, det er i allefall greit med en plan.

Klem L

Stine bergensjente sa...

Kan vi ikke få se et utdrag av middags planleggeren din? :-D Hilsen fast leser, som syns det var en veeeldig god ide!

Monica sa...

Her skal jeg jammen følge med for middagstips. Elsket kjolen og elsker stilen din på barneklær. Jeg liker godt pai til middag, kan jo variere fyll, men her i huset er smårettbacon, brokkoli egg, fløte, salt pepper en favoritt, så enkelt og så godt. Med en salat ved siden av. Jeg har veldig lyst å spandere med på meg en ukeplan fra ukeplan.no med middagskolonne. Hilsen monica

Sidsel sa...

nydelige kjoler, og smart med middagsplan. har hatt det med ujevne mellomrom her i huset også. Jeg har laga meg ukeshandleliste på pcn, og den inneholder 8-9 middager. greit å ha noen ekstra i fryseren om noe uventet skulle dukke opp. ....
Lykke til med prosjektet

Huldra sa...

Så skjønne kjoler,Silje. Blir jo nydelig til sommerbrune barneben:)
Her i huset har vi jo 6ukers meny, men bare man- tor. På baksiden har jeg skrevet ned andre retter for variasjon, tips til helgematen, etc. Funker bra for oss:) vi får utveksle noen middagstips etterhvert;) ha en finfin dag. Gleder meg til å se deg igjen:)
stor onsdagsklem

Caroline sa...

Sååååå søte kjoler til jentene:)
Så gøy at de går med noe som matcher av og til;)

Når det gjelder middagsplanleggingen,så lager vi fast meny i ukene og fri meny i helgene...Jeg handler kun en dag i uka,vi har en enkel liste liggende i en skuff hvor vi fører på ting vi trenger og ting som går tomt i løpet av uken,slik at vi ikke glemmer noe når handledagen står for tur;)
Funker kjempefint!
Lykke til med planleggingen:)
Gleder meg til å høre resultatet:)
Klem Caroline

Merethe sa...

De kjolene klarte heller ikke jeg gå forbi! Kjøpte til Mina og Frida :)

Det høres ut som en fin plan du har, jeg er desverre ikke noe godt eksempel på middagsplanleggingsfronten! Men kanskje jeg får noen bra tips her nå?

Nå skal jeg til tannlegen! Gruer meg skikkelig :(

God klem!

Anonym sa...

Middagsplanlegging anbefales! Vi er to voksne i full jobb og to små barn. Sparer masse tid og ca 2000,-pr mnd på å handle en gang i uka og planlegge godt!

Mitt hjerte sa...

Nydelige kjoler! Det er så søtt når søsken har like eller matchende klær når de er små. Jeg har også vært tilhenger av det å ha lik til barna. Nå er mine barn 11 , 9, 5 og 2 så de største vil helst ikke ha likens klær lengre, men jeg prøver fortsatt å ha en " rød trå" i dem, spesielt til jul og andre begivenheter. Planlagte ukemiddager er helt topp!
Det er så mye enklere når du har det klart på forhånd.
Mannen og jeg bruker søndag kveld etter ungene har lagt seg for å planlegge ukas gjøremål og matlister. Det blir mye mindre stress for alle på denne måten. Henger ukemenyen på kjøleskapet og da vet alle til enhver tid hva som står på dagens:) helger er vi også fleksible foruten fredag da, fast tacomys i stua:))

Lykke til Silje med planleggingen, gleder meg til å se hvordan det blir:)
Ha en fin fin dag!

Ps. Ett lite hobbytips på bloggen min, som man kan gjøre med barna.

Ann-Kristin sa...

Vi har hatt 6-vekers meny i eit år no, og slik unngår vi masse frustrasjon og slepper å bruke tid på å planlegge noko meir. Heilt supert!

Anonym sa...

Anbefaler absolutt å lage ukemeny. Her får alle (to voksne og tre barn (6,10 og 12 år)) lov til å påvirke menyen. Den lages rett etter lørdagsfrokosten. Da har jeg den som utgangspunkt når jeg lager handlelisten. Og så bærer det avgårde på butikken. Innkjøp en gang i uken isteden for å gå hver ettermiddag. Både penger og tid spart. Har holdt på en års tid - og vil ikke gå tilbake til hverdagshandlingen. En annen ting er at da får en ikke alle spørsmålene om hva som er til middag - og unngår dermed også noen "ååååå, det vil ikke jeg ha". Listen, som alle har vært med og laget, er (som regel) spikret (og henger på kjøleskapet). Prøver å holde på kun omrokkeringer på dagene innenfor ukens meny. Fungerer iallefall helt supert i vår familie.

Rigmor sa...

Handler også mat en gang i uken, bortsett fra påfyll av melk, da, har ikke sååå stor plass i kjøleskapet!
Har prøvd ukesplanlegging av middager, virker fint så lenge man holder seg til lista:-) Men en ting vi er flinke til å gjøre er å fryse ned supper! Vi lager alltid dobbel porsjon, mange forskjellige, deilige supper -fryser i porsjoner, og da har vi middag på 1-2-3! Godt brød til, mmmm... Lykke til med planleggingen!

my little life sa...

Søte kjoler! Her kjøper vi inn mat for en uke i slengen. Handlet i dag og da ble det mat til og med neste fredag. Men lenger enn det syntes jeg det er litt vanskelig å planlegge.

Aurora Josefine sa...

Kjeeempe nydelige kjoler!

Kine sa...

Håper du deler planen din! :)