lørdag 4. februar 2012

Lørdagskveld ♥


God lørdagskveld!

Her har endelig roen senket seg, og vi skal sette oss ned, og bli sittende:) Vi har hatt en veldig innholdsrik dag, jeg har bl.a. vært på antikk- og samlermesse med mamma og mormor.



Å sette sammen flere slags løkblomster er nydelig synes jeg. Her er hvite perleblomster, lilla krokus og narcisser samlet i en terrin. Nå har de sprunget ut enda mer, og jeg nyter synet og stemningen de gir! Også er det jo så herlig at de kan gjenbrukes, som jeg har mast om så mange ganger før;)



Og jeg kommer nok ikke unna hytteprat i dette innlegget heller! På messen i dag kjøpte jeg flere ting som skal være på hytta. Gamle, koselige bruksting. I hodet surrer tanker om hytta hele tiden, jeg er nok litt sprø:) Blir så ivrig at jeg nesten bobler over.

Men nå må jeg spørre dere om et råd, siden vi ikke vet helt hva vi skal gjøre! Vinduet på hytta, det ut mot vannet, er veldig stort, bortimot 2 meter bredt tror jeg. Det burde igrunn byttes ut, men uansett, hva gjør vi med vinduet? Jeg har ikke lyst til å sette inn et mindre vindu, for det gir masse lys inni hytta, pluss at det er ganske fin utsikt. Vi har snakket om sprosser, men da ser jeg bare for meg småruter, og det blir vel voldsomt på et så stort vindu? Men samtidig blir det kanskje koseligere da? Rekkverket skal også byttes ut, så det er sagt. Benytter anledningen til å spørre alle mine fine lesere om deres mening, og gjerne om hva slags rekkverk vi burde ha også:)



Nå- lørdagsmyyyyyyyyyyyyys!





ha en koselig kveld!



Takk for at du leser bloggen min

30 kommentarer:

Sidsel sa...

tips til sprosser - ha småruter på sidene og i overkant av vinduet, evt bare på sidene ..... finner ikke link til nettside i farta, men har sett det, og skal sende om jeg finner ....
Kos med hytte - gleder meg til å følge med på den også
Fin lørdag til deg

Anonym sa...

Hei!
Spennende å lese om prosjektet deres! Selv holder vi på med et naust, så vi drømmer og grubler mye selv;) Ang vinduet tenker jeg at det kunne gå an å "dele" det i tre, som det mindre vinduet på sideveggen???? Lykke til!:)

Milla

Anonym sa...

synes dere burde lage væranda i hele hyttas bredde med trapp ned på midten

Anonym sa...

Enig med Sidsel, eller enda enklere ; 6 like store ruter! Hilsen Anne

Anonym sa...

Dere kan jo gjøre vinduet enda større med å utvide det til gulv-tak høyde :)Da får dere jo veldig mye fint lys inn!
Og visst dere forlenger verandaen til å gå på hele fremsiden av hytta, altså foran det store vinduet, så vil det virke som stua fortsetter utover når dere sitter inne :) eller dere kan droppe stort vindu og heller ha stor glasskyvedør ut til verandaen som det bare er glass i. Vi har selv gjort det på en leilighet vi driver på å bygge, og utsikten er bare helt nydelig når man får store vindu inn fra gult til tak høyde :)
Hilsen Rebekka.

Anonym sa...

Så spennendeå planlegge:)
Er det ikke plass til to like vinduer med 6 el 4 ruter med hasper om dere velger å bytte vindu da? Om ikke så syns jeg 6 like store ruter var et godt forslag:) ser for me rekkverk i kryss på verandaen:)

Ha en fin lørdag:)

Lisa Marie

Casa Nyheimen sa...

Vi hadde store (punkterte) vinduer på stua som ble bytta i mindre sprossevinduer (to doble der det største sto). De er nok ikke like nært gulvet som det gigantiske gamle, noe som er like så greit med tanke på vasking på begge sider av vinduet for på andre sia er verandaen der både hunden og kattene vil inn enkelte ganger :P

Fruen på Solhaug sa...

Hei, for et spennende prosjekt! Forstår godt at det bobler over av kreative ideer. Jeg holder med den ene anonyme kommentaren; stor glassskyvedør fra tak til gulv i stuen, dermed blir det mye større romfølelse, særlig om sommeren om dere bygger stor terrasse. Jeg liker kontraster, hva med glassrekkverk? Lykke til ;)

Fruen sa...

Rekkverk: Jeg syns slikt rekkverk dere har på huset deres er pent. Jeg ville gått for en slik variant. Og Stooor veranda! Da får man straks større stue vettu;) Kan bli kjekk og ha på vintern og den:)

Vindu: Om det skal byttes, vill jeg satt inn 2 stk - som fyller det nåværende glasset. Hva gjelder sprosser, ville jeg valgt krysspost, ala denne typen her, link: http://4.bp.blogspot.com/_LoV_3irb3tA/SsMyw3xfBdI/AAAAAAAAAGs/564D5p_xG6w/s1600/sov04_LOW.jpg
(Gamlehuset vårt)
Man kan jo ha flere sprosser i den øverste firkanten om vil det også:)
Trenger heller ikke ha 4 vinduer i ett vindu. H-vindu leverer vel noe liknende:)

Ser jeg kanskje fremmer min smak i overkant mye her. Men det var nå bare noen tips da!
Som du sa, man trenger jo ikke luksus for å ha det fint:)

Fortsatt fin helg:)
Klemklem:)

Merethe sa...

Hva med smårutete sprosser helt overs og så går det en sprosse (strek) midt på vinduet som på en måte deler vinduet i to?? :) Veranda på hele hyttens bredde med trapp midt på?? Gleder meg til å følge prosjektet ;)

Anonym sa...

Anbefaler vindex sprosser! De har 30 års garanti, som de eneste i Norden! Sprosser er alltid fint uansett, og det er mange muligheter på hvordan de kan lages :-) ønsker deg og dine en fin kveld :D

Fruen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Therese sa...

Å så gøy!! Tror jeg ville byttet ut til et større nytt vindu,evt 3 smale ved siden av hverandre -med småruter oppe...

Syns det er nydelig! Også får du masse lys og utsikt, pluss at nye vinduer holder bedre på varmen;-)

Kine sa...

så koselige blomster :)

Jeg ville kanskje...om mulig laget verandaen større slik at den dekket hele den siden av hytta...!
Men jeg er veldig glad i stor verandaplass da:p

Ang vinduet så synes jeg det er fint med så stort uten sprosser jeg da :)

Ha en fin kveld :)

ELLEMELL sa...

hmm... ikke alltid like lett!
jeg tror jeg ville ha byttet ut det store med to store med sprosser... da trenger du ikke så mange sprosser,og jegs er for meg at det kanskej passer bedre på en hytte:)

lykke til! jeg følger med!
klem ellemell

Kristina, Nord i bygdo sa...

Ville kanskje fått sprosser som deler vinduet i tre like deler, ovenfra og ned, slik det vesle vinduet på sida der gjer. Iallefall ei rimeleg løysing. Trur hytta vil blir veldig koseleg når de fiksar litt på den. Men hytte skal jo vere hytte, det betyr mest kos og lite jobbing (etter mi meining). Lykke til :)

Hanne Mette sa...

Løkblomster er så fint! Jeg har aldri prøvs å sette sammen ulike typer, takk for tips.
Spennende med hytteplanene. Jeg ville nok beholdt det store vinduet. Lys er viktig. Når det gjelder gjerde så er det jo fint med sånn hvitmalt med kryss i? Blir nok fint uansett.
Fin lørdagskveld.
Klem fra meg

HanneM sa...

Har aldri skjønt greia med oss nordmenn og sprosser. Ville ikke hatt det verken på bolighus eller hytte. Tungvint å holde reint (hvem gidder å bruke masse tid på vinduspuss på hytta?), slipper inn mindre lys og denne hytta er ikke opprinnelig bygd med sprosser. Vel, det er deres hytte, så da må dere bestemme hva slags vindu dere vil ha. Velg det dere vil trives best med. Lykke til, uansett om det blir sprosser eller ikke.

Tonje Merethe sa...

Så koselig å sette løkblomstene sammen slik. Herlig.
Jeg var også på messa, og syntes det var mye fint der. Ble ikke med noe hjem da, men det blå skapet som sto sammen med alt det hvite og nydelige klarer ikke jeg å glemme. *sukk*

Moro å lese om hytteprosjektet deres. Ser for meg at det kan bli utrolig koselig. Vanskelig dette med vindu. Veldig deilig med masse lys som titter inn. Lykke til med valget.

Ha en fortsatt fin helg!

Solvejfire sa...

Enig med dig i, ikke t gøre vinduet mindre, lys er dejligt :) Jeg synes nu Sidsels ide, med små ruder i siden og for oven, ville være pænt og ja en veranda i huset brede, vil være pænt og til stor glæde, ville jeg mene.
Glæder mig til at følge projektet
Knus jeanett

RIgmor sa...

Kjenner at jeg er rimelig sjalu når det gjelder den søte hytta du kan ta fatt nå!! Men gleder meg også på dine vegne - gleder meg også til å følge med på hva som skjer der:-) Ang. vinduet...dere kunne jo sette en sprosse midt på vinduen, vertikalt...men det hadde også vært veldig fint med TO vinduer der, som vil se ut som et stort vindu med en sprosse midt på, vertikalt, om du skjønner hva jeg mener. Liker så godt sånne gammeldagse vinduer, som åpnes utoveer, med en krok og øyeskrue til å feste dem med når vinduet er åpent! Da får dere fortsatt mye lys inn, med et vindu som kanskje passer hyttens stil bedre. Nyt prosessen, uansett!

RIgmor sa...

PS...grunnen til at jeg ville ha valgt bare en sprosse er at jeg allerede har maaaasssse sprosse-vinduer og -dører på huset mitt, og jeg kan love deg at jeg er veldig lei av å holde alle de små rutene rene...mye enklere med en stor flate!

Janne sa...

Fikk skikkelig vårstemning nå. Gleder meg så til å se løkene jeg har satt i hagen spire og gro.

Kjersti sa...

IKKE sprosser! Du kommer IKKE til å angre!

Anonym sa...

Hei Silje!
Du må være en helt nydelig person, som har det så nydelig rundt deg! DU ER FLINK!!! :o)
Som mange andre skriver ville jeg ha byttet til stor glass skyvedør på hytta. Vi har selv en slik, og på den har vi sprosser som lett tas av og på. Så når man gidder, kan hele flaten lett vaskes! :o)
Jeg tror også det ville vært fint med en stor veranda forran. Evt med deler under tak, glass eller sånn fin pavaljong som dere har hjemme! :o) Det er koselig både i påsken og på en litt regnfylt sommer dag! :o)
Når det gjelder rekkverk, synes jeg det enkleste er det fineste og det beste! Og helt klart raskest å male! ;o) Kan du heller bruke den tiden på å sole deg og steke vafler! :o)
Vil ønske deg lykke til og en riktig god søndag til deg og hele familien din! :o)
Hilsen Marte

Anonym sa...

jeg ville satt inn en dobbel skyvedør der hvor vinduet er, deretter lagt verandaen dobbelt så stor og satt inn et vindu der den lille døren er

Anonym sa...

Hei.
ÅÅÅÅÅ den hytta har mange muligheter...
Start med rydding og bruk den en sommer.Se tereng og hva lomme boken sier...Kan heves og bygge på.
Vi har og en eldre lita hytte vi har pusset opp.Fantastisk kos e det.Vi har fransk landstil ..
Lykke til.Jeg følger med spent.

Anonym sa...

Hei Silje!
Jeg ville ha satt i to vinduer m sprosser helt sammen. Vi har det på kjøkkenet og det gir masse lys. Siden hytten er nokså liten...hva om du setter inn dobble Varandadører/ skyvedører og lager varanda langs hele hytten??? Da kan du få en stor åpning når dørene er åpne og du kan "utvide" hytten på fine sommerdager ;)

Lykke til! Gleder meg til å se hvordan hytten blir. Det blir nok veldig koselig uansett !

Ingrid

Fruehuset sa...

Hei:)

Hørres ut som ein fin dag. Nydelig med fleire blomar i ein terrin.

Kanskje det hadde vore fint med eit stort vindu med tre vinduer inni.
Litt vanskelig å forklare, men det er mitt favoritt vindauga.

Altså to litt smalare på sida og eit bredt i midten. Også tre små over.

Hehe, ikkje lett å forklare nei:)

Lykke til!

Anonym sa...

Hei
Tips til rekkverk, lag dei i kryss. Altså fleire xxxx etterhverandre. Er kjempefint og gir god utsikt :)
Lykke til!