onsdag 1. februar 2012

Hytta vår!


...om det kan kalles en hytte;) Jeg fyller 30 i september, og i den anledning skal jeg arve en hytte fra pappa skrotnisse. Det høres voldsomt flott ut, og det er jo igrunn det, men tingen er altså at det er litt usikkert om vi kan bruke den. Hytta bygde farfaren min for godt over 50 år siden, og den er bitteliten. Og ganske søt.



Her ser dere den, bildet er tatt da vi var på tur dit i høst. Den ligger noen minutters kjøretur fra oss, og det er selvfølgelig en stor fordel! Det er kort vei hjem til dusjen eller til butikken om det trengs. Jeg har tilbragt mye tid her i oppveksten, og det er herlige barndomsminner. Min snille farmor som stelte i grønnsakslandet og stekte vafler på trappa, farfar som satt i stolen sin med en røyk... Søstra mi og jeg løp barbeint i gresset og spiste søte jordbær... Jeg tror (jeg VET!) at man ikke trenger luksus for å være lykkelig. En koselig plass og tid med familien er det som betyr noe.

Men så er altså hytta i nokså dårlig stand. Om vi lurer nå på om det i det hele tatt er mulig å bevare den. Og økonomien vår tilsier ikke at vi kan bygge ny hytte der heller, og uansett vil vi bruke pengene våre på ferier andre steder også. Mannen min og jeg dagdrømte litt i helga, og vi har et lite håp om at vi kanskje kan redde den uten de store kostnadene. Jeg har allerede funnet køyeseng og sovesofa jeg ønsker meg, for isåfall må våre tre små dele det lille soverommet, og vi må sove på en sovesofa i stua. Jeg ser for meg et dekket bord med rødrutete duk og prikkete GreenGate-kopper. Unger som løper rundt og sol som varmer. Kuer som beiter på enga. Eller påskeskirenn med appelsiner og kvikk lunsj. Så får vi se om flaggermus, maur, mus og tidens tann setter en stopper for drømmene våre...



Drømmer skal man ha. Og utsikten er det ikke noe å si på. Søstra mi har arvet en hytte bare noen få minutters gange unna, de ligger ved lysløypa begge to, så ungene våre kan gå på ski til hverandre som pappa sier. Det er nok han jeg har arvet drømme-egenskapen min fra:)

Jeg vet at der det er hjerterom er der husrom, og at både store og små kan ha mange fine opplevelser her. En liten rød stuga på landet er det ihvertall:)



Snekkermannen min og jeg skal kave oss frem i snøen til hytta i morgen, og forhåpentligvis ta en beslutning. Går det ikke må jeg drømme om noe annet i stedet! Jeg har mange drømmer





ha en fortsatt fin kveld!

17 kommentarer:

Rekkehuset sa...

Så heldig du er! Du skriver det er noen minutter unna hjemme og at dere kan dra hjem og dusje..da kan dere vel bruke hytta til dagsturer i første omgang uten å bekymre dere så mye for overnattingsplasser og sånt;-) Så koselig at ungene kan gå på ski til søsteren din og kose seg slik du gjorde da du var liten. Håper dere kommer fram til en fin ordning da! Hjertelig hilsen Hanne.

Grønsdal Gård sa...

Gleder meg til å lese mer om dette! Drømmer er det viktig å ha, og enda bedre blir det dersom de går i oppfyllelse. Det er dette som er HYTTE! Ikke disse palassene folk bygger nå til dags, med både flatskjerm, steamdusj og varmepumpe. Nei, skal man på hytta så skal det være ekstra godt å komme hjem igjen. Det er iallefall min mening :) Krysser fingrene! xxx

Whitebite sa...

for et utrolig flott innlegg Silje!
og for en gave!
Behold den, og os dere med den.. Du har jo en snekkermann?

Viktig å beholde drømmene sine... :)

Whitebite sa...

*kos

ennahs lille hjørne sa...

ÅIj spennende.. Lykke til med valget:)
Det så jo utrolig flott ut da, å tenk på hvor koselig man kan få det.. Man må vel ikke gjøre alt mulig på en gang.. åsså har du jo snekkermann i hus å din kreativitet med å få det fint:)

Anne (Moseplassen) sa...

vel, er huset lite så blir vedlikeholdet lite også, det er jo en slags trøst.
Håper dere finner ut at den er i ok stand så dere slipper å pusse opp, høres ut som et deilig ferieparadis :)

aase sa...

WOW, klart du kan redde den...kjære deg!! Den var supersøt og jeg og tenkler dagsturer el venninnekvleder med ost og vin i den frie natur. Så kryper dere opp i en herlig liten selvlaget sofa, som du får en snekkervenn til nøye å tilpasse.......lurt...? her kan dere sitte ut i de små timer....sove kan dere gjøre i friluft!! Jeg fyller cupcakesstativet og kommer jeg...en lett sommerdag....

Dagrun sa...

For en utrolig hyggelig 30 års presang, noe som du har gode minner om og som du kan skape nye med;) Hvor i verden ligger hytta da, Jarseng?! Tror det kommer til å bli tidenes hytte og om den ikke er så stor, så kan du alltids kalle den for lekestua di;)
God torsdag til deg venn:)

Gårdejerinden sa...

Sikke en dejlig gave :0) Drømme skal man have - det er det livet handler om, er det ik ;0)
Med din sans for indretning mv. er jeg sikker på det nok skal blive fint - og som Hanne fra "Rekkehuset" skriver, kan I jo starte med at bruge hytten i dagtimerne..
Tillykke med den - glæder mig til at læse mere om DIT sted..
Ha' en dejlig dag..

RoseSommer sa...

Så herlig det må være å ha sin egen lille hytte! Barna dine vil sikkert få gode minner fra den de også i årene som kommer, selv om den ikke er tipp topp nå.

Fruen sa...

Tenkte å dele et tips, jeg og mannen snakket om tidligere for et par dager siden. Vi bygde dobbelgarasje i høst (precut fra Norgesgarasjene/Igland garasjene), 50 m2 + loft.
Det må jo enkelt gå an og innrede den til hytte istede. Byggesettet blir hvertfall MYE lavere, enn ved liknende byggesett.
PS: Vi har IKKE kikket på byggeforskriftene, mulig de sier noe annet.
(Vi skal heller ikke bygge hytte på nåværende tidspunkt).

Forøvrig HELT enig med deg: man trenger ikke luksus eller mobildekning for å ha det fint:)

Lykke til med tilstandsrapporten!
Og gratulerer med hytte!!
Ha en fin dag!
Klem, Fruen i Nord:)

Anonym sa...

For en herlig og søt liten hytte - en flott 30 års preang!
Drømmer må man ha..og jeg helt sikker på at dere klarer å redde den! Det er noe eget med sånne steder, som man har mange barndomsminner fra!
Ei venninne av meg, arvet ei gammel hytte etter sine betseforeldre, som krevde MASSE oppussing..og de så egentlig veldig mørkt på det. Men de fikk tak i både vinduer, dører,nytt tak osvosv på finn.no, og med god hjelp venner og famile, og med en super neveyttig mann, ble hytte som ny, uten noen veldig store kostnader!!
Lykke til kjære deg!! Det blir spennede å høre hva dere kommer fram til! Klem fra fruen på Østlandet (uten egen blogg)

Stine sa...

Vakkert med minner,drømmer og muligheter! Jeg er nok ganske sikker på at det ordner seg for dere, du og mannen din virker som et ultra kreativt par så jeg er sikker på at løsningene er rett rundt hjørne, dessuten har du FLOTTE verdier,hold på dem. Det enkle er ofte det beste.

Klem fra Stine

Anonym sa...

Gud så vakkert :)
Enig med "Rekkehuset" bruk det som en dagstur hytte i førsten. Og om sommeren bor man jo ute i fint vær. Er ikke mye plass og luksus inne man trenger da.
Og ofte kan det gi de beste opplevelsene og barndomsminner.
Barndomsminner fra et sted hvor man har tid til ALT. Og lykken er å gå barfots ut i gresset og bare nyte det enkle liv.
Hjelpes meg, drømmene mine løper løpsk.
Dere er utrolig heldige! Er veeeldig missunnelig..men også veldig veldig glad på deres vegne :)

Anonym sa...

Det er lov å drømme. det koster ikke noe heller. Vi kjøpte hytte dor to år siden of det var det beste valget vi har gjort på lenge. ikke stor men vi stortrives. Det er det rom for å senke skuldrene og gjøre ting man ikke har tid til hjemme i en ellers så hektisk hverdag. Tenk dere evt godt om før dere tar det rette valget. :) Lykke til i morgen da!

Anonym sa...

Sikken en dejlig gave at få, Silje... en hytte.
Det fik jeg ikke da jeg fyldte 30 år ;o)
Held og lykke til med valget.
Jeg synes, at du/I skal beholde huset/grunden selvom huset måske ikke er i perfekt stand mere.
Senere får I måske flere penge mellem hænderne og kan så sætte det hele i stand.
Det er jo et helt specielt sted. Tænk at din farfar har bygget huset, og at du og din søster har nydt haven/huset/naturen siden du/I var små - det vil da være fantastisk at kunne beholde det hele, så dine og dine søstres børn også kan få en masse dejlige oplevelser/minder på dette sted.
Husk på: Rom blev ikke bygget på en dag.
Hvis du skulle vælge at sige nej, må du spørge dig selv om du senere vil fortryde.
Håber du vælger det der er bedst for dig/jer.
Knus Charlotte

anita :) sa...

Så fantastisk! Nesten som en kolonihage! Og, kolonihage er det søteste jeg vet... Håper dere får det til! Lykke til!