lørdag 7. januar 2012

Vi lager fuglemat, igjen:)

    

I dag våknet vi av at Ferdinand kom inn på soverommet vårt og sa at det hadde kommet SNØ! Nå er det vinterhvitt og fint ute, så får vi se hvor lenge det varer.

Rett etter frokost laget Augusta og jeg ny porsjon med fuglemat. Denne gangen brukte vi muffinsformer, hva vi brukte en annen gang kan dere se HER! Vi brukte smeltet delfiafett, rosiner, sesam- og linfrø, solsikkefrø, hakkede mandler og fuglepeanøtter. Så får vi håpe det smaker;)



Etter et par timer ute hadde fuglematen stivnet og var klar til å henges opp!



...og det var nesten like moro som å pynte juletreet!




Vi måtte bare passe oss for storebrors snøballer...



Nå er ungene i gang med snømannlaging, og snart skal jentene og jeg dra en tur ut, heldige Augusta skal nemlig få bunad, og i dag skal den prøves på!




god lørdag!


10 kommentarer:

Tonje Merethe sa...

Så smart å lage maten på den måten. Jeg prøvde meg før jul, men det ble bare tull. La alt oppi et nett til slutt, og fuglene er heldigvis fornøyde. Tror jeg får prøve din metode neste gang.

Ha en flott dag!

Therese sa...

Ååå koselig:-)
Må prøve det med barna en dag!

Her maler vi perler og lager smykker i dag- så koselig å gjøre sånne ting med barna:-)

Fin lørdag til deg!
Klem Therese:-)

hjertero.com sa...

Så morsom den fuglematlagingen deres altså! Den må prøves ut her engang også!

Håper alt står bra til hos dere! God helg og kos dere med snøen!

Klem fra Silje :)

Kort og Søm sa...

Nå blir småfuglene glade! :O)

Marits Hverdagsgleder sa...

Kjempesmart, dekorativt og morsomt! Har aldri tenkt tanken om å lage fuglematen selv faktisk. Takk for tipset!

Ha en superflott lørdag!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Hei Silje! :)

Jeg regner med at de andre er spist opp siden dere lager nye, men jeg så noe på tv i jula, hvor damen sier "– Det er veldig viktig å bruke den rette fettypen for fuglene liker ikke Delfiafett, sier Marit. Du må bruke Flott-fett, sier hun." (Flott-fettet er jo også mye billigere enn Delfia, sånn økonomisk i begynnelsen av året. *ler*)

http://ut.no/artikkel/1.7922081

Vi takker for inspirasjon, det er din skyld at vi lagde fuglemat i fjor og i år. ;)

Rosehagen sa...

Kjempekoselig Silje;)
Utrolig dekorativt med formene på;)
tror det må prøves her også.

God helg til deg og dine

Klem fra Ann-M.

Talentina sa...

Så smart! jeg har nemlig noe delfiafett som jeg ikke aner hva jeg skal bruke det til=)

Anonym sa...

Herlige bilder Silje :o)

Artig måte å servere fuglene mat på i de fine muffinsformene :o)

Ha en toppers helg :o)

Klem fra Solveig :o)

Kine sa...

Stjal ideen din jeg ;)
Vi har hatt planer om å lage fuglemat siden lenge før jul, vi laget i fjor (nei det blir vel i forfjor det...)
Men så har vi ikke hatt noe snø så har på en måte ikke hastet så veldig.
Men i dag måtte vi finne på noe, og da laget vi i muffinsformer som dere gjorde;)
Blir spennende å henge dem opp senere :)