søndag 22. januar 2012

Søndagskveld!


Nok en helg er over, og en ny uke ligger foran oss! I kveld har jeg nok en gang begynt prosjektet et ryddigere hus! Og siden det er for n'te gang, har det ikke gått så veldig bra før som dere skjønner... Eller det varer ihvertfall ikke veldig lenge! Jeg er altfor dårlig til å få ting UT av huset når jeg rydder, det blir gjerne flyttet til et annet rom, og lager rot der i stedet. Nå har vi et mål om å få noe ut av huset hver dag! Om det så bare er en liten ting, men det er nok å ta av:)

Vi har begynt med badene. En full bærepose er nå i søppelkassa. Gamle kremer, tomme shampoflasker, solkremer som er flere år gamle... Deilig å få det ut, og jeg har virkelig tro på at om man har et ryddig hus får man et ryddigere hode!

Ferdinand sitt rom fikk seg jo en liten shinings for noen uker siden, og der går det veldig fint å holde det ryddig nå. Alt må rett og slett ha sin plass. Og det som ikke har noen plass må UT;)

Tips for å holde det ryddig mottas med takk:)



Ellers har vi vært i koselig bursdag i helga, og Constanse har vært på sin første overnatting vekk fra mamma og pappa. Det hadde gått kjempebra (jeg hadde ikke trodd noe annet!) og all tre har storkost seg hos besteforeldrene. Vi er heldige som har mange rundt oss som stiller opp når vi trenger det!






ha en fin søndagskveld!



Her er det movietime, min favorittfilm! (eller ihvertfall en av dem;))

19 kommentarer:

tante HILDE sa...

Kjære Silje,det er flott å ha prosjekter,men enkelt er det ikke å holde det alltid rent og ryddig. PHU... Jeg ønsker deg lykke til. Ha en fin uke.

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Der er utrolig deilig å kvitte seg med ting en ikke har behov for.
Jeg er nok som deg... Flytter ting fra ett rom til et annet, å så har en bare forflyttet problemet :) Men jeg er flink å kaste ting og da, men faktisk enda flinkere å få i hus nytt :))))
Er spent på om du får inn noen gode tips :))) Da må du dele de med oss som er som deg :)))

Klem Heidi

Silje/whippetliv sa...

man må rett og slett bare være hjerteløs og RÅ!
Har det vært brukt på et halvt år, har jeg bruk for det, er det av personlig verdi...osv osv.
Vi hadde ei skikkelig ryddesjau av hele leiligheten i dag, og vet du... Jeg føler meg 40kg lettere : ))

(så får vi se hvor lenge det varer da;b )

Et annet tips er, som du sier selv, ALT på ha SIN plass!

Nyt søndagskvelden <3 Klem.

Mi familia sa...

Så koselig meg overnating og godt gjort med rydding!

Ha en fin uke!
Vicky

SNIKKERBUO sa...

Noko av det eg liker best er faktisk å kaste ut gamalt rask som eg ikkje har bruk for lenger! Noko havnar på gjenbruksbutikk ol. ellers er eg ikkje kvien for å trø det rett i bosset! Likevel er det proppa fullt i dette huset :p merkelig det der!

Men er nok rett i det du seier, at om alt har sin faste plass så er det lettare for alle å halde det ryddig :)

Håper du har ein fin søndagskveld :)

Klem helene

Fabrikken sa...

Det er nok det beste tipset som du sa selv: det som ikke har en fast plass må UT :)

Vi fikk kastet sååå mye når vi flyttet, og har vert veldig flinke til ikke å drasse så mye nytt inn igjen. Tenke to ganger om man virkelig trenger det, før man kjøper det :)

Ha en fin søndagskveld videre :)

Klem Lene

Jatte sa...

Deilig å få orden!
Man blir faktisk roligere til sinns når det er ryddig og rent selv INNI skaper og skuffer!

Jeg skal ta en skikkelig sjau her nå mot våren.. men venter så jeg kan lufte ut hele huset å sette ting UT mens jeg holder på ;)

Ha en fin kveld,
Kos dere med film!

Klem Jatte:)

Silje Mari sa...

Holde det ryddig er et stadig tilbakevendende problem her i huset.
Finn to poser, gå gjennom alle rom, i skuffer og skap og putt det du skal kaste i den ene posen og det du kan gi vekk i den andre.Og gjør så det. Her rydder vi barnerommene hver kveld før barna hopper i seng. Det hjelper. Lærer ungene å brette klærne og legge det på plass med en gang. Ha kasser, kruver etc til småting som ikke helt har sin faste plass men som du må beholde-det gir et ryddigere inntrykk. Bokser på boden, merket og sortert..ta med deg noe når du går fra et rom til et annet.

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Lykke til med ryddinga! Jeg synes heller ikke det er enkelt å kvitte seg med ting, men av og til får jeg det for meg at jeg skal gi bort det jeg ikke bruker. En gang ga jeg bort noen ting til brukten, men når vi kom til jul så husket jeg at det ene fatet jeg ga bort pleier jeg å lage juledekorasjon på, så da måtte jeg dra å kjøpe tilbake fatet jeg hadde gitt bort. Det er i grunnen typisk meg å angre etterpå når jeg kaster eller gir bort ting. Som du sikkert forstår så har jeg vel ikke så mange tips å komme med ;))
Klem fra Fru Strøm

MindeCaroline sa...

Kjenner meg igjen:p
Men jammen er det godt da man har fått det gjort.
God ny uke!

City Romance sa...

Esker, kurver, skuffavdelere og dymo må være mine beste tips i kampen for et (litt) ryddigere hjem.
Alt MÅ ha sin faste plass.
Alle klær, leker osv som ikke har vært brukt på x år har ingen borett dersom de ikke har en veldig god forklaring på hvorfor de ikke har blitt brukt:-)

Hos oss i Nøkkeldalen sa...

hei! eg er óg veldig i ryddemodus (iallefall oppi hovudet) for øyeblikket, og samlar på tips. Flylady.com er noko eg har blitt tipsa om, og som eg har tenkt å sjå nærmare på, det er eit heilt "hold det reint og ryddig-system". Ellers har eg akkurat innført ein fast dag i veka som eg skal gå gjennom vaskerom og boder, og forhåpentlegvis holde det ajour der før det hopar seg opp. På vaskerommet har eg papiposar i eit skap, merka "til loftet", "til fretex", "til reperasjon", som planen er å bruke etterkvart som noko dukkar opp.Så gjennstår det å sjå om eg klarar å gjennomføre planane:)
Eg trur óg som du skriver at når ein har det ryddigare rundt
seg, blir det ryddigare i hovudet, så eg håpar på eit ryddigare 2012! :)
lykke til!

Anonym sa...

Vanskelig å klare å holde det heeeelt ryddig hele tiden ...jeg flytter ting til andre rom jeg å ...for ikke å snakke om skuffer og skap...en kan-jo-få-bruk-for mentaliteten råder her sukk ...men har noen skippertak i ny å ne...bare utrolig hva det hjelper på.Godt er det uansett å få ut ting å tang :o)

Ønsker deg og dine en god uke Silje :o)

Klm fra Solveig

Maret sa...

Ja-ja, slik er det nok hos fleire.. vi rydder og rydder, flytter rundt på ting og tang...
Å få satt ting i system kan være ein utfordring, men det hjelper, ei stund..

I de dype skoger sa...

Rot ja..Jeg er ekspert på å samle på ting og foreløpig har vi plassen til det.. Men jeg vil gjerne få det mer ryddig og at alt skal ha sin plass. Det er et evigvarende prosjekt tror jeg. Men jeg håper at jeg en dag kommer i mål ;)

Lykke til og jeg følger mer enn gjerne med deg, så kanskje jeg får noen tips også.
Ha en fin dag!

Klem

I de dype skoger sa...

Glemte å kommentere en ting ;)

Vi er også så heldig å ha besteforeldre rett i nærheten og det er gull verdt!! Spesielt mamma`n min er helt enestående til å stille opp :)

Klem

Anita Kristin sa...

Det er eit prosjekt som vi til stadig prøver oss på her i heimen også, men enn so langt er vi ikkje heilt der enda. Lærte at dersom ein aldri går tomhendt, kjem ein langt på veg, for mange ting kjem aldri på plass, men vert lagt på mellomstasjonar som fort vert permanente.

Lykke til videre med prosjektet og ha ei fortsatt fin veke.

Emmas hvite borg sa...

Hei Silje.
Jeg prøver og prøver...akkurat som deg. Klarer det i max 1 uke, før jeg må stor-rydde igjen.
Det som hjelper meg er at jeg har en annonse på finn.no til enhver tid som jeg fyller i etterhvert som ting dukker opp.
1 gang i måneden kjører jeg til fretex og til BIR med full bil.

Klem Anette

Kristina, Nord i bygdo sa...

Hjertesukk fra meg: Tenk om me kunne blitt flinkare til å begrense mengde ting INN i huset også. Det fylles fort opp!