torsdag 5. januar 2012

Og noen flere...


Tusen takk for koselige tilbakemeldinger på forrige innlegg, moro at det er flere enn meg som liker serviser;) Jeg går rett på med runde nr.2, og etter det er det bare èn igjen altså;)

Et av mine fineste serviser kommer fra Wedgwood, og ble tilfeldigvis mitt en dag pappa var på besøk og lurte på om jeg ville ha et servise han hadde i bilen! Om jeg ville, det var et av de flotteste jeg hadde sett, og det var mange deler, bl.a både store og små asjetter, fat og terriner. Snille pappa:)



De små asjettene ble brukt i Constanse sin dåp.



Dette hvite fra Porsgrund Porselen har jeg arvet av mormor og bestefar. De kunne ikke ha det med da de flytta fra hus til leilighet! Dette er i middagsservise...



...og dype skåler.



Dette er også fra PP, her brukt på nyttårsaften, men vi bruker det til hverdags. Jeg har det i små asjetter også, med kakaokopper til! De er større enn kaffekopper. Dette og flere av de andre PP-servisene jeg har er mammas fortjeneste. Hun begynte å samle på serviser til søstra mi og meg for mange år siden, og vi har ofte handlet på utsalg sammen.



Og dette er samme serviset, bare med julemotiv. Maria heter det, og jeg liker det veldig godt.



Vi har det også i små skåler, fine til grøt. Disse servisene skulle jeg gjerne hatt noen flere deler av, men de har gått ut av sortimentet.



Det tredje og siste juleserviset mitt kommer også fra PP, og er det populære nisseserviset. Veldig mye brukt i jula, men jeg har visst ikke bilder av det, annet enn denne kannen.

På bildet er også de nydelige selbuvottene min fine kusine Mari har strikket til meg. Hun hadde knapt strikket noe i sitt liv, og begynte like gjerne rett på slike... Nå har alle i familien fått hvert sitt par! Tror jeg må lære litt av henne, jeg har nemlig brukt halve kvelden på å prøve å legge opp masker... Selv med hjelp av youtube gikk det ikke, og til slutt kastet jeg strikketøyet fra meg. Min skjønne mann forsto vel "alvoret" i frustrasjonen min, og satt seg selv foran pc'en med strikkepinner og garn:) Men store snekkerhender er vel ikke skapt til å strikke med;) Vel, plutselig klarte jeg det uten hjelp (jeg har jo kunnet det før!) og dette var altså nisseserviset;)



Stråmønster er også nydelig synes jeg, og jeg har noen få deler. Er stadig på utkikk etter disse også på bruktbutikk-besøkene mine, men de er det få av for tiden. Og jeg har vel igrunn nok i skapene kanskje;)




ønsker alle en flott torsdag!


25 kommentarer:

Marits Hverdagsgleder sa...

Så vakre serviser og stilige bord!

Ingrid Louise sa...

Du har jammen mange flotte serviser,men kjekt å ha litt å velge mellom da!!
Finfin dag til deg!!
klm ingrid l

Talentina sa...

Nydelige serviser og flotte bord! jeg elsker serviser selv og kunne nok sikkert samlet på de fleste hehe du må ha en fin dag!
klem Yvonne.

Anja sa...

Hvor oppbevarer du alle serviaene dine? Jeg har bare et til hverdags og et til fint, men har knapt nok skapplass til disse! Har du noen medisiner i esker og sånt utenfor sesong, eller er du så heldig i ha nok skaper til alle? Fine saker i alle fall!

Divamamma sa...

Ja, hvordan oppbevarer du servisene dine ? Jeg er nysgjerrig! Du har jo så mange, og ikke minst så mange vakre..

Ann-Helen sa...

Guri land så mange flotte serviser du har :)

lekkert...

Gøril sa...

Så morro å få se servisene dine på rekke og rad.Jeg har sett mange av de før, for som du sier ligger de på bloggen fra før:-) Du har nok påvirket meg litt i forhold til serviser, for her begynner det også å bli noen;-)
Når det gjelder strikking må jeg anbefale deg DROPS(garnstudio.com) sin håndarbeidsskole. Her ligger det gode videoer på det meste. Jeg lærte selv å strikke i høst, og det eneste jeg kunne fra før var rille strikk, legge opp masker og felle av... Nå strikker jeg babyklær, og mye mer.. Utrolig morro og ikke minst utfordrende!

Ha en herlig dag.
Klem fra Gøril

Kine sa...

Oi du har jammen meg mange serviser:)
Jeg har forresten også nisseserviset til PP, men kun i kaffeservise da:)

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Nydelige servicer du har! Ja, jeg lurer også på hvordan du oppbevarer alle, de krever jo sin plass:-) Synes jeg hadde mange selv, men ikke nå lenger ;-) Halvparten er nok fra loppemarkeder, så mye gammelt og vakkert å finne der. God dag til deg og dine. Astrid (Skien)

Anonym sa...

Dette var kjekt! Knallfine serviser. Har ikke så mange, men alle er heller ikke fulltallige desverre. Du må være fantastisk til å organisere plassen til det også. Det er mitt problem. Ha en fin dag videre!!

Ellinor sa...

Veldig fine serviser du har! :) Full av inspirasjon er bloggen din! Jeg lurer på hvor man får kjøpt det beige servise fra Wedgwood (som du fikk av faren din og brukte i Constanse sin barndåp)?? Vurderer og begynne å samle på det :)

Anonym sa...

så mange serviser!!!men hvor får du plass til å oppbevare de?

Emidoras verden sa...

Så mange flotte serviser!
Alltid moro å dekke på med fint dekketøy, og du kan kunsten:)
Saturn og Fiore fra PP dekkes det på med her også:)
Fortsatt fin dag til deg.

Bdicte sa...

Guri malla, hvor oppbevarer du alt dette til daglig?

Kjekt med mange serviser å kunne dekke på etter farge, humør, stil osv:)

Ha en flott dag videre!
Klem
Benedicte

Frøken OppNed sa...

Det første var fantastisk nydelig! Heldiggris! :)

Hjemme hos meg sa...

Nydelige bilder :)

Klem Anette (har Give away om du vil være med ;)

Solvejfire sa...

Hold da op hvor har du mange sæt service, de er skønne og det er dine dækkede bord også.

Ingunn sa...

Du har mange flotte serviser,men moro å ha litt forskjellig å velge mellom :) Det fra wedgwood er bare nydelig..
Ha en flott kveld
Klem Ingunn

Karin sa...

Hei Silje,så flotte bilder du viser. Alltid! Og alle de nydelige servisene dine.Og så fantastisk at du viser de fra bord du har dekket på.Du er sååå flink! Jeg kan ikke annet enn å skryte av deg altså. Simpelthen elsker bloggen din. Lykke til med strikkinga.Klem fra Karin

~Kjersti~ sa...

De selger fortsatt stråmønsteret på PP. :) Hilsen ei som bor i Porsgrunn. :)

Ellinor sa...

Kunne noen forklart meg hva PP (servise) står for? Og hvor får man kjøpt det? :)

silje-sin sa...

Hei Ellinor:) PP står for Porsgrund Porselen (nevnte det flere ganger i det første innlegget, men kanskje ikke i dette!) Vi har kjøpt det meste av våre serviser på utsalg i Porsgrunn, men tror ihvertfall Christiania Glasmagasin selger PP. Kanskje andre også? Hilsen Silje.

Sissi sa...

Que bellos detalles y montajes de ambientes. Felicidades. Vivo en la Ciudad de Guatemala en Centro América

Sissi sa...

Hola, me encantó tu página. Que bellos detalles y montajes de ambientes. Los paisajes hermosos. Felicidades. Vivo en la ciudad de Guatemala en Centro América

La Cocina de Marta Blay sa...

Found your autumn table in Pinterest. Love all your tables. Great job! Marta, Spain