tirsdag 17. januar 2012

Før og etter: KJØKKEN!


Da vi bygde hus for seks år siden var et av mine store ønsker et Herregårdskjøkken, og jeg var så heldig å få det! Jeg ønsket et kremfarget/lysegult kjøkken, og fargen valgte vi fra en liten plankebit, og vi måtte bestemme oss fort. Og siden jeg så kjøkkenet montert for første gang, visste jeg at jeg hadde valgt feil farge. Det var litt for gult, og gikk nesten over i aprikos. Men jeg sa aldri noe. Frem til i høst, da jeg tilfeldigvis nevnte det for mannen min. Og snill som han er synes han det var helt greit å lakkere det!



FØR: Slik så kjøkkenet ut før. Bildet er riktignok fra julen 2010, men det så ganske likt ut rett før helga.



NÅ: Slik ser kjøkkenet ut i dag! Og endelig har jeg fått drømmekjøkkenet mitt! Jeg har selv tenkt at det var for ille å bruke penger på å lakkere det, men nå er jeg så utrolig glad vi gjorde det! Vi har rett og slett fått et nytt kjøkken! Skapdørene og skuffefrontene leverte vi til lakkering, og resten har vi malt selv. Veggene har fått tre strøk, og også kjøkkendelene som er fastmontert. Alt er i samme farge, men med forskjellig glansgrad, og jeg synes det ble veldig bra!



Kjøkkenmøblementet vi hadde i barndomshjemmet mitt ble også malt, med litt tungt hjerte, men det så rett og slett ikke ut som det var. Og jeg føler faktisk at møblene kommer mer til sin rett nå. På stolene bruker jeg kjøkkenhåndklær på setene, og nye er kjøpt inn. Jeg føler meg mye mer fri til å variere med farger nå som kjøkkenet er mer nøytralt.




Over ungenes lekekjøkken har vi hengt opp to nye hyller. Den som hang der før var veldig gammel, og skrånet litt, så jeg var redd tingene skulle dette ut. Constanse leker i stua:)




Og mens min skjønne barselgruppe var på besøk i dag, ringte det på døra, og to sterke menn kom inn med en gammel slagbenk mamma har funnet i en antikvitetsbutikk for oss! En slagbenk har også alltid vært drømmen min, så nå er jeg veldig glad!



Nå skal kvelden nytes, UTEN malepensel i hendene:)




ha en herlig dag!

58 kommentarer:

Anonym sa...

Oi oi oi for en forandring det ble Silje! Jeg synes kjøkkenet ditt var kjempefint før også, men det ble jo helt "nytt" med noen få malerstrøk!

Slagbenken var også flott! Tenk alle historiene som gjemmer seg i den... ;)

Ha en fin kveld

Klem Sommerlyst/MittogMine

RoseSommer sa...

Det var godt du sa ifra om fargen, for det ble kjempefint! Vi malte også kjøkkenet vårt hvitt i høst og jeg nyter det hver dag. Det ble så fint hos dere. Takk for at du viste det fram til oss.

Ann-Helen sa...

Kjempefint ble det :) Noen ganger er man bare ikke 100% fornøyd, og da er det jo så godt å få gjort noe med det!!

Slagbenken passet jo så fint inn også:)

Kos deg med god samvittighet i sofaen i kveld Silje:)

Klem

Anonym sa...

Ja, det ble virkelig som et nytt kjøkken. Kjempefint! Fine kapper og fine, hvite møbler! Litt av en malejobb. Ha en fin dag. Hilsen Alexandra

Lisbeth T. Hansen sa...

How lovely. Det er meget bedre med en neutral farve sa man kan variere med tilbehor. Jeg husker at min onkel og tante havde en slagbank i deres kokken pa en gard pa Fyn i Danmark. Nu bor jeg i Californien og kigger hver dag ind hos dig og andre fra Scandinavien.
Mange karlige hilsner,
Lisbeth.

Solvejfire sa...

Det er et stort dejligt køkken du har, jeg er også nok mere til det helt hvide :) det er også rigtig sødt med det lille børnekøkken i hjørnet
God aften

Sweet Chili . sa...

Så fint det ble Silje:) Dere har virkelig vært flinke med malekosten. Synes kjøkkenet ditt ble utrolig flott i hvit drakt selv om det var kjempe koselig før også:)

Klem fra Pernille

Heddas gode grunner sa...

Sååå fint det ble! Skjønner godt at du er fornøyd! Jeg kunne også tenke meg å lakkere kjøkkenfrontene våre, men har tenkt at det sikkert er veldig dyrt.. Vi har et kjøkkenprosjekt forran oss, men først noen andre ting som skal gjøres ferdig. Godt å se slike fristende innlegg som dette, så kjenner jeg motivasjonen for å få ting ferdig øker :)Den nye benken var også knallfin!!
Ha en fin og avslappende kveld!
Klem

Mona sa...

Synes kjøkkenet ble mye finere nå!! Selv om det var fint før også...
Flott at dere var enige om lakkering da, så slapp du tenke mer på det!! :-)
Digger slagbenken!

Ha en finkveld.
Mona

Bente sa...

Så fint det ble! Og den slagbenken var virkelig nydelig..!
Håper du får en fin kveld, hilsen Bente.

Wenche sa...

Så flott :)

Anonym sa...

Wow,så fint det ble! Syns det var kjempe fint før også,men nå ble det jo helt nytt..forandring fryder;)) Kjempe flott blogg du har silje,som gir meg masse inspirasjon;)

Hulda sa...

Ser virkelig KJEMPEFINT ut på kjøkkenet deres! Noen malerstrøk gjør susen, malte nettopp ruter på gulvet i gangen, ble helt nytt der også. :) Likte godt den fine benken du har på kjøkkenet. Fine bilder!

Manne's hverdag sa...

KJEMPEFINT!!!

Kjøkkenet mitt trenger også ett nytt strøk nå etter ni år. Og hvitt er fint, men er veldig gla' i fargen jeg har nå også.

Ha en flott kveld!!!

Klem

PS!!! Slagbenken er bare HELT NYYYDELIG!!!

annemor sa...

Å så fint det ble!! Kjempeflott! Dere har det veldig koselig :))

Ønsker deg en fin kveld

klem Hvit Engledrøm

stallnilsen sa...

Førr et nydelig kjøkken dere har, det var virkelig flott :)
Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;O)

Over Regnbuen sa...

Ser stor forskjell, og det ble virkelig lekkert! Lyst og luftig og akkurat sånt kjøkken jeg drømmer om :)

Vitaboet sa...

Åh herregud så fint det ble:).
Gratulerer med "nytt" kjøkken <3

Klem Camilla

Fjordheim sa...

Å, så flott det ble. Ja nå kan du kose deg på det flotte kjøkkenet ditt. Og så heldig du er som har fått den flotte slagbenken. jammen ei snill mor du har.
Kos deg uten malepensel :)

FruLykkelig sa...

Wow! Det ble skikkelig fint, for en forskjell det ble med hvitere kjøkkene!

Marits Hverdagsgleder sa...

Kjempefint kjøkken :)

hobbyvimsa sa...

Dette ble en skikkelig fin forandring,godt valg!!

Nyt morgen dagen!

Klem Linda:)

Marimor sa...

Så utrolig stor forandring det ble!!!
Skulle ikke tro det siden begge fargene er lyse, men dette var bare WOW!!!
Kos deg uten pensel:)

Klem Mari

Emmas hvite borg sa...

Grattis med nytt kjøkken :) Utrolig stor forskjell litt maling kan gjøre!

Nå ble det så "rent" & luftig!
Slagbenken var også NYDELIG!

Kos deg på kjøkkenet ditt Silje.
Klem Anette

Anonym sa...

Så fint kjøkkenet ble, helt forandret jo! Nydelig!
Og den slagbenken da!!
Sånn vil jeg også ha :)

Her ventes det på frustrerte!
Ha en fin fin kveld, Silje!

På landet sa...

Ble jo kjempe forandring. Lyst å fint :) Ååå så heldig du er som har fått slagbenk!

Monika sa...

Så flott forrandring! Jeg misunner deg benkplassen. Ja, egentlig at du har såpass stort kjøkken. Vi har valgt en veldig dårlig løsning.

Elsker slagbenken og de nyoppussede gamle møblene.

Mokina sa...

D ble utrolig fint!!!

Merethe sa...

Kjære vakre deg, så flinke dere har vært!! Jeg har aldri tenkt på fargen på kjøkkenet deres, men nå ser jeg forandringen. Med litt (masse) ny maling fikk hele rommet et renere utrykk! Benken var jo også kjempesjarmis!

Ha en fin kveld, slapp av og kos deg :)

Masse klemmer!

Livy sa...

FANTASTISK silje!! Det ble KNALLFINT! Dere er flinke!

Klem fra Livy

Michaela sa...

Wow this is very,very nice!Michaela

Blått til lyst sa...

Det ble rett og slett veldig fint! Lekkert og delikat, friskt og koselig. Skjønner at det var vanskelig å male kjøkkenstoler og bord, men det var virkelig til det beste *S* - sier hun som egentlig er sterkt skeptisk til overdreven klasking med malerpensler....
Ønsker dere riktig mange koselige stunder på "nytt" kjøkken - Liv

Nicoline sa...

Ikke lett å velge en farge fra en liten bit nei.
Men dette ble jo kjempeflott, nå kan jeg tenke meg du oppholder deg på kjøkkenet hele tiden!

Klem Nicco

Grethe sa...

Kjøkkenet ble kjempefint! Fantastisk koselig blogg du har!

Ha en fin kveld!

Lene i Annekset sa...

Kjempeflott ble det! :) Skjønner godt at du er fornøyd nå, med slagbenk og det hele! Syns også møblene ble veldig fine etter at du har malt dem. Men kan jeg spørre deg om hvor du har fått tak i så vakre kjøkkengardiner? Kunne tenkt meg noe liknende! :)

Hilsen Lene i Annekset

Monica sa...

Sa flott det ble ! Liten, men veldig stor forandring :-)

hildeh sa...

Utrolig fint kjøkkenet ble. Syns det så fint ut før også, men skjønner at du gjorde det. Ikke kjekt å gå rundt og ikke være helt fornøyd:-) Kjøkkenmøblene ble også veldig fine. Hvilken maling brukte du? Hadde du grunning på først? Vi har planer om å male spisebordet og stolene hvite, men kommer liksom aldri i gang:-) Ble veldig inspirert nå! Takk:-) Forresten en veldig fin blogg du har.
Ha en fin kveld! Klem

Fruehuset sa...

For ein utrulig forvandling:)
Det er rart kva nokre malingsstrøk kan gjera.

Likte kjempe godt slagbenken din!
Eg leitar sjølv etter den som skal stå på kjøkkenet vårt:)

Heldige du som har kvelden uten malerpensel, det er stort sett det det går i hos oss.

Helsing Marianne:)

Anonym sa...

Det vart kjempefint,Silje!

Fargen som var før lignar på den vi har. Den går over mot aprikos,og alt for gul for meg. Såg at det var heilt feil med det same det vart pakka ut. Men det er berre 3 år gammalt, så må nok ha det slik ei stund til. Fargen heiter vanilje og var veldig fin på ei lita skapdør hos forhandlar. No ønsker eg meg kvitt kjøkken!

Nydelig slagbenk!

Helsing Alva

texasdaisey sa...

What a beautiful home! So bright and airy. Very homey too.
Debbie

Kine sa...

Så utrolig lekkert det ble :)

Jatte sa...

Utroooolig flott kjøkken dere har!!
Virkelig drømmekjøkken altså!:)

Ha en fin Onsdag,
Klem Jatte♥

Anne sa...

Hei
Så utrolig fint det ble! Jeg likte det også veldig godt før jeg da, det minnet litt om kjøkkenet til Mia (s landliv). Dere er jammen flinke til å jobbe og stå på. Nydelig kjøkken har du uansett :-)

Ha en fin dag, setter så pris på bloggen din

Anne

mette sa...

Nydelig! Noen ganger er det virkelig verdt både penger og innsats! Kan jeg spørre hvilken farge du har valgt nå? Skal male om en stor del av huset og jakter på den rette lyse fargen.

Reidun sa...

Så utrolig fint det ble! Skjønner godt at du er fornøyd nå:) Ha en fortsatt fin uke!

Ingunn sa...

Det ble veldig fint! Skjønner godt at du er glad du valgte å lakke og male!

Jeg har faktisk samme bord etter mine besteforeldre!! Har lurt veldig på å gjøre noe med det også, men nå er det plassert bort i påvente av å få et kjøkken en gang som er stort nok til å ha kjøkkenbord. Da skal det nok få en runde med penselen ja!

Siv sa...

Så fint det ble! Når en bygger hus kan det av og til gå litt fort i svingene og en ender opp med å angre seg ihjel i etterkant. Det vet jeg alt om ;-)

Så heldig du er som har fått deg en så flott slagbenk! Det står høyt på ønskelisten min også, men det er sjeldent det dukker opp noen her i distriktet. Så plan B er å lage en sittebenk av kjøkkenskaper, evt MDF-plater, og dekke den til med allslags festlige puter :-)

jeg er kjempeimponert over bloggen din. Det du skriver er en fornøyelse å lese, og bildene dine er kjempefine!

Klem fra Siv (www.minesyslerier.blogspot.com)

Vigdis sa...

For en forandring! Nydelig, skjønner at dette var og er drømmen!

Клариса sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Клариса sa...

Silje, proluchilas du god mat, og skameyla gjør det enda mer behagelig!
Constanse veldig pen liten jente:)
Silje sendte jeg deg en e-post brev (fra adressen Надежда Дунаева ,), kan du lese:)
Med kjærlighet Nadia fra Izhevsk.

Karin sa...

Hei Silje,kjempekoslig og vakkert kjøkken du har.Ser stor forskjell på før og nå bildene.Ble veldig lyst og trivelig.Regner med du er fornøyd ja,og du har en snill mann ja.Klem fra Karin

Bdicte sa...

Wow, for en forskjell!! Skjønner godt at du er fornøyd:)
Slagbenken var også kjempefin, skikkelig gammel og god - se det ihvertfall ut til.

Klem
Benedicte

Ps: Du er min favorittblogg:)

Anonym sa...

Jeg har selv akkurat kommet over en slagbenk og har ikke bestemt meg for puter og slikt...ser frem til å se hva du finner på :o)

Anonym sa...

Hei Silje!
Utrolig flott kjøkkenet ble, ingenting er så flott som et hvitt og lyst kjøkken! Jeg lurte på om jeg kan spørre hvor mye dere betalte for å få spray malt kjøkkeninredingen. Har nemlig et kjøkken på en fritidsbolig som jeg ønsker å hvit, men har alltid tenkt at det er veldig dyrt.
Takk for alltid så fin inspirasjon!

Vibeke sa...

Kjempe koselig kjøkken - både før og etter! Hva gjorde dere med de store endeplatene? Hvis dere malte dem selv - ser man noe forskjell på disse og frontene som ble levert inn til lakkering?
Med ønske om en fortsatt god dag fra trofast leser :)

jordbærpiken sa...

Kjøkkenet ble über-lekkert!!! Så utrolig lyst og fint. Liker så godt kjøkkenmøblementet deres. Veldig, veldig koselig og lunt.

Trines Hus og Hage sa...

Hei Silje!
Må si kjøkkenet ditt ble utrolig hyggelig! Kjempefin forandring, lyst, delikat og lekkert!!! Synes spisegruppa deres også fikk nytt liv med hvitmaling. Og benken, den var virkelig flott å få tak i!!! Skjønner du var sjeleglad for å få inn den. :-)
I vårt kjøkken har vi også fått en ganske viktig fornyelse. Kikk gjerne innom og se hva vi har fått sendt over fra England.


Kos deg masse på det fine og romslige kjøkkenet ditt. Det er jo en del tid man tilbringer der inne, og koselig å ha et slikt herlig og innbydende kjøkken.

Fredagsklem og ønske om god helg fra Trine

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

LEKKERT
Det ble jo så fint!
klem