onsdag 28. desember 2011

Planlegge barnerom


I kveld planlegger jeg gutterom! Som jeg skrev har vi planer om å forandre litt på rommet til Ferdinand. Det har sett ganske likt ut i snart seks år, og siden han er skolegutt til høsten hadde det vært moro å freshe det opp litt:) Han har allerede seng i stor størrelse, og de fleste av møblene blir nok værende. Men med litt ny maling bare:)

Oppbevaring skriver jeg stadig om på bloggen;) Men det er liksom noe med at om alt har sin plass er det enklere å holde det ryddig. Nå har han ganske mange små esker og kofferter til å ha leker i, som det kanskje ikke er så lett å finne frem i. Tror jeg skal kjøpe noen litt større oppbevaringsesker.

Han har en Malm-kommode fra ikea på rommet sitt nå, der har han klær. Nå skal han få en til, som kan romme leker og andre ting, tror det blir bra! Skrivepulten han har er litt liten (et gammelt skatoll), men de gjør vel ikke lekser på rommet sitt de første årene kanskje?

Er det noe man burde tenke på når man planlegger barnerom til en på snart seks? Håpet er jo at han kan vokse med dette rommet. Jeg tar gjerne imot idèer og tips:)



Håper dere alle nyter romjulsdagene! Her er det movietime igjen:)




ha en fin kveld!

12 kommentarer:

KinesKlode sa...

Heisann!
Planleggingen er jo halve moroa! :)
En erfaring jeg har ifht leksepult er i alle fall at den ikke blir brukt... Nå har jeg en andreklassing og han har fortsatt ikke begynt å bruke sin... Ikke fordi han ikke vil sitte der, men enten jeg eller pappa'n må hver dag sitte sammen med han og gjøre lekser og da blir det litt liten plass og dårlig lys og sitte på rommet hans.
Vi bruker kjøkkenbordet i stedet... Men etterhvert regner jeg jo med at skrivebordet blir brukt da! :)

Ellers har jeg ikke de store tipsene akkurat... Oppbevaring er alltid den store utfordringen... Man kan liksom aldri få nok "sorteringsrom" virker det som.. De sparer jo på så mye rart disse barna! :)

Kos deg med planlegging og nyt resten av romjulen!

Klem Kine

Merethe sa...

Hei på deg søta! :)

Mitt eneste tips er at vi er kjempefornøyd med expedit hyllen fra Ikea. Den kan se litt rotete ut på bilder med alle de hyllene, men vi har kjøpt noen tøffe bokser, skapfronter og skuffer for å skjule masse. Vi har valgt den største hyllen. Ut fra hyllen har han en skrivepult. Den blir brukt hver dag til legobygging! Så om han ikke gjør lekser på pulten enda så blir den helt sikert brult til andre pusslerier :) Ikea har avbildet den løsningen på hjemmesiden sin, under barnerom, og inspirasjon.( men det er den minste hyllen som står der,den rommer sikkert like mye som malm kommoden) Vi har valgt å sette
pulten helt inntil veggen, for å frigjøre gulvplass. :) Mitt tips! ;)

Koos!

Ruter & Hjerter sa...

Å så morro med nytt rom til en skolegutt:)
Her sasl de få hvert sitt i 2etg og det blir hvit base med maritimt/rocka uttrykk! Passer Store små tøffe gutter:)) Lykke til!

Et hverdagshjem sa...

Hei!
Vi har også Expedit-hylla fra Ikea, med skrivepult. Har den mellomste størrelsen. Det funker kjempefint! Vi har kjøpt noen kasser som passer inn i hylla, noen av hyllene blir brukt til bøker, noen til utstilling av lego osv. Planen er at etter hvert som han begynner å bruke pulten til lekser, så skal vi sette inn noen skuffer.
Jeg syns nøytrale farger er fine på barnerom, og liker fondvegger veldig godt. Feks ha tre vegger med en lys farge, og en vegg malt i en annen farge eller evt tapet. Grått er fint....
Liker også litt maritim/new england/usa-stil...er feks veldig mange puter og sengetepper i den stilen nå.
Vi skal også pusse opp et gutterom etter hvert, og da tror jeg det blir en grå fondvegg :)

Hanne Mette sa...

Spennende med storguttrom da. Når det gjelder skrivebord så har min 3.klassing enda ikke begynt å gjøre lekser på rommet sitt så det er nok ikke noe hast.
Gleder meg til å se hvordan Ferdinand får det etterhvert. :)

Fortsatt god romjul Silje.
Klem fra Hanne Mette

KRISTIN - Vingesus og Julebrus sa...

Jeg har ikke så mye å bidra med når det gjelder møblering av barnerom. Vi har møbler til Linus fra IKEA, men jeg vil som lærer si at barn SKAL sitte på kjøkkenet eller stua og gjøre lekser. De bør sitte der det er voksne til stede, slik at mor elller far kan kikke over skulderen deres og følge med. Det blir gode samtaler av slikt: )
Jeg pleier å si at i allefall ut 4. klasse, helst lengre, bør barna sitte der de voksne er.
Lykke til med valg av møbler og maling!
Fortsatt god jul: )

ENGEL sa...

morro! Husk at gutter krever STOR gulvplass. Legobygging er iallfall pop her, så på rommet har gutten på 9 en Ikea skrivebord,en stor gammelskuvseng((som snart skal byttes i 1,20rammemadrass)en billyhylle med 4 rom til legoesker(sortert legoen etter farge i egne esker) og endel hyller på veggen. Gulvet er det som blir brukt og han gjør enda ikke lekser på rommet. Så jeg ville kanskje tenkt på å få til masse plass på gulvet!

Talentina sa...

Noe min mann sier hver gang jeg skal ordne på rommet til min eldste er at kanskje han vil bestemme litt selv han er jo tross alt den som skal være på rommet og som skal like det. =) Lykke til! jeg holder selv på med et gutterom til planlegging=) men det er til en liten gutt.

Anonym sa...

Hei Silje.

Har sett noen blogginnlegg for en tid tilbake på bloggen
hegemorsstorelilleverden.blogspot.com.
Hun har pusset opp to gutterom mener jeg, og de var virkelig stilige og smakfulle..!

Nyt julen videre.

Hilsen fast leser :)

ANETTESHUS.COM sa...

Fortsatt fine juledager øsnkes deg og dine! Og et riktig godt nytt år!

KLEM KLEM
Anette:)

Anonym sa...

hei!

Jeg har også en gutt på 6 år og vi har nettopp bygget nytt hus så har brukt litt tid på innredning av rommet hans også. Vi har mye fra Ikea. Bl. a. :Hemnes kommode http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00067830/ Denne får vi plass til både klær, puter, sengeteppe og leker i. Har også kjøpt arbeidsbord fra ikea vika amon http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S79885498/ Bare vi har skuffer på begge sider. Benkeplaten er 2 meter lang så her kan han sitte å bygge lego i timesvis. Har en hylle over arbeidbordet som vi har skåret til av hobbyplate fra coop obs bygg. Den har vi beiset i en fin trefarge fra jotun. Her kan han stille ut ting han har bygget. Fikk mye tips fra hegemors store lille verden bloggen. Hun har noen nydelige gutterom med smarte og fine oppbevaringsløsninger. Ellers er sorteringsskapet hos clas ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161601333 genialt til å sortere små lego deler. Gutten min elsker lego og jeg er alltid på jakt etter gode sorteringsløsninger når det gjelder det

hilsen

Merie

Anonym sa...

Hva med å spørre han som skal bo der,før du spør folk der ute? Kan jo hende han har noen ideer???