torsdag 22. desember 2011

Marsipanmoro!


Marsipan er noe av det beste jeg vet. I barndommen (og fram til jeg var noen-og-tjue) var vi hos farmor hver jul, og laget verdens beste marsipan. Vi fikk med oss en boks hver hjem, og vi nøt til det fulle. Jeg har aldri prøvd å lage marsipan selv, fordi jeg aldri har smakt hjemmelaget marsipan som var like god som farmor sin.

Heldigvis liker jeg (og resten av familien) marsipanen fra Odense også, og i dag har Augusta, Ferdinand og jeg trillet kuller og pyntet etter alle kunstens regler. Det er nok det mest suksessfulle jeg har laget med ungene, de elsket det! Og gjorde nesten alt selv. Hele 1,6 kg pyntet vi, tror det skal holde gjennom jula:)



Snømenn, kuler og kringler, med smarties og strøssel. Noen som sa sukker?:)



Rett før vi startet marsipanpyntinga, kom storesøstra mi innom. Med en boks marsipan, etter farmors oppskrift! I samme rutene som vi laget i barndommen. Og vet dere, den var like god som farmor sin!! Så da kan vi nyte "farmors" marsipan i år også:) Takk søs:)


Her er fortsatt svært lite under kontroll, men det er heldigvis en dag i morgen også! Dvs, julemat og blomster er i hus, så vi kan i det minste holde oss hjemme og fikse her!




ha en fin kveld!

7 kommentarer:

Lene sa...

Husker veldig godt marspianlagingen da jeg var liten. Hjemmelaget med konditorfarge....

Merethe sa...

Ha en nydelig julehøytid min kjære venn! :)Jeg er sikker på at gjestene kommer til å elske å feire julen hos dere, det ville iallefall jeg gjort! Nå trakk jeg akkurat vekk siste panne med medisterkaker, 6 kilo har jeg stekt i dag! Nå er det ned i kjelleren å rydde- selv om jeg gjerne skulle krypet under dyna. Julematen er ikke handlet inn, men heldigvis er Erik god på å ta den handlerunden selv :) Ellers tror jeg det meste er i boks, i år kjenner jeg at vi tar jula som det kommer, og det er deilig for jeg rekker ikke mer enn jeg rekker! Frem med støvsugeren og støvkluten, litt røkelse og kaffe på kanna, så blir det jul!! :)

Ha det fint, kjære deg, vi snakkes på nyåret! Varme klemmer!

Fem i familien sa...

Hei!
Så kjekt dere har hatt det!
Det er kjempe godt med marsipan.

martina sa...

Grazie, per la gioia che trametti! Sono felice di averti trovata. Buon Natale.

Kine sa...

Nam det har vi også gjort tidliger, og nå er boksen nesten tom:o
så planen var å lage litt mer i dag;)

Frøken OppNed sa...

Nam! Marsipan.. Og så gøy å få marsipan etter farsmors oppskrift.

STYLIZIMO sa...

Hjemmelaget er som regel best :) Den ser iallefall veldig god ut, Silje!

Ønsker deg og dine en riktid så god jul. NYT!

Stor juleklem fra meg
Nina