onsdag 21. desember 2011

Juletreet 2011


Juletreet i år er ganske likt som årene før. Sånn blir det når man liker tradisjoner, og at ting er som de alltid har vært. Ihvertfall til jul vil jeg ha det sånn:) Litt nytt er det riktignok på treet, men gammelt i alder. Jeg mistet jo min kjære farmor i høst, og jeg har arvet noen fine juleting etter henne.





Vi har kjøpt juletre på en gård i nærheten. Vanligvis har vi hugget selv, men slik ble det altså i år. Det er koselig å støtte de lokale også, og det var veldig fint der. Siden jeg ikke har funnet juletreduk, har jeg brukt en julegavesekk i strie i stedet, og tredd den rundt juletrefoten.




Den gamle kurven er også etter farmor. De hang på hennes juletre, og hver julaften var vi barnebarna spente på sjokoladen som lå i dem:) Jeg tenkte å kjøpe sjokoladekuler og putte oppi, til mine spente barn som lusker rundt:) Det må jo nevnes at Ferdinand og Augusta har hengt på nesten all juletrepynten, bortsett fra lysene, flaggene og de gamle kulene jeg er mest redd for (de henger høyt oppe)



I kveld har jeg vært på julekonsert med Oslo Gospel Choir. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett dem, men det blir liksom ikke jul uten. I år er Maria Haukaas Mittet gjesteartist, og det var helt nydelig. Julestemningen kom, og også takknemmeligheten for alt vi har. I år er vi selvfølgelig utrolig glade for å ha enda et barn å kunne stelle til jul for! Og vi er også en hel familie som er evig takknemmelige og glade for at min kjære kusine overlevde massakren på Utøya, og at vi alle kan feire jul sammen. Mine tanker går til alle dem som mistet sine kjære. 



Nå er det leggetid, men først må jeg finne frem små røde klær, i morgen er det nissefest i barnehagen. Og SÅ er det juleferie:)




ha en god onsdag!

16 kommentarer:

Annekset sa...

Hei Silje!

Ja, vi har mye å være takknemlige for! Ikke alle som gleder seg til jul nei............må vi ta godt vare på hverandre nå i jula!

Nydelig juletre, og så mye fin pynt da gitt! Vi har pynta vårt tre i kveld, og jeg er veldig spent på hva barnebarnet kommer til å si når ho får se det! River det vel ned på første forsøk, kan æ tenke mæi!! :)

Lene

Claudia sa...

I discovered your blog today - is there a way for you to install Google Translate so that I can read your words? I really love your style and your beautiful blog.

Thanks!

Johanna sa...

Nydelig gran! Vi kör på plast i år men det fugnerar fint det med. Har man massa pynt så syns jeg ikke det förstör förutom att man går miste om doften då.. :-)

Lalique sa...

merry christmas
happy holidays

http://laracroft3.skynetblogs.be http://lunatic.skynetblogs.be

snikkerbuo sa...

Hei :)

Vi har en utfordring på vår blogg" vis oss ditt juletre" kom og bli med :)

Henriette

Fjordheim sa...

Et fint juletre.
Ja vi har all grunn til å være takknemlige vi som fortsatt har alle våre kjære rundt oss.
Oslo gospel kor en en opplevelse å få med seg i førjulstida. Men jeg har ikke hatt den gleden i år.
Har ikke fått med meg noen julekonserter. Kanskje i morgen.
Ha en herlig dag :)

Velkommen hos indretning med farver. sa...

Hvor er det bare et fint træ.
Ønsker dig og dine en rigtig Glædelig Jul.

Knus Susi

Kjersti sa...

Kjære Silje!

Jeg leser bloggen din jevnt og trutt, men kommenterer nesten aldri. Du gir så mye og du skriver godt - og viser så stemningsfulle bilder. Din blogg er virkelig til inspirasjon og gldede. God jul!

Wenche sa...

Nydelig! Liker juletre pyntet med både nyere pynt og gammel pynt som minner oss om tidligere julefeiringer og familiemedlemmer som nå er borte.

Dronninghuset sa...

HEI,
VAKKERT TRE, MED "GAMMELDAGS" KOSELIG PYNTING, FORSTÅ MEG RETT. GAMMELDAGS POSITIVT. MED KULER, FLAGG, FUGLER, TROMPETER.... SKIKKELIG TRADISJONELL JULETREPYNT.
ØNSKER DEG OG DINE EN VELSIGNET GOD JUL NÅR DEN TID KOMMER,
DERE HAR OGSÅ MYE Å VÆRE TAKKNEMLIG FOR, SER JEG. GODT!
VIKTIG Å HUSKE PÅ DET OPPE I ALT STYR MED GAVER OG GOD MAT.
IKKE ALLE VIL HA DET LETT DENNE JULEN.
DET ER VIKTIG Å "BLI SETT" FOR ALLE MENNESKER.
EN KLEM, ET VARMT HÅNDTRYKK KAN GI LINDRING OG NYTT HÅP FOR DEN SOM SLITER.
VI MÅ MINNE HVERANDRE PÅ DET.

SER DU HAR VÆRT PÅ EN FANTASTISK KONSERT. SIKKERT NYDELIG.
HELDIG DU.

HA EN RIKTIG FIN DAG,
KLEM TOVE

Anonym sa...

Nydelig skrevet som alltid! Vakkert pyntet tre var det også. Og akkurat nå lurere jeg på hvor min farmors gamle juletrepynt havnet..Ønsker deg og dine en riktig god julefeie! Klem, Maiken.

Grønsdal Gård sa...

Et flott tre :) Kos deg på konsert :) En riktig god jul til deg :)

ELIN sa...

Kjempeflott juletre! Så kosleig med pynt man er glad i, og kos at barna får hjelpe til også. Var på julekonsert i går jeg også, og da kom virkelig julestemningen. Ønsker deg og dine en riktig god jul med mye smil og glede. Juleklemmer fra Elin

Lina sa...

Så fint innlegg, Silje. Juletreet er veldig DEG! osar av nostalgi og barndommens jul ♥ vakkert!

Så bra at det gjekk fint med kusina di. Viktig å kjenna både på det gode og det vonde i denne høgtida - eg tenker og mykje på alle dei som nok gruar seg ekstra til denne jula. Litt av Leilas Rocky Road vart utdelt til nokon av dei rundt oss som treng omtanke og ein klem aller mest nett no ♥

god jul til deg og din fine familie! :)

klem Lina

tante HILDE sa...

En veldig koselig jul du har laget i heimen. Flott med tradisjoner.mange fine innlegg i desember. Skjønne bilder. God jul til deg og dine. Vi treffes 1 juledag og det gleder vi oss veldig til. Klem fra tante

Johanna sa...

Jeg kjøpte juletre på Mandag, og fikk en ide om å bruke en striesekk på juletrefoten! men jeg har ingen striesekk, og vet ikke hvor jeg får tak i en nå.. Morsomt å se at andre også har hatt samme ideen!