onsdag 14. desember 2011

Gamle juleskatter


Søstra mi jobber som lærer, og for en stund tilbake ble biblioteket på skolen hennes lagt ned. Da fikk jeg mange gamle barnebøker av henne, med de skjønneste julehistorier. Litt av en snill søster, ikke sant? Jeg ser på bøkene igjen og igjen, og drømmer meg bort i bildene, og den herlige teksten i Romjulsdrøm...



...og den søte historien om Kaisa Krabat!



En juleklassiker...



Og så den beste av alle, jul i Bakkebygrenda. Det blir ikke skjønnere enn dette synes jeg. Min drømmejul:)



Unger som baker pepperkaker og ler...



....og som spente tasser ned trappa på julaften, og ser på juletreet med store øyne...


I dag pusler ungene og jeg her hjemme. De har skrevet ønskeliste til julenissen, og Ferdinand har veldig mange ting han ønsker seg. Augusta ønsker seg pc og linser, for det er sånn som mammaer har;) Vi har også pakket inn noen julegaver, og jeg har fått skrevet noen lister, som jeg jo er så glad i;)




ha en herlig onsdag!



10 dager til jul dere!

17 kommentarer:

Dronninghuset sa...

HEI,
SÅ KOSELIGE BØKER. EN FLOTT GAVE Å FÅ. KJENTE KJÆRE BØKER NOEN AV DEM.
OM DU KIKKER INNOM HOS MEG VIL DU SE EN BOK JEG SKREV OM FOR NOEN DAGER SIDEN. SÅ HYGGELIG MED DISSE GAMLE BØKENE...
HA EN RIKTIG FIN ADVENTSTID FORTSATT ALLE SAMMEN
VARM KLEM TOVE

Kine sa...

Så mange koselige bøker :)
Jeg har faktisk den om bakkebrygendas jul fra jeg var liten :)
Husker jeg elsket å lese i den :)

Ha en fin forblåst dag;)

Hilsen Kine.

Bestemorhuset sa...

Hei.
Skulle egentlig kommentere lenger nede her, men velger å gjøre det her;o) Jeg regelrett elsker gamle tradisjoner, og gleden hos barna nå julemorgen er kommet og de kan komme ned å bli overrasket. Gleden, freden og familien som samles. Heldigvis så har jeg et gamlet hus med sjarm, slik at jeg kan videreføre tradisjonene ved gamel jul og kosen rundt jula;o)
Tror det er første gangen jeg legger inn en kommentar;o))
Juleklem og kos deg nå i førjuls-stria.
Ann Berit

Hild Frøya sa...

Så herlig. Her i huset har både mamma og pappa vært veldig flinke til å ta vare på alt sånt, så vi har en haug av gamle bøker vi også. Det er så koselig.

Veronica sa...

Så koselige bøker!
DET er julestemning, det!
Heldig som fikk de gode gamle eksemplarene. Har noen av fortellingene i nyere utgaver, og det blir ikke helt det samme.
klem

Tonje Merethe sa...

Så mange koselige og herlige bøker. Jul i Bakkebygrenda er jo bare superskjønn. Den må jeg se om jeg kan få tak i. Kjøpte noen julebøker igår, og har allerede lest litt for tulla.

Ha en flott dag!

Kristin sa...

Nå minnet du meg på min favorittbok når jeg var liten...bakkebygrenda <3 håper den fortsatt er å få tak i :) takk igjen for en topp blogg...håper våre veier krysses en gang :)

Marits Hverdagsgleder sa...

Kjempekoselig med gamle bøker. Jeg har gjemt mange fra jeg var liten og fra barna var små. Nå storkoser barnebarna seg, når de sover over og jeg leser fra de gamle bøkene :)

Zlata sa...

Oh herreguuud, så koselig! :)
Heldige deg!

stallnilsen sa...

Å disse bøkene kjenner æ godt igjen,gode barneminner.
kor heldig du er som fikk en sonn skatt;O)
Ta godt vare på dem, og ha en fin onsdag ilamme dine kjære, hilsen Lisbeth ;D

Karin sa...

Hei Silje,fantastiske bøker og bilder...Utrolig vakre og koselige er de.Så godt at bøkene kommer til noen som vet å verdsette de. Klem fra Karin

Beth sa...

Du er vel heldig, tenk å få sånne fine skatter da?
Disse bøkene er det moro å eie...

Bare lille elin sa...

Der var mange av mine "må lese til jul"-bøker. :-) Heldig du er. :-)

TAB sa...

Ååå, så utrolig herlig å se igjen disse bøkene. Jeg elsket "Den lille bygda som glemte det var jul", "Bakkebygrenda" og de illusrterte julesangene til Prøysen. Lurer fryktelig på hvor de har blitt av, tror jeg må ta meg en tur på mine foreldres loft :)
Så flott at du deler slikt! :)

Anonym sa...

Kjempefine bøker ! Fast innom bloggen din for den er so rein og fin, rolig og tradisjoneell, kjenner at pulsen roar seg av bloggen din i motsetning til mange andre "hyper-blogger". Og joleførebuingane dine er kjempekoselege ! Vestlandstaus på 40 med tre born, kjekk mann og småbruk !

Anonym sa...

Hjelpe meg!!! Denne julen kommer altfor fort!!!
God jul!

Grønsdal Gård sa...

Huff, kjenner jeg får en smule panikk. Bare litt over en uke igjen til julaften! Ønsker deg en flott adventstid :)