fredag 9. desember 2011

Brente mandler


I går kveld fikk jeg endelig laget brente mandler, det er en stor hit hos alle her i huset, og en koselig gave å gi bort, lagt i et glass med et stoffstykke og blondebånd rundt.



Jeg liker best når mandlene er sukrete, at de ikke har rukket å bli helt blanke. Oppskriften er litt på slumpen, men i går brukte jeg ca 500 gram mandler, og 250 gram sukker. Jeg laget det i to omganger, mandler og sukker puttes i stekepannen med en halv desiliter vann (per gang). Kokes på litt over middels varme (ihvertfall på induksjon, høyere på vanlig kanskje) til de har blitt sånn som du liker dem:)



Lyset må visst brenne litt ekstra denne helga, snart er det jo tredje søndag i advent! Hos meg mangler det hverken på julekos eller julestemning, men derimot forståelsen av at det faktisk snart er jul! Det klarer jeg liksom ikke å innse.. Hvis jeg skal gjøre alt jeg drømmer om og planlegger hele året, er det faktisk NÅ det gjelder:) Godt det enda er noen dager igjen, det er så mye jeg vil gjøre:)



Brente mandler i et arvet likørglass fra farmor.



Her ser dere hva vi gjorde i går kveld:) Da minstemor var i seng, satt vi andre oss ned ved kjøkkenbordet med en hobbypakke fra Panduro. Den inneholdt "byggesett" til en snømannfamilie, pappa, mamma, storebror, lillesøster og bittelillesøster, meant to be med andre ord;) Ungene var ivrig med, og pappaen var også veldig engasjert, så mye at han fullførte prosjektet da ungene var i seng;) Constanse på kjelken mangler gulrotnese, fordi den var mystisk borte, men Ferdinand fant den heldigvis på kjøkkengulvet i sta. En koselig syssel for hele familien:)





ha en super fredag!

8 kommentarer:

Marits Hverdagsgleder sa...

Deilig med brente mandler. Mmmm...
Koselig snømann-familie som samlet deres familie igår kveld. Koselig :)

det store hvite huset sa...

mmm. brente mandler er godt. Det må jeg lage her og etterhvert. Ser så delikat og flott ut det du lager :)
Ønsker deg en fin adventstid med bare kos :)

Klem

Karina - Mitt Hammerfestlige Liv sa...

Ahh brente mandler MÅ jeg prøve meg på i helgen. Lagde hjemmelaget marsipan i går, mye arbeid men SÅ godt :)

Ha en god helg! :)

Maret sa...

Å- kan nesten lukte julestemning i heimen..
Ha ei flitt helg...

Anna sa...

Oh, it looks so nice! Your fotos are fantastic! Best wishes from Germany, Anna

Ellinor sa...

Brente mandler er himmelsk! :) Når du steker mandlene og sukkeret, blander du bare alt sammen og rører mens de stekes i sukkeret eller? Og tar du av skallet på mandlene først? Tenker å lage til uka som kommer :)
Btw, veldig fine bilder du legger ut av både hus, barn og interiør :)

silje-sin sa...

Hei Ellinor:) Takk for koselig hilsen! Håper du ser svaret her! Jeg putter alt i stekepanna, og rører rundt hele tiden, til vannet har fordampet og det sukrer seg. Jeg tar ikke av skallet:) De blir kjempegode! hilsen Silje.

Anonym sa...

Hei Silje!
Så koselig å se at farmors gamle ting kommer til nytte! Jeg koser meg med å se hvor flink du er til å pynte til jul!
Hilsen tante Unni