torsdag 15. desember 2011

Årets beste julegodteri!


Det beste, uten tvil, bloggingen har gitt meg er ei kjempegod venninne! Vi traff hverandre for første gang for nøyaktig to år siden, etter å ha skrevet en stund på bloggene og på Facebook. Og siden har vi truffet hverandre jevnlig (men litt for sjeldent;)) og det har vært skravling på høyt nivå fra første stund. Mandag denne uka var jeg hos skjønne Merethe, for å besøke hennes vakre julehjem, skravle og lage julegodteri! Og det er vel ingen tvil om at det er en bra match når jeg først kl 02.10 på natta satt meg inn i en nediset bil for å dra hjem:) Og vi kunne ha holdt på sååå  mye lenger:)



Vi fikk produsert litt innimellom skravlinga og spisinga, som oreokuler (de ligger halvferdige i fryseren..), havrekuler og fantastiske Leilas rocky road. Sistnevnte har gått unna som varmt hvetebrød her i huset! Den består av mørk sjokolade, mini-marshmallows, salte peanøtter, dumle og pistasjnøtter... Helt utrolig godt, med blandingen av salt og søtt! Lurer nesten på om vi må lage litt mer....;)


Oppskriften finner du her, og Merethe sin blogg kan du besøke her:)



Nå blir det litt rydding og klesvask (skulle ønske man kunne hoppe over sånne ting i jula) og så julegaveinnpakning!




ha en fin torsdagskveld!

12 kommentarer:

Livy sa...

God kveld i stua!
Den er fantastisk god!! Vi lagde akkurat den samme til jul i fjord, og den gikk unna som varmt hvetebrød(hmm.. hvorfor kom jeg ikke på å lage den i år??)!

Håper du nyter juleforberedelsene like mye som meg! Stor klem ♥

Blåbærtua sa...

Den såg knallgod ut:)

Tina sa...

Åh, den så utrolig god ut!
-er det hele 2 poser med dumle (sånn pakke med singel innpakket dumle med sjokolade rund) eller finnes det noe annet lurt som jeg har gått glipp av?

Tusen takk for den mest inspirerende bloggen/jenta jeg veit. Drømmejul!

God jul og julestemning.

Hilsen fra Tina.

salige lavendel sa...

De både ser og hørss veldig gode ut!! Sjokolade og salt en en ny trendy smakssammensetning har jeg skjønt og jeg liker den gost selv også. Freia har jo en variant med mørk sjokolade (70 %) og salt og pecan. Den er nydelig den også.

Lina sa...

nam! Kjøpte de ferdig skrelte nøtter? Om det i det heile tatt går an...? ;) og, så lurar eg på det same som Tina over. Er ikkje alltid like enkelt med akk så vakre, dyktige, men svenske Leila sine oppskrifter! Eg må gitta og googla meg fram, hehe... ps. superkoseleg venninneaktivitet :) :)

Merethe sa...

Silje! <3 Digger deg!

Beth sa...

Mmmm..., skikkelig snadder dette her ja?

Talentina sa...

så kjekt da! det på bildet ser utrolig godt ut!!

Hagen i Grubba sa...

Ååååååå, der kom oppskriften som skal være ny i år!! Har aldri kjøpt mini-marshmallows før og vet ikke om jeg finner det her, men antar jeg kan bruke vanlig type? Tusen takk for ideen!

Anonym sa...

Hei Silje!

Orker du å legge ut oppskriften litt mer detaljert?

Disse har jeg kjempelyst å lage, men litt usikker på om jeg "forstod" alt i den svenske oppskriften :-)

God førjulstid til deg!

Johanna - Baby, Norge, inredning sa...

Det här ska jag fixa imorgon då vi ska få över 30 av min sambos släkt till oss på söndag kväll. Tror det kommer bli en mega hit. ;-)

silje-sin sa...

Hei anonym!

Det var kjempelett å lage:)

Vi smeltet sjokolade (rett i kjelen faktisk) og puttet alle de andre ingrediensene oppi. (Pistasjnøttene skrelles, og karamellsjokoladen (jeg fant ikke dumle) deles opp i biter). Så heller man det over i en form (vi brukte brødform med bakepapir i, og setter den kaldt så den stivner. Så er det bare å dele opp i passende biter! Lykke til:)