tirsdag 22. november 2011

Tanker om julebakst


Jeg er nok mer enn gjennomsnittlig glad i å planlegge. Faktisk synes jeg det er halve moroa, være seg bursdager, jul eller andre ting! Og når man går hen og får et barn siste dagen i november, kreves det litt planlegging, når man skal feire bursdager og lage til julehus på samme tid. Men alt er bare kos, så jeg klager ikke altså:)



I kveld tenker jeg litt på julebaksten. Det er ikke sju slag hos oss, igrunn er jeg mye mer opptatt av å fylle fryseren med gjærbakst og stekte karbonader vi kan kose oss med innimellom all julematen. Men noen klassikere må selvfølgelig til! Det blir jo ikke jul uten!



Pepperkaker er en selvfølge, og i år har mannen noen feriedager til gode, så han tar en fridag og vi skal alle bake sammen! Kakemenn har vi også bakt, det er populært hos barna. Tante og jeg baker krumkaker sammen, og vi håper å få til det i år også:) Ellers lager jeg brente mandler, og marsipan kjøper jeg ferdig (gjerne på bakeri!) og lager figurer av. Jeg leter igrunn etter en god karamell- eller knekk-oppskrift, så om noen har noen rop ut;)



Lussekatter på Luciadagen må vi også ha. Etter å ha skrevet dette innlegget nå ser jeg jo at vi igrunn baker litt lite til jul.. Smultringer kjøper jeg ferdig (de er verdens beste!) og kokosboller må vi også ha. Jeg baker gjerne en julekake eller to også, jeg er igrunn mest glad i gjærbakst.



Hva baker du til jul?

Kanskje noen har en god oppskrift å dele med seg?


PS! Alle bildene er fra i fjor altså. Jeg er ikke tidlig ute;)


ha en fin kveld!



Pc'en vår er ikke helt som den skal om dagen, den blir glovarm og slår seg av. Derfor blir det liten tid til å svare på mailer og spørsmål fra dere, men spør igjen hvis det tar altfor lang tid!

26 kommentarer:

Guttemamma sa...

Kokosmakroner,Silje!! Veldig enkelt og alle guttene her i huset elsker det, og det gjør igrunnen jeg også!!
Ellers er jeg som deg, lsiter osv , elsker all planleggingen!
Klem♥

Guttemamma sa...

...lister, skulle det stå!

ib sa...

Jeg ELSKER jul!!!
Vi har fast dag oppe hos oss 1. desember der vi pynter juletre (tradisjon jeg begynte med i England), spiser pepperkaker og drikker gløgg.
Jeg MÅ alltid bare bake kakemenn (måtte importere Hornsalt fra Norge når jeg var i utlandet),. I år tenkte jeg å prøve meg på en del forskjellige lavkarbo oppskrifter, men det blir nok noen tradisjonelle kaker også!

ennahs lille hjørne sa...

Ja lister til jul må det i hvertfall være :)
Julebaksten er vel den jeg liker aller best. Her i huset må vi lage colakaker noen kaller dem vel Berits brune pinner har jeg hørt..
Ellers må pikekyss, krumkake,pepperkake,nøttemuffins med sjokoladetrekk med geletoppbiter, knekk,Sjakkruter..
Hmm.. nå kommer jeg plutselig ikke på mer.. hmmm... det var rart.. Men jeg har det slik at jeg hvert år MÅ prøve noe nytt.

KinesKlode sa...

Tenkte jeg skulle prøve meg på kransekakestenger i år... Mamma pleier å ha disse i fryseren og de tiner på 5 minutter om noen skulle komme "uventet" på besøk... Og så ser de jo ganske lekre ut å ha på bordet i en søt skål syns jeg... :)Klem Kine

Anonym sa...

Sjekk ut bloggen jorde gård, hun hadde e nydelig oppskrift på karameller i et av juleinleggene fra ifjor:)

Ha en fin kveld.

lisa Marie

silje-sin sa...

Det skal jeg gjøre, tusen takk Lisa Marie!

KinesKlode sa...

Ja, jeg lurer på om jeg får til disse stengene, men får prøve i alle fall! :)
Det er ikke så lett å få tid til alt med tre barn i hus, men jeg pleier å prioritere det kreative så ofte som jeg kan! Det er terapi for meg!
Med bilder pleier jeg å fremkalle på elkop.no Det er forholdsvis rask levering og veldig billig. Hvis man henter bildene i butikken, betaler man ikke frakt! Kvaliteten er bra, i alle fall de vanlige små bildene som jeg pleier å fremkalle! :)
Et godt råd er i alle fall å sende inn endel bilder til fremkalling så har man dem i alle fall liggende hvis man skulle få "ånden over seg" :)
Klem Kine

salige lavendel sa...

Ja, jeg har en god knekk-oppskrift på bloggen min. Du må bare bla deg nedover til lørdag 13.august. Oppskriften er fra en gammel konfektbok fra 1909 og smakte nydelig. Ikke for harde, men ikke myke heller. Og så synes jeg de så utrolig lekre ut da de var ferdig. De forsvant fort her i heimen i allefall. Men sunne er de ikke...Selv brukte jeg natursukker (demerara) som jo er litt sunnere enn raffinert sukker, det smaker også mer karamell av det. Kan anbefale disse =)

Kine sa...

Synes du baker mye jeg ;)

Her baker vi som regel bare pepperkaker og lager marsipan til jul.

Men i år har jeg bestemt at vi også skal bake kakemenn og lage gelèfigurer/seigmenn.

Kokosboller og smultringer kjøper vi også :)

Men vi er ikke så mye hjemme i jula, så får i grunn nok kaker andre steder;)

Hilsen Kine.

Nicco sa...

Hehe, nei det var vel litt for tidlig!
Jeg er også utrolig glad i å planlegge, og jeg elsker å skrive lapper og notater om hva jeg skal gjøre, hva bordet skal pyntes med, innkjøp,mat ja...du skjønner!

Jeg/vi baker heller ikke så voldsomt til jul, og vi er også mest glad i gjærbakst.
Jeg baker vørterkake, loff og aniskringler når det gjelder gjærbakst da.
Også baker vi pepperkaker og hus.
Nå og da har jeg laget juleflesk (det er som seigmenn)
Jeg sender deg de oppskriftene jeg har på mail jeg.
Klem Nicco

Petrine sa...

Prøv kanelhjerter. Enkelt og godt :)

visbysjarm sa...

Nå gleder jeg meg til å starte på julebaksten!! ;D

Vi baker, peppekaker,kakemenn, kokkosmakroner, marsipankjeks og lussekatter til luciadagen. Ellers lager vi brente mandler, forskjellig konfekt og hjemmelaget marsipan.

Smulteringer og andre julesorter kjøper vi som regel. Det er sant som du skriver; planleggingen er halve moroa ;-)

Klemklem

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg er i alle fall god til å planlegge julegavekjøpene, der er planlegging halve arbeidet og sparer deg for å trave heseblesende rundt på et kjøpesenter en lørdag i desember, med svetten silende nedover ryggen. :-)

Baker kun et pat slag småkaker og tenkte jeg skulle være tidlig ute og ta det nå i helga, men fikk ikke tak i smør - utsolgt overalt! Så der gikk den planen i vasken.

Fjordheim sa...

Ja litt må en bake. Men det er nok ikke mye det går av vanlige julekaker her i huset. Gjærbakst er mer populært. Så det blir litt av det. Og etpar småkakeslag. Men de kjøper jeg gjerne på ei julemesse.
Lykke til med bursdagsfeiring og juleplanlegging :)

Åshild i bestemors hage sa...

Jeg har samlet alle de tradisjonelle julesmåkakene her: www.gardsjul.blogspot.com Kanskje du finner noe som frister.

Og ja jeg har lister. På www.bestemorshage.blogspot.com legger jeg hver dag fram til jul ut tips om hva som bør gjøres for å lage jul i det store formatet.

Tove sa...

Hos oss går det med ganske mye "tørre" julekaker også, og jeg synes det er gøy å holde på tradisjoner. Hvert år lager jeg mye "gammelt", men prøver alltid noe nytt også.
Anbefaler brune pinner! Disse er enkle å lage, blir alltid bra og blir borte fra kakeboksen på et blunk!
For to år siden lagde jeg også noen krydrete nøtter, litt sterke. Enkelt å sette fram som snacks! I år tenkte jeg å prøve noen salte mandler også, håper Prinsesse Elin har lagt ut en oppskrift, hun har jo laget så mye av det :)

Ha en fin dag videre!

Fruen sa...

Prøv å støvsug pcen. Mulig det er dårlig lufting for dataen. Har god gjennomtrekk under den;)
Ellers så lar jeg meg bare imponere over julen deres:)
Du er så flink du!
Forresten, veldig lett å lage marsipan sjøl. Den blir ULTRAGOD!
500g mandler (Skålles, og fjern skallet. La tørke over natten. Males så fint du får det. Lurt å ta litt og litt, om ikke mandlene har tørket helt.)
500 g melis. Haes i de malte mandlene.
1 eggehvite. Blandes i.
Juster evt med mer melis!
Dette blir MYE marsipan, så du kan jo evt gi bort litt:)
Her fryser jeg gjerne marsipanen, så den ikke er så lett tilgjengelig;)

Syns forresten du nærmer deg 7 slags jeg;) Med alt sammen! Hehe.
Ha en fin dag!
Klemklem, Fruen i nord!

det store hvite huset sa...

Hei Silje

Du er så flink. Koselige bilder. Du etterlyser en god oppskrift på karameller. Den har jeg. Det er hapå i den, ingen over og ingen vedsiden :). Kan hende Merethe har den, visst ikke kan du få den av meg. I dag skal jeg steke to kransekaker, elsker julebakst og baking i det store og hele :)...Klem

♥ Netta ♥ sa...

Her har også minstemann bursdag siste dag i november, så her går det slag i slag med bursdager og juleaktiviteter fra siste uken i november. Her fylles også fryseren med gjærbakst før jul til lange og late julemorgener, men pepperkaker og hjemmelaget julegodt må vi ha. Sjokoladecookies er en hit, både her i huset og som gave :-)

Kos deg med planleggingen!

Klem
Netta

Monica sa...

Synes det hørtes kjempe godt ut, jeg, alt det du lager. Jeg er også stor fan av gjærbakst og julekake må jeg bare ha. De tørre kakane kan jeg stort sett spare meg for. Men én oppskrift synes jeg er ekstra god: brune pinner.
Ligger på bloggen min hvis du får lyst til å sjekke den ut:)

Ingrid Louise sa...

Alltid koslig å bake til jul!!
Har to store og en litt mindre gutter som ALLE fremdeles er med å bake...ivertfall pepperkaker som vi alltid baker 1 advents-helgen!!
Mannen i huset baker pepperkakehuset!!
Ellers baker vi kakemenner,sandkaker,lussekatter og kanskje litt til hvis tiden strekker til!!
Ha en fin førjuls(bake)tid!!
klm ingrid l

mammaLise sa...

Jeg lager vel egentlig ikke så mye julekaker. Vi feirer jul 3 forskjellige steder, så vi har ingen faste tradisjoner ennå.

Men jeg har alltid laget pepperkaker med storebror. Eller jeg har vel laget. Han blir lei etter to kaker... Så i år har jeg smisket med mormor så han kan lage pepperkaker der :p Jeg syns nemlig det er kjedelig å lage pepperkaker når jeg ikke spiser dem. Liker de billige kjøpekakene så godt!

Ellers så har jeg vel tatt over tradisjonen min mor hadde med sin mor. Vi lager hjortetag (noe ala smulteringer). I fjor laget vi ikke siden mamma hadde så mye igjen fra året før, men i år skal vi lage. Disse kakene spiser jeg jo ;)

Ser ikke vitsen med å lage så mye når vi likevel ikke er hjemme. I år skal vi jo til Danmark, så da er vi ikke hjemme i det hele tatt.

Tenkte faktisk å lage marsipan til sambo da. Hvis jeg rekker. Han elsker marsipan.

Tone-Lise sa...

Jeg baker pepperkaker sammen med datteren min. Ellers så blir det vel til at vi bare kjøper. :)

Anonym sa...

Hei :)
Ååå, nå gledes det skikkelig til julebaksten og til selve julen. Elsker denne tiden. Hjemme hos oss baker vi noe jeg kaller kornflakesmuffins. Veldig enkelt, varm opp lys melkesjokkolade med litt delfiafett og tilsett kornflakes og rør rundt. Lag deretter passe store boller i muffinsformer. De er det første som blir spist opp her i huset, rett og slett knallgode :)
Klem Stine =)

hobbyvimsa sa...

Disse fløtekaramellene lager jeg hver jul..legger de på glass og gir vekk i gaver også..de er super gode..

oppskriften finner du her
http://hobbyvimsa.blogspot.com/2010/12/fltekarameller-med-oppskrift.html

Lykke til om du prøver de!!!

klem Linda:)