lørdag 26. november 2011

Pepperkake-ostekake og årets adventsstake


I dag har vi hatt foreldre, svigerinne og svigerforeldre på kakebesøk. Den samme gjengen som vi om akkurat fire uker skal spise julemiddag med:)



Helt siden jeg så oppskriften på pepperkake-ostekaken i boka Vinterns söta har jeg hatt lyst til å bake den, men det måtte jo liksom bli jul først! Jeg kan ikke si den ble like pen som i boka, men ifølge gjestene smakte den godt. Jeg tok bare en liten bit for jeg er ikke så veldig glad i ostekaker. Men den smakte ihvertfall pepperkaker!




Her ser du bildet fra boka, om hvordan den skal se ut når den er oppskåret.



Søte servietter.



Og årets adventsstake står klar. Jeg har brukt den samme stjernelysestaken som i fjor og året før, den fant jeg hos pappa skrotnisse, men den har en gang kostet 25 kr på ikea (står det under, fra den gang de hadde rød logo) I år har jeg fylt den med nøtter og brun silkesløyfe. Noen av hasselnøttene fikk glitter på, og de skinner så fint i lyset.



I morgen skal det første lyset tennes...






ha en herlig lørdagskveld!


 


OPPDATERING: Oppskrift på pepperkake-ostekake, fra boken Vinterns söta, av søstrene Eisenman. Forøvrig en veldig fin bok!


24 kommentarer:

Kine sa...

Den kaken så god ut :)
Er det kun kjeksen som er byttet ut med pepperkaker?

Kjempeflott med nøtter i lysestaken :)

Hilsen Kine.

Magda sa...

Wonderful photos! Delicious cake! Greetings :)

Lina sa...

For ein aldeles nydeleg adventsstake, Silje! ♥ eg simpelthen ELSKAR bloggen din!

Kaka ser deilig ut - eg skal prøva meg på pepperkakemuffins ein av dagane :)

klem Lina

FruLykkelig sa...

For en nydelig kake, sikkert kjempe god også!

Mona sa...

Spennende kake!!

Adventsstaken din er helt nydelig!!
Håper å finne den perfekte lysestaken jeg også en dag...

Ha en flott kveld!
Klem :-)

Veronica sa...

Så nydelig dekket bord, og kaka så minst like lekker ut som på bildet.
Ønsker deg en HERLIG kveld.
klemmer

Sylla Q Madam sa...

Mniam, mniam :)

hjertero.com sa...

Du Silje du Silje, du er RÅ!! Hva du rekker, hva du får til! Jeg er imponert!! Lekker kake, lekkert bord og de søøøteste serviettene.

Jeg er trøtt som en dupp etter dager med aaaltfor liten søvn, og stod på hodet i kjelleren istad for å forsøke å finne frem litt pynt. Vel, jeg rasket litt med meg her og der, så her er det NULL system og en trøtt mor! Det eneste lyspunktet er at jeg fant Kongerøkelsen og lysestaken til denne, så om ikke annet er det hvertfall en herlig duft i stua!!

Nå tar jeg rett og slett kvelden! :) En fortsatt gooood helg til til dere, så ses vi mandag!

Go'klem til deg fra meg :)

Kremaktig sa...

Oi, for en flott kake :D Serviettene er også veldig fine! Måtte ha meg slike jeg også ;)

Ha en flott kveld!
Klem

Cecilie's hverdagslykke sa...

Såå deilig den kaka så ut ;-) Kan du ikke legge ut oppskrift? Da hadde jeg blitt gla' :D Kjempefin adventsstake du har! :) Ønsker deg en nydelig adventshelg :-)

KROnPRINSESSENE sa...

Nydelig stemning på bordet og flott adventsstake.
Ja, tenk at i morgen tenner vi det første lyset...
Kos dere :)
Klem May Helen

Kikka sa...

Nyyydelig adventsstake altså!! Lyst til å dele den kakeoppskriften eller? Den så sååååå god ut!

Brit sa...

Hærlig adventsstake!

SNIKKERBUO sa...

For ein herleg adventsstake!! Hiv deg gjerne med på utfordring inne hos oss! Klem Helene

Anonym sa...

Minner deg bare på at det er 5 uker til julemiddagen skal spises.....
Nydelig blogg synes jeg.kom gjerne med oppskrift på kaken,den ser god ut.

Maret sa...

Alltid kjekt med selskap, og spennande med nye kakeoppskrifter... Denne var ukjent for meg..

Ha ei flott uke..

Anonym sa...

Skal ikke protestere på at noen spiser julemiddag lørdag om fem uker, men da er det faktisk nyttårsaften :)

Fantastisk blogg av et nydelig hjem, Silje! Skulle ønske jeg hadde en mor som deg da jeg var liten.

Kos deg masse i adventstiden...bare 27 dager igjen:)

Hilsen Connie

Anonym sa...

Hei, jeg prøver en gang til i tilfelle du ikke så min forrige komentar. Jeg lete "desperat" etter dåpsluen som hører til vintagekjolen. Har prøvd lenge, men virker ikke som noen har den. Kunne du tenkt deg å selge din? Mvh Ina Bjørnnes

Hearthandmade sa...

i love the napkins and your candle centrepiece!

silje-sin sa...

Hei Ida! Beklager at jeg ikke svarte deg! Vi tenker å beholde dåpslua slik at kjolen kan brukes av videre generasjoner. Beklager! Finnes den ikke i noen KappAhl-butikker? Håper du finner den! Hilsen Silje.

Anonym sa...

De serviettene var bare helt nydelige:)
Kan jeg spørre hvor du har kjøpt dem? Ha en fin adventskveld!

silje-sin sa...

Hei anonym! Jeg fikk serviettene til jul i fjor, men de er fra Kremmerhuset, Tror de har de i år også. Hilsen Silje.

Merethe sa...

Oi, den så god ut.. Kan du ikke legge ut oppskriften på kaken? Snuppa vår har bursdag snart, vært morsomt å bakt den til voksenselskapet ;)

silje-sin sa...

Oppskriften på pepperkake-ostekake kommer:)