torsdag 10. november 2011

Ommøblering og jakten på julestjerna


Da vi skulle sette på plass møblene etter at stua var malt, så vi fort at vitrineskapet (det med kryss i om noen husker) ble helt feil i fargen. Dessuten er hyllene i det helt bøyd, så hver gang jeg tar glass eller asjetter ut av skapet er det med hjertet i halsen. I gangen har vi hatt et skap fra Ikea, og nå har disse to byttet plass..



...så det ble seende slik ut i stedet! Det passet igrunn mye bedre inn. Hvorfor må det oppussing til for at man skal se slikt tro?? Om som jeg skrev har jeg snik-julepynta enda litt mer, kransene med røde bær fikk jeg av venninna mi til bursdagen, og jeg måtte jo bare se hvordan de passet på det "nye" skapet;) Lysslynga var tidligere oppå et annet skap.



Dette bildet tok jeg til jul i fjor. Noe jeg liksom aldri blir helt fornøyd med, er julebelysningen vår.

Først hadde vi stjerner i gull, i sånt bast-materiale, med mange små pærer inni. De var igrunn fine, men det passer litt dårlig med gull hos oss, siden vi ikke har det i noe annet. I fjor kjøpte jeg disse som du kan se i vinduet på bildet, de er i nostalgisk stil, og de er hvite! Men da blir det et veldig kaldt lys. Jeg har også en stor papirstjerne som lyser fint, men som snurrer rundt og rundt og aldri henger rett. Det er jo så koselig med noe som lyser i vinduene på denne mørke tiden, så jeg jakter igrunn på den perfekte julestjerna!  (og igjen, skikkelig i-landsproblem...)


hva har du i vinduene dine til jul?:)


Prismelampa på bildet bytter i skrivende stund plass! Den er nemlig bare til telys, og vi trenger sårt noe lys i den delen av stua. Nå har jeg kjøpt en veldig billig lysekrone, så jeg er spent på resultatet:) 



ha en fin kveld!



..og ikke glem give away'en da;)

16 kommentarer:

Dronninghuset sa...

hei,
er innom hos deg ofte, men lite flink til å skrive hilsener. koselig hos deg...
jeg har noen gamle "adventsstjerner" med hvite lys utover fra en stjerne i midten - i to vinduer, like ens de da, for jeg liker nostalgien og synes det er herlig med noe annet enn de litt sterotype papirstjernene alle har nå for tiden...
Ellers blir det vel noen elektriske kandelaber i vinduer og en hvit - mer moderne - adventsstake kjøpt på Åhlens i forfjor tror jeg det var.
om jeg ikke finner på noe annet da *smiler*
koselig med masse lys når så mørkt ute.
ønsker dere en riktig god helg,
varm klem TOVE

erdbeerdiamant sa...

and again - soooo pretty decorations and pictures. i#ve frozen some rosehips and i will make some hearts from them around christmas.

have a nice evening

Anonym sa...

Heisann:)
har blitt kjempefint etter fornyingen av stua di:) kjekt å flytte litt rundt på ting også!
Jeg har to store pappstjerner i stuevinduene, og i år ser jeg det har kommet noen fine papp stjerner med lampefot som jeg tror kan bli fint i litt mindre vindu enn de jeg har på stua:) Så jeg skal investere i to slike også:) 2,5 uke igjen:)

Ha en fin kveld:)
Lisa Marie.

Kine sa...

Åh nå gleder jeg meg til jul:D
Hehe.

Jeg har glasshjerter mer lys inni i stuevinduene, kjøpt på bohus.
Og i kjøkkenvinduet har jeg en slik bast stjerne i gull med lys i.
Jeg er på jakt etter noe nytt jeg også...til kjøkkenvinduet!
Men vet ikke hva. Liker ikke de metallstjernene.

visbysjarm sa...

Den "nye" stua ble kjempe fin! Og nå gleder jeg meg enda mer(hvis det går ann(?))til jul ;-D

Ha en fin torsdagskveld ;)

Anonym sa...

Hei!
Bare et lite tips. Legg en klinkekule eller en liten blykule i det "nederste" beinet på papirstjerna, da vil den ikke snurre rundt.
En flott blogg

Anonym sa...

Så fin stua di har blitt!

Når det kommer til adventsstjerna og adventslys er jeg kjempekresen.
Hadde i mange år en stjerne i tre, som jeg kjøpte når jeg flytta for meg selv (for 21 år siden).
Når den gikk i stykker, var det krise i heimen.
Men for et par år siden fant jeg ei adventsstjerne i bjørke-never på Husfliden. Den falt jeg for, og den blir nok her i huset i maaange år.

Ellers har jeg lik lyslenke som deg, hengende over/rundt et speil til jul.

Jeg liker ikke sånne 7-armede staker i vinduene eller grelle adventsstjerner, så jeg er nok litt rar der.
Syns det er koselig hos andre, men vil ikke ha det selv.

Anbefaler deg en tur på Husfliden :)

Ninni sa...

Er veldig glad i Liatorpserien fra Ikea... Du har det så utrolig koselig:)
Vi har de kviststjernene i loftstua. Planen er å spraye de hvite eller sølv...
Nede i stua har vi en veldig stor papirstjerne og ei litt mindre i spisestua. Begge disse er kjøpt på Clas Ohlson faktisk.

Her kan du se hvordan det ser ut:

http://ninnisbloggeverden.blogspot.com/2010/12/sofakroken.html

Klem Ninni

TAB sa...

Jeg har en akkurat slik bast-stjerne med gull-lys. Den passer perfekt i spisestua sammen med bokhyllene og ikon-maleriene (som har mye gull i gloriene osv). Gleder meg sånn til å henge den opp! :)

Synes du har det så koselig! Ha en fin kveld! :)

lotta sa...

Kjempefin blogg du har! Er ofte innom, men legger sjelden spor fra meg:)
Du er så flink til å få det til, og du er til stor inspirasjon til mange her!
Nydelige julestjerner du har, men jeg skjønner problemet med det kalde lyset... Har vært borti det samme problemet, og prøvde med lyspærer med varm farge (gulaktig) med stort hell!
Kanskje en idé?
Keep up the good work!

Hverdagsglimt sa...

Et lite tips ang. stjerner..er selv på stjernejakt i år,..;) og så bohus hadde noen fine,har ikke sett de i virkligheten enda,men de var veldig fine i reklamebladet:) En nydelig rød papirstjerne som heter Aratorp,og en kjempefin stjerne i lys akryl (ser ut som den har mange glittrende stener)som heter Hørnøsand :) Lykke til i stjernejakten :) Og stuen den er kjempefin:)
klem Linda

FruLykkelig sa...

Hei, ville bare si at du har det så utrolig koselig og hjemmehyggelig! Ble kjempefint med skapet i stuen! Og når det gjelder julepynting inspirerer du meg masse, du pynter så koselig og fint!

Lady E sa...

Så flott det ble i stua med ny maling, og skapet passa så bra inn.
Kan jeg også spør om hvor du har kjøpt den lysekrona med te lys i? Noe slikt ville ha passa supert over spiseboret vårt. =)

Ha en flott helg.

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Her blir det lyskuler fra Herstal i vinduene tror jeg... er i alle fall de som har vært der de siste årene.

Ha en fin fredag
klem

Fru Andersen sa...

Nydelig!

Er ikke alltid lett og se nye løsninger før man flytter på mye;-) Men synes det skapet ble flot til spisestuen. Koselig det er hos dere!

Ønsker deg en fin og god helg!

Kremaktig sa...

Så nydelig skapet ble med hjerter og lysslynge! Dette likte jeg :)