onsdag 16. november 2011

Gammelt nytt til jul!


Det nærmer seg advent, og tid for å finne frem de nye, gamle skattene av julepynt som har kommet til samlingen i løpet av året. Jeg elsker gammel julepynt, det gir en helt egen stemning synes jeg. Noe har jeg kjøpt i bruktbutikker, og i år har jeg arvet flere ting etter min elskede farmor som døde i høst. Julaftenene hos henne var de aller fineste, jeg husker dem som helt magiske, og de er blant mine beste barndomsminner. Alt var som det alltid hadde vært...



Jeg har også kjøpt et par kunstige gran(?)kvister, med rødrutete bånd blir det jul med èn gang.



Den fine musefamilien kommer også fra farmors julepynt, jeg vet ikke hvem som har laget dem. Men de passet så fint til oss, siden det var mamma, pappa og tre barn, to jenter og en gutt! Disse må få en fast plass til jul.



Flere fluesopplysestaker har det også blitt, de betaler jeg kanskje en femmer for i bruktbutikken.



To nydelige gamle instrumenter...



...og to esker med gamle julekuler, lykke! Disse har hengt på farmors juletre, og jeg kommer til å tenke på henne når jeg henger de på treet. Jeg kommer nok til å tenke på henne i alt jeg gjør i jula:) Min kjære farmor, det snilleste mennesket jeg har møtt.



 I dag våknet vi til hvitt landskap ute, riktignok pga rim og ikke snø. Men vakkert var det, og selv om jeg ikke føler meg klar for snø enda, kjente jeg at julestemningen kom enda mer. Den er på vei til topps som dere sikkert skjønner;) Jeg føler hvert år at desember er for kort, og den kan jo ikke gjøres lenger, men ved å inkludere noen dager i november kan det jo hende jeg føler at julen varer litt lenger:)


Ungene og jeg har kost oss hjemme i dag, med fyr i peisen, playmo og Putti Plutti Pott for full musikk:) Etter lunsj dro vi til byen og kjøpte nye dundyner til ungene, vi var en tur på kafè, og de første løkblomstene til jul ble med hjem...




ha en fin kveld!



15 kommentarer:

Anna Svenning sa...

Hvor er det bare nogle fine ting. Og sikke et held at finde de gamle fluesvamplysestager til kun en femmer!

I hele december måned viser jeg min samling af antik julepynt - så kig forbi, hvis du synes det er spændende.

KH
Anna

Hulda sa...

Blir jo helt varm om hjertet når jeg ser disse gamle kulene, og den fine gammeldagse pynten. Ligner veldig på pynt vi har etter besteforeldrene mine. Jeg tenker alltid tilbake på de koselige 1.juledagsbesøkene vi hadde der.

♥ Monica ♥ sa...

Så utrolig koselig julepynt. Jeg elsker disse gamle kulene, men dessverre var min farmor litt brutal med de gamle kulene, sånn at hun knuste de fleste av dem. Men jeg kikker rundt på bruktbutikker om jeg finner noen som ligner, og til min store glede selges det nye kuler som ser ut som de gamle. Som jeg gleder meg til jul :))
Klem, Monica.

Ege sa...

Det var ikke lett å se at de grenene var kunstige :) Hvor kjøpte du de? :)

mammaLise sa...

Så masse fin julepynt du har fått. :)

Det er vanskelig å ikke bli i julehumør når alle blogger er fulle av forberedelser til jul. Selv har jeg ikke begynt, noe jeg innser at jeg absolut burde gjort. Til helga kanskje.. ;)

Ha en fin onsdag!

visbysjarm sa...

Så mye koselig julepynt! Hørtes ut som en koselig dag dere har hatt ;-) Her er det også hvitt landskap av frost. Skikkelig julestemning <3

Ha en fin kveld!

Zondra Art sa...

Such a great pictures! :)
Kiss

Hanne Mette sa...

Så mye fin gammel julepynt du har! Tenker på min egen mormor med en gang og det er gode minner.♥
Klem fra Hanne Mette

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Så mye nydelig jule pynt:)

dukkehuset under her skal jeg kjøpe til jenta mi bare hun blir større (9 mnd nå)-Ønsket meg et slikt da jeg var liten,men fikk det aldri..Derfor skal min datter få det,og da kan jo mor bli med å leke hi hi!!

Nyt kvelden:)

Klem Linda:)

Hege sa...

Så koselig med så fin arvet julepynt.

De kvistene du hadde kjøpt,hvor har du kjøpt de?

Klem Hege-mamma til 3

Jatte sa...

Så vakker gammel julepynt♥ det er virkelig mye koseligere å bruke slik pynt enn alt krimskramset man får kjøpt nå.. er jo klart mye fint nå også, men SÅÅÅ sjarmerende med gammel pynt!

Ha en fin Torsdag -
Klem Jatte♥:)

Annekset sa...

Så mange fine juleting du har! Jeg har også arvet mange fine glasskuler av min mamma, som jeg er veldig glad i!

Så nydelig et bilde fra terassen din! :)

Så i et tidliger innlaget at dere laget julepynt av melisglasur! Det har jeg aldri vært borti før, så pent! Fin syssel for en liten jente ja! :) Kos deg videre, hilsen Lene!

Ingrid sa...

Åh, gammel julepynt med historie er så kos! Mamma og pappa har en del juepynt etter farmor og farfar som er fra rundt krigen. Glassbjeller, noen sølvfargede fugler og en sånn liten trompet alà de du har der. Så hjemme hos oss var det alltid tradisjon å blåse èn gang hver i trompeten før vi hang den på treet. :)

FruFly★Heidi sa...

Dette var et utrolig koselig innlegg! Ble helt rørt over den gamle pynten og beskrivelsen din av farmor. Det fikk meg til å minnes min mormor på samme måte. Der var også tradisjonene viktige, og det er fint å tenke på at vi bringer dem videre - og lager våre egne. God helg og god klem fra Heidi

Scandinavian Christmas sa...

Utroligt flotte julekuler!