lørdag 29. oktober 2011

Valgets kvaler


bildet er fra i sommer, jeg har (dessverre) ikke peoner på bordet nå...



Hei herlige lørdag!

Om ikke lenge skal vi få malere på besøk her hjemme. De skal male alle takene i førsteetasjen, det er grunnet panel som har vært skikkelig dårlig. Alle kvistene har kommet igjennom, og det ser veldig stygt ut. Nå skal det bli hvite, glansfulle tak, og det gleder jeg meg til!

Siden vi også har en del heksesot, må noen vegger også taes. Jeg har hele tiden vært bestemt på å ha samme fargen som nå i stua, benhvit. Men så blir jeg plutselig litt i tvil, vinglepetter som jeg er! Nå har vi hatt denne fargen i fem år, kanskje det hadde vært moro å prøve noe annet? Samtidig vet jeg jo at vi er fornøyde med denne, det er alltid litt risikabelt med ny farge.


Jeg regner med at jeg kommer til å kjøre "safe" og velge den vi har. Men har noen evt tips til andre lyse farger som er fine? Det jeg liker minst med den vi har nå at den kan virke litt gul i noen lys. Men i den forrige stua vår hadde vi franskgrå, som gikk over i rosa, og da vil jeg heller ha gult:) I-landsproblemer kalles det vel....



Nå er maleklærne på, vi har nemlig funnet skrivebord til Augusta, som trenger ny farge!





ha en fin lørdag folkens!

32 kommentarer:

Augustsnuppe sa...

Har vært en vinglepetter slik som deg, og har alltid endt opp med den samme gamle hvitfargen, men i høst var jeg litt impulsiv og malte stuen i fargen sand, og ble kjempe fornøyd. Den ble ikke for mørk, og alle de hvite møblene våres kom enda bedre fram:) Lykke til med valget:P
Yvonne

Helenes interiør blogg sa...

Så fint hjem du har :)
Jeg anbefaler lys antikk, det har jeg på nesten alle veggene, og er veldig fornøyd. Ingen gulskjær i noe lys..
Fortsatt god helg..

mali-mo sa...

Blir sikkert flott med hvite tak igjen, vi tok kjøkkentaket i sommmer, det ble flott! Skal igang med midtstuen snart, men der må det gamle taket slipes først ;) Jeg maler tak i "letthet" og har endel vegger i 0502-y uten s foran, den er ikke så gul, men gjerne for lys for deg. Farger med Y i koden er "varme", et lite tips om du ikke visste det. Med R i blir de gjerne kitt rosa, slik som fransk grå...

Ellers er det flere fine farger i pure colour fargekartet til Jotun, sett på det?

God helg!

mali-mo sa...

Gleder meg til å se skrivebordet!

Anonym sa...

Hei.

Om du har lyst til å gå litt dypere, og f.eks. forsøke deg på en varm, lys gråfarge, kan jeg anbefale 1005-Y20R, som er en standard NCS-farge.
Koden betyr at av totalen på 100%
inneholder den 10% svart og 5% farge, og fargen består av gul med 20% rødt, altså en varm gultone som forhindrer grønnskjær (som det ofte kan bli når gult blandes med sort).
Ha en fin lørdag :)
Lise

Kine sa...

Her har vi lys antikk,en nydelig hvitfarge,som ikke er gul;) Den er heller ikke rosa!Men fremdeles varm:)Lykke til!

hjertero.com sa...

Ser jo at de anbefaler deg lys antikk her, så kanskje du skulle ha sett på den? Jeg er jo en person som har angst for at alt skal gulne og er jo så gal at jeg malte mine eggehvite plater helt hvitt, haha. -Men det er jo meg, og det ville nok sett rart ut om du plutselig fikk kritthvite vegger i ditt hjem som er så lunt og fint :) Hadde du tort å male grått da, eller blir det for kaldt for deg? Du har vel litt varme toner i huset som jeg som har bare kaldt har vel egentlig litt vanskelig for å anbefale deg noe... ;) Ble bare snakk dette her, men det blir vel et tema på mandag, så da kan vi få snakket masse om det da! Vi har også ordne, fikse, snekre og male-lørdag idag! Kos deg med malingen Silje!!

Klem klem

Amelie78 sa...

Vi har lys antikk i stua, og det er en farge som "oppfører seg" veldig fint i flere slags lys. Den ser litt kremhvit-med-svakt-gråskjær på dagtid, uten å blir hverken for gul, grønn eller hva det måtte være. Den blir lunere på kveldstid, noe som mange liker. Jeg hadde mine fordommer mot denne fargen og syntes den så feil ut på fargekartet, men ved oppstryksprøve så jeg lyset :) Lurt å teste ut!

Ellers lykke til! :)

Hilsen Am.

Anonym sa...

Ser noen har anbefalt lys antikk, men jeg vil fraråde deg den om du ikke liker rosa. Naboen min har nettopp malt hele stua si i lys antikk, og den er lyserosa... Det synes jo ungkaren var "kjempegøy", he-he... :-)

Monica sa...

Interessant lesning! :) Vi overtar vårt første egne hus på tirsdag, og skal male en del før vi flytter inn. Har valt farger til tre soverom, bad og kjøkken, men står igjen som noen voldsomme "vinglepettere" når det gjelder stuene. Der er det panel som følger videre ut i gangen og ned i kjelleren, så etter hvert vil vi jo male der også. Dermed er det en farge som kommer til å bli en grunnfarge i store deler av huset, altså et viktig valg.. Vil ha lyst, og ikke noe som skjærer til hverken gult eller rosa...vanskelig valg!! ;p

Anonym sa...

Har akkurat malt to rom i fargen "Chi". Ren og fin og lun farge synes jeg...

Lykke til :-)

Anonym sa...

VISJON!! kjempe fin, nesten heilt kvit, og ingen skjær!! Vi er kjempe fornøgd :-))

Anonym sa...

Hei:o)
Akkurat malt stuen min i hvit pepper fra jotun, veldig fornøyd- har nemlig panikk for at det skal skinne igult. Denne er helt helt lys men skinner mulig litt over i grått. Nydelig farve:o))
Tenker også litt på å sette bort tak til en maler, hvor mye ca koster dette? Mannen har selv tatt kjøkkenet da:o)

Mvh
Anne Karin

Anonym sa...

Hei:o)

Hvit pepper fra jotun, nydelig lys farge, går ikke over i gult heller da litt grått. Varm og fin farge synes jeg.

La inn en kommentar, men tror den forsvant- prøver iallfall på nytt.

Mvh
Anne Karin

Hos oss i Nøkkeldalen sa...

Kjenner til problemet, Vanskelig å velge ja. Nokre venner av oss har akkurat malt i chi, og eg syns den var ein veldig deilig kvit-farge! Lykke til!

Siri sa...

Hei! For noen nydelige bilder du tar. Og så artig headeren din er! Ha en good helg. Klem Siri

Fru Thronsen sa...

Jeg kan anbefale latte, IKKE kaffelatte altså!!! Vi har den i hele huset og hadde den i den gamle leiligheten min og:) Ren og fin og veldig fin sammen med hvite lister og tak da det blir en liten brekk... Tvi tvi

Christina sa...

Hei Silje! Hvis det ikke er brukt kvistlakk på panelet før det ble malt, vil det alltid skinne/trenge seg gjennom på nytt igjen selv om du maler.

Vi har mye panel i tak her hjemme og selv om jeg maler de en gang i året, er det bra en liten stund,før det vises igjen.ERGELIG! Heldigvis kjøpte vi ferdig hvitt smart takpanel i stuen, da vi tidligere fra forrige hus hadde samme problemer.

Vi har egghvit i hele huset, både på vegger og gulv og er veldig fornøyd. EGGEhvit er mer gul i;)


Fiiiin lørdag til deg og dine♥

Anonym sa...

Lykke til med maling og valg:) vi har eggehvite vegger og helt hvitt tak i alle rom og er veldig fornøyd med den:)

Ha en fin lørdag videre:)

Lisa Marie.

Mona sa...

Hei Silje!

Vi pusser opp en gammel gård på landet og har nå falt for en nydelig grå/hvit farge. "Hvit lin" fra jotun:)

Anne sa...

Me har ein lys grå farge i stova vår, den er nesten kvit, men likevel grå. Den inneholdeg berre kvitt og svart og skjærer derfor ikkje mot verken lilla eller gult. Me er kjempefornøgde!

Anonym sa...

Lys antikk anbefaler jeg :)

Anonym sa...

Hei Silje :)

Har tips til deg om fargen eggehvit. Ikke gul men ikke kritt hvit heller. Men en varm farge. Den er veldig safe vil jeg si og den vil passe godt inn hos deg. Jeg har også benhvit på noen rom og eggehvit. Eggehvit er standard farge på mange ferdigmalte paneler.

Var inne på en side på nettet når vi skulle velge hvitfarge til stua. Det var en side om resturering av gamle hus i gammel stil. Det var sjelden i sveitserstilen med hvitmalte rom, men hvis man skulle velge hvitfarger i "gammel nostalgi stil" anbefalte de: lys antikk, eggehvit eller en litt mørkere farge som heter skandinavisk lys. Vi har panel i eggehvit på kjøkken og skandinavisk lys i stua. Er fornøyd med begge fargene. Skandinavisk lys er fin til hvite lister for den er litt mer lys beige så da kommer listene fint frem.

Lys antikk hadde vi i vårt forrige hus og den ble desverre for kald i fargen og for hvit i det huset

Mvh Marie

Monica sa...

Skjønner hva du mener. Har akkurat malt stue, kjøkken og gang og brukte mye tid på å velge riktige fargee.
Resultatet ble over all forventing så jeg deler gjerne: Hvit lin på kjøkenet. Passet utrolig bra til vår eggehvite innredning.
vi gikk for lys antikk i stua.
Den ble ikke rosa i det hele tatt som nevnt i andre kommentarer over. Men har du mye hvite møbler anbefaler jeg å unngå hvit farge på alle vegger for det kan fort bli skittent og rotete...Jeg synes selv hvitfarger med gult i er litt utdatert, men smaken er jo individuell da. uansett jeg digger stilen din ellers, så tipper vi har ganske lik smak.

Monica sa...

Visjon, letthet og snow white går igjen her hos oss. Vi hadde stuen i fargen sand og var ikke fornøyd. syntes den så pappeske farget ut. Malt stue og kjøkken i fargen snow white og jeg ELSKER den :) Lykke til med valget

Anonym sa...

Lys grå!!

Ruter & Hjerter sa...

Hei Silje! Jeg leste at dere var plaget med heksesot, hva gjør dere for å bli kvitt dette?`vi har nylig pusset opp og isolert for å få bukt med dette og er livredd for å få det igjen...

vi valgte skagen, en lys grå og jeg er knallfornøyd!
Lykke til!

Anonym sa...

Jeg anbefaler DUN - varm hvitfarge. Ganske lys, men den går ikke i ett med hvite lister :)

Anonym sa...

Den fineste fargen jeg vet om er Hvit narciss. Har den i alle rom og er ikke blitt lei etter 5 år. Skal jeg flytte, blir det samme fargen. Lys og varm. Perfekt!
Lykke til i valget ditt! Hilsen Liv

Anonym sa...

Hei Silje.

Vil anbefale deg fargen DUN; den er lys men ikke verken blå, rosa eller gul. Den er blandet med oker og svart; dermed unngår du det grønn-gule skjæret som ofte kommer frem i andre hvite farger som er blandet med gul.
Har tidligere hatt lys antikk i stuen (med vindu mot nord og øst) og der ble fargen mer rosa-aktig eller blå-aktig alt etter vær og årstid (anbefaler den ikke til stue). Fargen chi og en del andre lyse(nesten hvite farger) er hvitere enn ferdigmalte lister o.l, så da vil du kanskje få en følelse av at lister og karmer ser skitne ut...

Bare noen tips; håper det kan hjelpe deg :)

Hilsen fast leser.

Anonym sa...

Glemte forresten å si at lys antikk er blandet med rød, blå og svart..
Disse fargene er da en liten indikasjon på hvilket farge-skjær som kan komme i malingen / på veggen...

Hege K sa...

Hva med Claro? Den er litt mindre gul enn Benhvit, Var veldig fornøyd med den der vi bodde før. Hadde Benhvit i gangen og Claro i stua.