fredag 7. oktober 2011

Bursdagskake


I går feiret vi som sagt min fine mann, og da måtte han selvfølgelig få bursdagskake! Tradisjonen her i huset er å bli vartet opp med muffins med lys på om morgenen, og få bursdagssang og gaver på senga. Og senere på ettermiddagen blir det kake! Ungene og jeg bakte sjokoladekake i roseform, og den ble riktig så god! Moro å kunne servere en høy kake for en gangs skyld;)



Rosen er plukket inn fra hagen...



 ...og sjokoladeglasur måtte vi også ha på.


Det fine kakefatet har en lang historie. Jeg har drømt om det i måneder, men kun sett det på nettet og i blader. Da vi var i Gøteborg i sommer sto dette kakefatet høyest på ønskelista! Og riktignok, i den første interiørbutikken vi var i, sto det! Men jeg tenkte at det var dumt å kjøpe det så tidlig på dagen, og at jeg sikkert kom til å se det flere steder. Dessuten var det priset litt høyere enn veiledende pris, så av prinsipp lot jeg det stå:)

Ferien i Gøteborg var over, og fatet var ingen sted å finne. Kun i den ene butikken i Haga. Vi hadde tenkt til å kjøre innom Haga så jeg kunne kjøpe det, men så tok fornuften overhånd, og vi bestemte oss for å droppe det. Kjøreturen hjem med tre små i baksetet var lang nok fra før. Jeg fikk ikke fatet ut av hodet, og da jeg var innom en butikk i Strømstad øynet jeg håp, og de hadde det, men kun i rosa... Og senere på sommeren fant jeg det i Vrådal, men bare i rødt... Jeg saumfarte norske og utenlandske nettbutikker, men neida...

Så en dag ringte tanta mi og fortalte at de satt i bilen på vei til Gøteborg, de skulle hente en lysekrone i nettopp Haga! Jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg, og spurte om de kunne se etter fatet for meg. Etter en stund fant de butikken, og da tante spurte etter fatet, fikk hun til svar at dette var hennes lykkedag! Butikken hadde nemlig ikke lager, men hun som jobbet der hadde tatt med seg noen ting hjemmefra den morgenen, som hun hadde i bilen sin. Blant annet ETT slik fat! Så da var jeg så heldig å få kakefatet til bursdagen min i september!

Og jada, jeg vet at det bare er et kakefat, men noen ting kommer jeg liksom bare ikke over... ;) Og jeg synes det er helt nydelig! Takk tante!




ha en fin fredag alle sammen;)


13 kommentarer:

irene sa...

Det med fatet var ju skoj!!
grattis till "gubben"

Ha en fin helg!
/Irene

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Lucky You !!
Har og lyst på et sånt kakefat og angrer sååå mye på at jeg ikke kjøpte et jeg stod med i hendene i Danmark i sommer til en meget bra pris :(
Slitan med et nydelig fat i allefall :) Kaken så jo riktig lekker ut. Gøy med sånne former som dekorerer før dekoreringen er begynt liksom :)))
Ha en fin fredag og god helg til deg, Klem Heidi

Lille My Interiør blogg sa...

Jeg har sett disse kakefatene på bloggen til Manuela og Passion4baking. De er utrolig fine!

Hos oss i Nøkkeldalen sa...

Den kaka var skikkelig fin, stilig med den rosa på toppen! Og artig kakefathistorie! :)
ha ei fin helg!

Tindrande Auge sa...

Så fint gjort! Nydelig kake du har laget. ser virkelig god ut :) Ha en fin helg! Klemmer fra Nina

Vitaboet sa...

Kjære Silje.

Nydelig kake og nydelige bilder, as usual:).

Hvet akkurat hva du mener med det å ikke komme over ting, tror vi er mange som har det sån. Dette kakefatet har jeg trånet etter lenge men finner det liksom ikke her i Norge, tør nesten ikke å bestille det på nett fra Sverige heller, før det player alltid å gå i stykker når jeg bestiller slike ting:(.

Ser ut som at mannen din fikk en toppers bursdag, med alt man kan ønske seg:).

Nyt helga!

Klem fra meg til deg <3

Hverdagsglimt sa...

Nydelig sjokoladekake du har bakt:)
Den så skikkelig fristende ut:)Lure på kor man får tak i ei så flott kakeform:)? ønske dæ å dine ei god helg:)

klem linda:)

♣♠Lorena♠♣crochetLorena sa...

mmmmmm
deliocioso
una belleza!!

xoxo

Lorena from Chile

Bonjade sa...

Happy Birthday!
Such lovely romantic cake.
Love the chocolate on it.
Fine weekend

Anonym sa...

Så heldig du var med fatet,da :) Det var dessuten en nydelig seng lillejenta di har fått seg! Ønska dere ei riktig god helg!
Klem fra fast leser, Maiken.

Hege sa...

Ja,det var litt av ett prosjekt for ett kakefat.
Men jeg skjønner det godt,det var lekkert.

Den kaken var jo så lekker også da...aldri sett kake laget i roseform. Artig :o)

Ønsker dere en god helg.

Klem Hege-mamma til 3

Lady E sa...

Kan jeg spør om hvordan form du har brukt til kaka? Så super go ut!

Forstår deg når du sier du ikke kom over fatet, har man først fått en ting for seg er det vanskelig å komme over det.

Ha en fin helg.

Karin sa...

Hei Silje,likte historien om kakefatet jeg.Sånn er det noen ganger,og et kakefat er jo noe man trenger.Fiiin kake og nyyydelig blomst. Du er så flink til å styre og ordne.Jeg beundrer deg og alt du får til.Syns rommene til barna dine er så koselige. Klem fra Karin