tirsdag 27. september 2011

Snøbær


Jeg har plantet mye forskjellig i den lille hagen vår. Og det aller meste har jeg valgt fordi det vekker barndomsminner hos meg. Nydelige syriner om våren, duftende skjersmin rundt St.Hans, rips- og solbærbusker, sånn som vi hadde i hagen hjemme. En plante jeg liker godt om høsten er snøbær. De fører minnene tilbake til da bestevenninna mi og jeg tuslet hjem fra barneskolen, på deilige høstdager hvor vi brukte lang tid på de få hundre meterne. En hage vi passerte hadde snøbærbusker, som vi plukket masse av og så kastet vi bærene på bakken og hoppet på de. De lager så søte smell!

I helga var det mine små som hoppet på snøbær. Hytta vi ofte reiser til har stor hage, og jeg plukket med meg noen snøbærgrener hjem. For et par år siden tok jeg faktisk med meg en liten sidegren av busken og plantet i hagen vår, og i høst har det for første gang kommet snøbær hos oss også!



Da jeg hadde jentebursdag forrige uke serverte jeg chilisuppe, som naturlig nok inneholdt chilisaus. Jeg synes de små flaskene var så søte, så nå lever de videre som vaser. Tyllbandet var rundt en av bursdagsgavene mine. Greit med gjenbruk!



Jeg gleder meg til en fridag med alle ungene i morgen, selv om både vindusvask og rydding står på programmet!




ha en fin kveld!

11 kommentarer:

Husmora sa...

Så herlig å plante barndomsminner! :-) Nydelige bilder :-)

Hege sa...

Disse vekket barndomsminner hos meg nå.
Husker farmor hadde disse i hagen sin,og vi var også forbi hagen hennes på skoleveien...og borte og "smelte" noen snøbær ;o)

Klem Hege-Mamma til 3

Anne Lise sa...

Nydelige snøbær! Jeg kjøpte noen rosa kvister med snøbær i blomsterbutikken for noen dager siden, men det er de hvite buskene som gir gode barndomsminner hos meg også :)

Monica sa...

Hehe, så morsomt! Har faktisk aldri sett slike før, tror jeg...! ;)

Gøril sa...

Så herlige barndomsminner og enda mer morro å kunne overføre de til sine egne!
Jeg er veldig spent på hekleprosjektet ditt jeg! Kommder det på bloggen?

Klem fra meg

Magdalena sa...

vakre snøbær... fine bilder..
har osgå en bukett på bordet..
klem M

MissMette sa...

Hei Silje :)
Nydelige bilder til stor inspirasjon
her hos deg som alltid ღ Elsker disse
snøbær`ene jeg også, så dekorative og
skjønne - fine barndomsminner også :)
Ønsker deg en kjempeflott fridag i
morgen, kos deg masse... Klem fra
Mette

Kine sa...

åh barndomsminner! :)

Mona sa...

Ja, de bærene husker jeg også godt fra barndommen!!!! Brukte en evighet på å komme meg hjem:)

Anonym sa...

Den ner veldig fin. Men jeg trodde at disse bærene er giftige? Har akkurat fjernet en hel busk etter som jeg har en ettåring som putter alt i munnen, men kanskje jeg har bomma...?

Boselade sa...

Det er skønne billeder du tager og snebær er altid flotte!