torsdag 15. september 2011

Koselig høstsyssel


Først i dag må jeg takke for alle gode ord. Dere er gull verdt!

Som jeg skrev var ungene og jeg på tur i går. Vi sykler (dvs jeg triller Constanse i vogna) gjerne til butikken, en tur på ca 4 km tur/retur, som vi kan bruke flere timer på:) I går var det alle høstbladene som fanget oppmerksomheten vår, pluss en katt som fulgte etter oss i lange tider.


       

Vi lette etter blader i ulike fasonger og farger, som Augusta puttet i kurven på sykkelen sin. Vel hjemme fant vi frem fettfarger og papir, og satt oss til ved bordet. Dvs, jeg matet og skiftet på Constanse og laget lunsj til de store, men det vi gjorde klarer ungene nesten alene!



Vi "skrelte" papiret av fettfargene, la et blad med undersiden opp på bordet, og et ark over. Så er det bare å stryke over fettfargen på langs, og mønsteret fra bladet kommer frem. Noe de fleste sikkert vet fra før, men det var ihvertfall mange år siden sist jeg gjorde det, og ungene syntes det var kjempestas!



Og det ble jo ganske fint også!



Tomatene har vi plukket inn fra hagen. Vi sådde frø i våres, som endte opp i to gigantiske busker. De ble til slutt ganske hengslete og stygge, så jeg plukket inn noen grønne tomater, og la dem i en skål. Der har de blitt røde en etter en, men søte er de dessverre ikke, da må det vel sol til.



 Tegningene kom opp på veggen, og Ferdinand syntes det var kjempestas å vise pappaen når han kom hjem fra jobb!


Og neida, det er ikke bare idyll og kos når jeg har ungene hjemme, eller ellers for den saks skyld. Det er krangling, kjefting og rot også. Men stort sett har vi det koselig, og det viktigste er at vi er sammen. Noe av det beste man kan gjøre mot ungene sine er jo å ha tid til dem!




ha en fin torsdag!

21 kommentarer:

Magdalena sa...

vedlig koselig inneaktivitet.. skjønne bilder...

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Å så fine tegningene ble... Dette gjorde vi jo på skolen om høsten og så tørket vi høstblader å limte de inn i en bok eller satt i rammer for å henge opp på veggen :))) Herlige minner.
Det er jo om å gjøre å komme på sånne aktiviteter som vi selv har gjort som små :)
Klem Heidi

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så herlig dag dere har hatt... Koselig med tur og ikke minst aktiviteteten i etterkant.
Ha en fin uke videre
klem

I de dype skoger sa...

Så koselig og fine bilder ungene har laget :)

Liker veldig godt å lese bloggen din, alltid så hyggelig :)Og så er jeg glad for den siste biten du skrev der.. Det er så ofte veeeeldig mye idyll på bloggene, at det helt tar motet fra en. Godt med litt hverdagsblogging også :)

Trist å høre om farmoren din, det er alltid så vondt å miste noen selvom de er gamle. Man vil jo at de skal være der for bestandig :)

Ha en fin dag!

Klem

Fruen sa...

Oi, så artig! Dette har jeg faktisk aldri gjort før. Økonomen i meg brukte å lage kronestykker på denne måten;)
Men dette skal jeg gjøre meg lille frøken når ho blir litt større.
Takk for et supert høst-tips!
Jeg er litt blank på denne tiden av året, det er nok ikke blandt favorittårstidene nei:/
Men nå skal jeg jobbe litt med hobbyrommet, så vi kan ta det i bruk igjen!
Ha en fin dag, flinke deg!
Kondolurere så mye med din farmor! Det er så leit når slikt skjer, til og med når man 'ventet' det.
Klemklem fra meg:)

Kine sa...

Åh det vil jeg gjøre med barna! Det er superviktig å ha tid til dem, og det er virkelig noe jeg må bli flinkere til. Selv om samboeren min sier til meg at "ingen andre er så mye med barna sine som deg,Kine" når jeg klager på at jeg ikke får nok tid med dem :)
Håper på finvær i helgen,men om det blir grått skal vi herme og tegne som dere :-)

Beth sa...

Så fint dette ble?
Bringer videre et lite tips som jeg brukte gjøre da ungene mine var små.
Jeg hadde en stor ramme hvor jeg stadig byttet ut ungenes tegninger. Det ble til stor glede for både ungene og oss foreldre. Og det pyntet fint opp på veggen...:-)

KRUSEDULL sa...

For ein koseleg aktivitet!! Takk for ideen! Nydelege bilder! Trist å lese om farmora di! Du skriv så rørande!

Hanne Mette sa...

Kjempekoselige bilder! Høres ut som en veldig fin dagt. Det er så sant det du sier om å ha tid. Det er det de setter absolutt mest pris på. Dessverre er det den tingen jeg føler jeg har minst av for tiden og dermed kommer den dårlige samvittigheten. Heldigvis er det en periode som går over og vi er flinke til å bruke den tiden vi faktisk har. Fokuser på det du får til, ikke det du ikke får gjort hørte jeg noen si en gang og det er et godt råd. Nå ble jeg i alle fall veldig inspirert til å finne på en høstaktivitet med de små. :)
Ha en fin dag Silje.
Klem fra meg

Bonjade sa...

Oh how creative....real autunm paintings...love it.
Fine day

Ævlebævle sa...

Tak for et dejlig indlæg, tegningerne blev rigtig fine, kan godt forstå de glædede sig til at vise dem til far og mange tak for ideen, jeg havde helt glemt det.

Martes atelie` sa...

Et lite tips anng. tomatene. Jeg bakte de litt i ovnen og laget hjemmelaget kjøttdeig saus av dem. De blir utrolig gode når de blir bakt. Søte.
Ellers lager jeg chutney av resten av de grønne.
Herlig innlegg. Kanskje jeg skal ta med ungene å finne noen fine blader jeg også. :)

Monica sa...

For et nydelig innlegg. Du har så rett - tiden sammen er det viktigste vi har!

visbysjarm sa...

Veldig koselig innlegg! Og for en koselig høstaktivitet. Inspirerende for oss andre mødre også ;-) Du er flink!
Ha en fin dag! ;-)

Moni sa...

Your blog is great! I'm fascinated by the variety, delicious recipes and amazing photos! We'll visit with pleasure! Beautiful autumn landscape, preparing us for the new season.:-))))

Mona sa...

Så fine tegninger!!!!! Koselig at man kan finne på ting inne også:)

tante Hilde sa...

Så mange fine innlegg,Silje.Flotte bilder. Du er jammen meg kreativ.Det er så gøy å besøke bloggen din igjen. Klem fra tante

Karin sa...

Sukk...du skriver så flott og det er alltid koslig å besøke deg Silje. Tror du har verdens kosligste blogg.Og så er du så flink å finne på ting med barna dine.Tegningene ble kjempefine! Elsker bildene dine,det er nesten som å være hjemme hos deg.Stor høstklem fra Karin

simmas hus sa...

Dette såg kjempekjekt ut ! Tror jeg må prøve det med mine tre små !

lillpastill sa...

Å.. Barndomsminner!!
husker så godt når vi gjorde slikt når min søster og jeg var liten!

Klem fra meg

Anonym sa...

Utrolig god ide!!! nå ble jeg inspirert!
Du tar fantastiske bilder. Synd å høre om din farmor. Livet er på godt og vondt.
Du trenger ikke "forsvare" din lykke.. vi vet alle at familielivet byr på utfordringer.. Selv ikke i din familie er det konstant harmoni.. det ville vært uendelig kjedelig!!
Ha en strålende høst!