mandag 19. september 2011

Epler så det rekker


I dag har vi fått en hel kasse med nydelige Aroma-epler hjem til oss! Kjempegode, og herlige å se på! Men hva skal vi gjøre med alle sammen tro?:)



Jeg håper å få laget eplemos, det er jo godt å ha i fryseren utover vinteren. Og jeg kunne jo bakt eplekaker og eplemuffins og fryst også, men her er det travle tider, så jeg vet ikke om tida strekker til.



Har du en oppskrift å anbefale, eller et tips om hva vi kan gjøre med eplene?



Mamma mente jeg kanskje kunne oppbevare dem på verandaen, så holder de seg lenger. Det er jo verdt et forsøk:) Ellers får vi dele ut til slekt og venner!



Jeg ligger etter med å svare på mailer nå, men jeg skal prøve å få svart så fort jeg kan! I dag har jeg hatt med ungene til byen, og det gikk overraskende greit:) Vi var der i flere timer, og fikk til og med kjøpt noen flere julegaver!





ha en eplekjekk (ha ha...) kveld!

19 kommentarer:

ELLEMELL sa...

hei!
nydelig farge på de eplene da!
jeg laget eplemos/syltetøy i forrige uke. Det ble kjempebra!
fikk høre, at det avr lurt og ikke sukre om man skulle fryse ned. Da var det bedre og koke opp på nytt og tilsette sukkeret da :)

ha en fin kveld!
klem ellemell

Anonym sa...

Vil bare si at du har en fantastisk blogg! :D Jeg koser meg med lesinga av den hver gang.
Så idag at Constanse har navnedag idag, så gratulerer så masse :)

Hilsen fra Mosjøen.

silje-sin sa...

Hei anonym fra Mosjøen! Tusen takk for gode ord, og for at du gjorde meg oppmerksom på at Constanse har navndag! Kanskje det er derfor hun ikke vil legge seg i dag;) Ha en fin kveld! klem fra Silje.

Kjersti Berg sa...

Hei. Så nydelig ut! Kan du ikke levere inn eplene til et safteri? Her jeg bor, har vi en gartnerskole som tar i mot eplene, og så får du nydelig eplemost tilbake på nostalgiske flasker, for en rimelig penge:) Klem Kjersti

silje-sin sa...

Hei Kjersti! Jo, jeg var innom den tanken! Men trodde kanskje jeg måtte ha enda flere epler da? Er steder å levere inn her også, og jeg som elsker eplemost! Takk for tipset:)

Fjordheim sa...

Hehe, ja det er koselig å få en kasse emd epler. Men det er ikke alltid en har tid til ¨gjøre noe med det med en gang, Håper det lar seg gjøre å oppbevare dei ei stund så du kan få bakt og laget litt annet av disse eplene.
Ha ei god uke :)

Anonym sa...

Hei silje, me har også masse gode epler på trea, og siden eg opprinnelig er engelsk tar eg med meg tradisjonen å lage "toffee apples" altså kandiserte epler, om hausten. Det lager eg kvart år og inviterer til barnefest og halloweenfest, og da går det fort 40+ epler :) Du har et kjempeflott og inspirerende blogg Silje som eg koser meg med kvar kveld :)Tusen hjertlig takk :D Klem Annalisa :)

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så kjekt med epler... Masse digg og lage av de. Håper du finner ut hva du skal gjøre med alt sammen
Ha en fin uke
Klem

Petrine sa...

Tror jeg aldri kan få nok av eplekake på denne tiden av året med norske epler. Smaker sååå godt :)
Eplesyltetøy laget jeg i forrige uke. Gikk med en del epler til det og det gjør seg jo nesten av seg selv når det står og koker, så kanskje du har tid til det?

Ha ei fin ny uke!

Irene71 sa...

Hei.
Synes du har en kjempekoselig og veldig inspirerende blogg!

Vi har en gammel eplehage der vi bor og får utrolig mange epler hvert år. Jeg pleier å dele opp eplene i båter og fryse dem. Da er det kjempeenkelt å lage eplekake og eplemuffins utover høste, vinteren og våren.

Mvh. Irene, trofast leser :)

Monica sa...

Jeg lagde noen kjempegode eplemuffins for en liten stund siden! :) Oppskrift finner du her:

http://liteogsmatt.blogspot.com/2011/09/eplemuffins.html

Klem ♥

Anonym sa...

Hei Silje!
Vi har masse epler i hagen, og jeg lagrer de i kasser i matkjelleren. Det er viktig at de ligger luftig, og i bare "ett lag". Ikke alle epler tåler frost, så kanskje du har en kald plass i garasjen?
Hadde vært koselig å møtes en dag snart igjen! Si fra hvis julegaveshopping i Kragerø frister! :)
Stor klam fra Kristin T

Magdalena sa...

hei silje.. så utrolig vakre bilder du har tatt av eplene... man føler seg rik med en slik mengde... selv ville eg laget eplekaker og hatt i frysen, spist noen og laget eplemost når du så eplene ikke ville holde seg mye lenger... står de kaldt går det bra eplemost er også så godt å ha i gjærbakst utover vinteren..
kose dere masdse, som sagt deilige bilder :o))) klem fra M

Kristin sa...

Hei Silje.
Du har en nydelig blogg!
Du kan enkelt lage din egen eplemost hjemme hvis du har en juicemaskin (for eksempel Philips Juicer HR1858/509). Jeg gjorde det selv for første gang i helgen, og resultatet ble topp!

Hilsen Kristin

Lill sa...

Hei Silje:)
Jeg har fått en eplesaft oppskrift av mamma som jeg har laget noen ganger. Den er enkel (har selv små så må ha noe som går unna i en fei:)og god synes jeg.
6 liter eplebiter (trenger ikke skrelle)
6 liter vann
1ss vinsyre/sitronsyre
1ts natrium benzonat (apoteke har jeg kjøpt det på)
sukker etter smak (ca 1,5kg)
Bland alt sammen i en stor bøtte sett bort i 3 dager med lokk, rør av og til.
Sil etter 3 dager og vips du har sjarmerende hjemmelaget saft som du kan fryse ned.
Hilsen Lill

Balke gård sa...

Mmmm, deilige epler:-) Klem

marianne sa...

Hei Silje.

Første gang jeg kommenterer på den fine bloggen din.
Min favoritt blant høsteplene, er eplegele..Bruk certo, og følg oppskriften der. Virkelig og anbefale :)..

Ha en fin dag,
klem fra Merethe`s søster :)

Mona sa...

Eplemos / syltetøy er supert og enkelt å lage. Og så kan du fryse det ned så har du til tilslørte bondepiker og masse annet godt. :-)

Anonym sa...

Jeg har også fått et lass med epler, og i løpet av helgen skal jeg skrelle eplene, dele dem i biter og fryse ned i brødposer. Da er det så lettvint å lage eplekake, eplepai og lignende utover høsten og vinteren.