tirsdag 16. august 2011

Verdens beste foccacia, og middagstips!


Jeg elsker å bake. Og det gjør ungene mine også. Det trenger ikke å være så avansert eller råflott, men gleden over å gjøre noe sammen og lage noe godt er det som betyr noe. Faktisk har det blitt sånn at ungene helst vil bake hver dag:) Man kan jo ikke bake søte saker hele tiden (dessverre), så i går bakte ungene og jeg foccacia. Verdens beste faktisk, fra nydelige Leila Lindholm, eller "hun som baker" som ungene kaller henne.



Dette er hva man trenger. Det vil si, man skal bruke honning, men det hadde vi ikke, så jeg erstattet det med sirup. Vetemjöl Special kjøpte jeg sist jeg var i Sverige, etter anbefaling fra nettopp Leila.




Og jammen ble det ikke den beste foccaciaen vi har smakt! Skorpen ble helt sprø, og brødet hadde en veldig god smak, så god at jeg godt kunne spist det uten tilbehør;) Leilas oppskrifter finnes på recept.nu.



Så var det middagstipset! Jeg kan dessverre ikke skryte av å lage alle middager fra bunnen av, langt ifra igrunn. Men jeg har stadig et mål om å bli bedre til det ihvertfall! Og når man ikke er så flink er det greit å ha andre alternativer:) Dolmio Al Forno har blitt en stor favoritt hos oss, ungene spiser alltid masse når det serveres! Man steker kylling og koker pasta, det puttes i ildfast form, man heller over sausen og strør ost på toppen! Og serverer med salat, og nydelig foccacia;)




ha en fin tirsdag alle sammen!

Vi skal på utflukt, hele gjengen!



16 kommentarer:

Ruths datter sa...

Takk for oppskriften. Den må utprøves.Ikke alltid alt lages fra bunnen her heller. Tidsklemma vet du.Ønskerd deg en fin dag.
Klem

Trines Hus og Hage sa...

Ja, du Silje, du Silje. Ut fra bloggen din å dømme er du ei superflink husmor og mamma. Og alt du gjør og får til blir liksom bare så delikat og lekkert. Nå skal jeg inn på denne bakedama sin oppskriftside og sjekke ut foccaciaoppskriften og se om jeg får tips til lure forebedringer. Og middagsretten din bør vel også prøves ut, den både så og hørtes godt ut.
Takk for herlig inpirasjon! Igjen! :-)

God klem fra Trine :-)

Roka Design sa...

Åh..dette så meget fristende ut:)
Og oppskriften skal prøves ut:)

Ha en fin dag:)
Klem Kari

cooking-love sa...

Que rica esta foccacia...las fotos son preciosas.
ME ENCANTA TU BLOG.
BESOS.

Hegeslilleboble sa...

Så deilig det så ut, takk for tips:).

Anonym sa...

Hei Silje.
Nå vet jeg hva jeg skal ha til middag i dag:-) Takk for tipset.

Nin@Merete

Marens hverdagsliv sa...

hei Silje!!
så fristende og fin header du har laget !!! å tusen takk for fristende tips til middag, ikke alt blir laget fra bunnen her heller, men man gjør da så best man kan ;))

Ha en fin dag !!

maren.

Kine sa...

Takk for middagstips! Det skal nok prøves iløpet av uken! :) Håper det faller i smak hos mine små også :)
God uke!

Miriam sa...

Jeg tror du må være den mest fantastiske kona og mammaen i blogglandia. Skummelt å rangere, for det er så mange fantastiske blogger - men du gjør hverdagen til nettopp meg som leser en ekstra piff med bilder og flotte skriblerier. Utrolig herlig å lese blogginnlegg på blogginnlegg hos deg - jeg tar av meg hatten for hva du får til med en, to eller tre unger på slep! Ha en fin ettermiddag :)

Hilde. sa...

Tusen takk for middagstipset, det skal vi jammen meg prøve ut ein dag. Klem

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

mmm, så nydelig ut :-)

Hilsen fra Astri

Norwaystyle sa...

Mmmm så godt det ser ut. Dette må prøves. Så fint stativ du har til bakeboken. Hvor har du kjøpt det. Flott innlegg.

Anne sa...

Vi hadde det samme som dere til middag i dag! Men vi pleier å bruke kyllingkjøttdeig istedenfor :) Blir godt det og!

Mine gleder sa...

Hei !

Det så veldig godt ut.
Takk for godt tips

Hilsen Linda

Caroline sa...

Dette så kjempegodt ut:)
Takk som deler oppskriften:)
Klem Caroline

HusmorDronninga sa...

Takk for middagstips! Det trengs alltid litt inspirasjon på middagsfronten... helst av den enkle sorten ;)

Foccacia'ene såg også veldig gode ut! Må prøves....!