onsdag 10. august 2011

Veien til et ryddigere hjem


Som mange andre småbarnsmødre (regner jeg med!) drømmer jeg stadig om et hjem som er lettere å holde ryddig! Nå har jeg bestemt meg for å ta tak i noen irritasjonsmomenter her hjemme. Først ut er skoene i gangen. Gangen er et av rommene i huset jeg sliter mest med å holde ryddig, på tross av sine 16 kvm. Vi har ikke plass til noen skohylle som dere ser på bildet, så vanligvis står det et tosifret antall skopar utover i gangen. (pluss en gjeng med tomme brusflasker, noen ting og tang på benken og en veske eller to...)

Jeg har kjøpt en stor kurv, og nå er de fleste skoparene plassert her, noen er på vaskerommet også. Ungene setter jo aldri skoene ved siden av hverandre uansett, så de kan like gjerne finne dem frem fra kurven. Jeg vet jo ikke om dette kommer til å fungere, men det er verdt et forsøk! Mye ryddigere ble det ihvertfall!

Med små barn i hus synes jeg det er lurt å ha knagger hengene i deres høyde. Før måtte vi ta ned jakkene for dem fordi de hang så høyt, mens nå klarer de det selv, og de kan henge dem opp igjen også. Og jada, det er vanligvis ti ganger så mange jakker her... Jukseblogging på sitt beste:)



Ungene fant ihvertfall raskt skoene sine før de løp ut for å leke i formiddag..



 En litt mindre kurv har blitt nytt hjem for garnnøstene. Tidligere lå de i en papp-pose mellom sofaene. En kurv er litt mer praktisk og dekorativt!

Så gjenstår det å se om hjemmet vårt blir lettere å holde ryddig, det er ihvertfall verdt et forsøk!


har du noen tips for å holde det ryddig hjemme?




ha en fin onsdag!
 

37 kommentarer:

ennahs lille hjørne sa...

Ser ut som du har funnet greie løsninger på problemer i gangen. Genialt med kanggrekke slik at barna selv får tak i jakkene!! skal skrive det bak øret mitt...
Vi er midt i en sånn fase hvor vi bare låner leiligheten her vi bor nå til vi kjøper hus.. så her kunne jeg trengt maaaange smarte tips!!!

Tonemor sa...

Tror kanskje en sånn kurv kan funke hos meg og:)
Gangen vår er på hele 3-4 kvadrat! så det er ikke mye plass der akkurat.
Har planer om å fikse litt på det meste der:) Nå er det bare rot føler jeg. Så veldig takknemlig for tips:)

Kost deg med stearinlys og inne kvelder. Tror nok dessverre høsten er her for å bli nå.
MEn det er jo en hyggelig årstid det og:)
Klem

ib sa...

Jeg har en masse esker (noen kjøpt på Ikea, andre på loppis. Noen er av papp, mens andre er i tre) og skåler. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha holdt det ryddig!

Kine sa...

Så moro, jeg kom på den ideen med skoene i en kurv i dag! da har vi tenkt likt :)
Nå gjelder det bare å finne den perfekte kurven. Har en skohylle,men der er det desverre ikke plass til nok sko.
Man får kjøpt støvler med håndtak bak (så de er lettere å ta på), en venninne av meg hadde kun slike til barna sine og hadde hengt opp knagger til hver av støvlene, så han barna støvlene opp og satte skoene sine under! Knagge hang såpass lavt så det ble plass til ett par sko under. Nå om høsten er det smart :)

Jansson bygger hus sa...

Så smart med en slik skokurv. Det hadde passet til både mann og barn her i huset, så kan jeg sette mine fint på skohylla :)

Er en utfordring å ha et ryddig hjem. Hver gang jeg tar en skikkelig vaske/rydde runde tenker jeg at denne gangen skal jeg klare å holde det sånn, men nei....

En sånn benk du har står på min ønskeliste! Veldig fin :)

Ha en god kveld!! /Elin

Kine sa...

Å så kjekt :) Tror jommen jeg må stjele den ideen jeg.
Her er det også sko flytende utover...! takk for tips:)

Talentina sa...

huff ja med unger som roter så er det ikke alltid like enkelt men som du sier så er det lurt å tilpasse ting i barns høyde så de får muligheten til å rydde opp etter seg:) mitt tips vil vell være å ha en kommode er veldig greit til lue, sjerf og hundebond for vår del. vi har en super liten gang og med to hunde bur gjør det ikke enklere så jeg har en liten smal kurv-kommode fra lidl der vi har vær vår skuff og hundene få da dele en til bånd og hundeposer hehe

Meta sa...

Med 2 tenåringer og 2 voksne,ville det blitt noen kurver i gangen her. Guttene går gjerne ut av skoene rett foran døra og jakkene blir slengt oppå skohyllene! Tror jeg har feilet et eller annet sted på veien der,gitt.. Som regel hyler jeg på de og så må de rydde. men dagen etter er det likedan igjen. Blir helt matt,jeg...

Håper det fungerer for deg.:))

Merethe sa...

Sko i balje/ kurv er genialt! Funker utrolig bra her hos oss :) Siden vi har alt i den stygge og rotete gangen bak gardinen har jeg bare plastikbaljer i skrivende stund (en til sandaler, en til gummistøvler, en til crocs) men skal definitivt ha noen fine kurver etter vi har fått pusset opp! :)

Birgitte sa...

Å holde orden er ikke enkelt med både mann og barn i hus. Kjenner meg igjen der ja! Her i huset er det ikke bare gangen som er problemet, men hele huset. Tror ikke jeg er den rette til å komme med tips.... Alle må finne sitt eget system.

Monica sa...

Tror det viktigste tipset er å få system på ting, at ting har sin faste plass. Vi har for liten skohylle, så jeg skal handle inn skoskap, men vi har plass for vi har to store ganger. Gagrn og strikkeprosjekt har jeg også alltid i kurv, veldig greit:) så et tips på en blogg med at en kunne legge kakepynten i slikt et perleskrinom en har kjøkkenskap som er stappet av det:)

RoseSommer sa...

Dette ble jo koselig! Og fordi små, søte sko er fine i seg selv, for ikke å snakke om garnnøstene, så er det jo bare fint de synes for omverdenen.

Anne Line sa...

Blogging på sitt beste, Silje. Takk for tipset :-) det skal prøves på vårt lille vindfang og.

Beste hilsen Anne Line

Drømmeskyen sa...

Her sliter vi med akkurat samme problem. Gangen er full av sko og klær overalt. Dessverre er det jeg som er den største synderen skomessig, og jeg vet ikke om det finnes stor nok kurv. Hehe. Men absolutt en god ide til ungenes sko:)

Hilsen Hilde

Anonym sa...

Genialt med skoene i kurv, takk for tips, skal prøves ut her i huset! :-)
Men jeg er svært nysgjerrig på hvor du har handlet den nydelige benken du har på gangen hen? Å ellers må jeg si at du har en veldig koselig blogg, for ikke å snakke om et nydelig hus ;-)
Hilsen Emma

hjertero.com sa...

Hellu snuppa!

Og jeg som funderer på hvordan i alle dager jeg skal få løst sko-rot-knuten. KURV selvfølgelig! Ah, vidunderlig... Som du kanskje ser er jeg i organiseringshjørnet selv om dagen. Det går ikke så fort, men det er en fantastisk følelse bare å være igang!! Selv har jeg en stor fin kurv til garnnøstene mine i stuen, men en til sko hadde jeg ikke tenkt på! Knall!

God bedring til det stakkars øyet ditt, håper det begynner å komme seg. Du var savnet idag! :) Vi koste oss... -så mye at vi fant ut at vi måtte se å få til et nytt treff til uken. Sånn er det å være med i verdens beste barselgruppe vettu!!

Klem klem til deg søta :)

cissemosse sa...

Tipset med skokurven skal jeg i alle fall adoptere! så lenge ikke prinsessa klarer å sette skoene ordentlig, får hun heller finne seg i å lete etter par i kurven!

Stine sa...

Kurver var smart! :) Har så smal gang jeg :-( Men en kurv i gangen var praktisk! :))
Legger meg til som følger :) Du hadde en så flott blogg! :):) Vet jeg har vært innpå denne før, men nå fant jeg den igjen :D

Myke minutter sa...

Takk for tips! Her er gangen også "husets stebarn", vanskelig å holde orden med to små rotekopper ;) Definitivt på min "to do"-list å få bedre system ved inngangsdøren ja. Ha en fortsatt fin onsdagskveld! :)

Casa Nyheimen sa...

Har en stor stål-bolle fra ikea med garn-nøster i jeg (balder fra viking garn som må nøstes opp).

Tenkte å inn på ikea.no får å finne navnet på bollen, men kom ikke så langt får det sto smarte løsninger øverst der som jeg ikke hadde sett før, DET må du se på! Tok opp akkurat opp det må plass og hvordan holde det ryddig ;D

Heims lille verdenshjørne sa...

Det så jo ut som det hadde blitt kjempegreit nå i hvert fall:) Vi har heldigvis bare våre egne ben å passe på akkurat nå. Må kanskje komme frem til et bra system i grovinngangen i huset vi skal bygge til små barneben;)

Ønsker deg en herlig kveld!

EtterRegnet sa...

Åååhh så smart me den kurven... Takk for tipset...
Skjønner ikkje at sko ska ta så mye plass... Vi har en mikroskopisk gang og det FLYTER der, enda har vi både skohylle og skoskap ;)
Tror jeg må ta fatt på gangen min en dag ;)
Knaggrekker i barnehøyde er genialt ja, vi har det og ungen henger faktisk opp klærne selv... Men skoene blir AKKURAT der hvor de tar dem av....

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Det så jo ut som en god ide... jeg har mye av det samme problemmet som deg. Kanskje jeg skal se hvordan prosjektet ditt funker.

Lady E sa...

Kjempe lurt =) Likte iden med skokurv kjempe godt.
Jeg har orden i skittentøyet

http://babydandmum.blogspot.com/2011/03/organisere-skittenty.html

Det gjør min hverdag mye lettere, med mann og 2 små =)

Anonym sa...

Så fine! Hvor er de kjøpt?

silje-sin sa...

Hei anonym:) De er kjøpt på Home&Cottage!

Mona Christin sa...

Dette vet jeg alt om. Det er ikke noe bedre her. Vi har 3 (!) skoskap og likevel er gangen full av sko. I dag har jeg pakket vekk 4 poser med sko som skal kastes. Og vet du hva? INGEN sko i gangen. Det må være første gangen på leeenge.

Klem Mona C

Jatte sa...

Smart smart! :)

Hvor er kurvene kjøpt? er på jakt etter noe lignende til gangen selv, til både sko, og votter, luer osv siden vi går mot høst og vinter :)

Ha en fin Onsdag,
Klem Jatte.

Eirin sa...

Det er en deilig følelse å få litt system! Jeg har akkurat fått litt mer orden og system på badet med noen kurver, og jeg merker jeg blir glad bare av å kikke inn der. For rot generelt er det faktisk veldig deilig å ta en 5-min hver kveld/dag med effektiv rydding. Det hjelper ofte mye, spesielt i vår lille leilighet. Ellers så er vel det viktigste tipset det min samboer sa til meg en gang; det er jo lykke i rotet kjære:)

jordbærpiken sa...

Vi har også barnesko i kurv. Har skoskap også, men mye enklere med en kurv de kan slenge skoene oppi. :) Din kurv var veldig fin!

Håper alt er bra med dere. Prøver igjen på et besøk neste gang vi er i området. :) Klemklem!

MYNTEBO sa...

Supert tips, skal jammen skaffe meg en slik kurv jeg også!

ReVinyl sa...

Så utrolig smart med en sånn kurv...Genialt egentlig!

Vi flere skoskap i gangen, men de er fulle. Det er vell det some er probemet egentlig. Vi har flere sko enn vi trenger.

..har ikke andre tips enn å holde antall ting nede...jeg ser at detsto mer ting og tang vi har, desto mer går jeg og plukker...

en annen ting er jo å lære ungene (og gubben) å plukke opp etter seg...jeg jobber fremdeles med saken ;)

Gunn Beate sa...

Hei! Jeg er journalist for Vi i villa, og har et spørsmål til deg - men kan ikke finne noen epostadresse her. Kan du sende meg en mail på gumbo79@gmail.com? Klem!

w sa...

Det var et godt tips. Kjenner til problemet;) Vi er fem stk. i huset og fire av de er jenter. Det blir noen skopar skal jeg si deg;)

Jeg liker å ha det ryddig og ommøblerer stadig vekk for å finne nye løsninger.

Ha en fin dag.
W

Anonym sa...

Jeg har også en sånn kurv fra home & Cottage i gangen som vi putter sko i. Funker kjempefin hos oss!! Veldig greit om sommeren hvor det er litt ekstra mange sko og sandaler. Nydelig hjem du har:-)

Anonym sa...

Veldig lurt med den skokurven, får kanskje prøve å overtale de andre i huset! Vi har walk in closet, men en hel ikea hylle full av sko, og en stang som går fra vegg til vegg med jakker og enda flere skohyller i yttergangen, men det ligger sko og jakker overalt. Det er spesielt lillebror og pappa som er fæle på det :) Takk for tipset!

Mailinn`s interiørblogg sa...

smart å bare bruke trådkurver. Skulle gjerne hatt en slik til oppbevaring av sko, men pga gulvmangel så må jeg ta veggene i bruk. skal dra i morgen og kjøpe et skoskap. liker de ikke men må man så må man=)klem.