onsdag 31. august 2011

Smuldreeplepai!


Onsdag = fridag = besøk av gode venner = noe godt å spise!


I dag har vi hatt en høstfavoritt her i huset, og den er veldig enkel å lage (bortsett fra at man kan glemme den i ovnen, slik jeg gjorde i dag;))



Jeg er ganske sikker på at jeg har lagt ut oppskriften på denne før, men siden jeg ikke finner den igjen selv, gjør vel ikke dere det heller;) Oppskriften har jeg fått av en god venninne.



Smuldreeplepai

nydelige norske epler
4 dl havregryn (lettkokte)
2 dl mel
4 ss sukker
200 gram smør


Eplene skrelles, deler i biter og legges i ildfast form. Eplene skal dekke bunnen. Bland de tørre ingrediensene, kna inn smøret (jeg pleier å dele det i terninger først). Dryss kanel og sukker over eplene, og strø over havregrynsblandingen. Dryss kanel og sukker over her også, og stek i ca en halvtime. Den skal altså være litt mindre stekt enn den jeg viser;) Serveres lunken med vaniljeis!



I morgen er september her, min favorittmåned! Kanskje fordi jeg er septemberbarn?:)




ha en strålende onsdag!

19 kommentarer:

bella interiørblogg sa...

nam,den så god ut:)

Ha en fin onsdag!

Hilsen fra
Bella:)

Hanne Margrete sa...

Dette så veldig godt og enkelt ut så det må nok prøves! Og så viser du så vakre bilder! Epler er en av de fineste dekorene jeg vet om:)
Gleder meg og til september, og spent på å se om tantebarnet mitt blir august eller septemberbarn! Fødselen er i gang..
Ha en fin siste kveld i august!

Klem fra Hanne:)

Hverdagsglimt sa...

Den så jo kjempegod ut:) Den ska æ prøv neste gang æ har klubb:) Ha en fin onsdag!
klem Linda :)

hjertero.com sa...

Ååå, den var bare helt vidunderlig! Den skal jeg prøve meg på og ejg er sikker på at den faller i smak her i heimen også!

Gooood onsdagskveld til deg og dine!

Klem klem

Livy sa...

Den så digg ut!
Men hvor mange epler??

Klem fra Livy

Anonym sa...

Den så kjempegod ut.Siden jeg har en dattter med egge allergi,blir jeg alltid glad for å komme over oppskrifter uten egg.

Karma sa...

Hurra for smuldrepai i GreenGate form! Ser fantastisk godt ut. Ikke umulig at jeg lager meg en variant til helgen.

Klem Kaja :)

Talentina sa...

det var en ny variant:) skal prøves:)

visbysjarm sa...

Nam, det så veldig godt ut!

Ha en fin onsdagskveld! ;-)

Kristine sa...

Veldig god pai, og den blir enda bedre hvis du tar vaniljekrem over eplene (under smuldredeigen) :)

Torill sa...

Mmmmmm:) ja september er ein fin månad.... Kanskje fordi eg er septemberbarn eg og;)
Klem

Marianne på landet sa...

Den så VELDIG god ut!!
Takk for oppskrift, skal absolutt prøve den. Her i huset er vi skikkelig havregrynmomser, så den kommer nok til å falle i smak :)

Hilsen Marianne

Renate sa...

Så vittig!! Spiste den samme smuldreeplepaien idag da en kollega lagde på jobb. Hun snakket noe om at hun pleide å ha sitron i, også hadde hun hakket mandler på toppen. Kjempe godt:)

Ha en super høst!

aase sa...

Den er bare knallgod, bruker den oppskriften jeg også! Enkleste man kan lage vel...og så digg!

Mailinn`s interiørblogg sa...

mmmmmm;) det så utolig godt ut. nydelige epler du har brukt også. Denne må virkelig prøves engang=)

Mari sa...

For en nydelig blogg du har! :-)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Den oppskriften skal jeg ta vere på! Smuldrekake med epler er bare sååå godt!

God helg og klem
Cathrine :-)

Silje sa...

Denne skal jeg lage i kveld! Ser utrolig god ut!

Ønsker deg en koselig helg :)

Klem fra Silje

kristinostevik sa...

Søker på nett etter smuldre-eple-pai. Finner din herlige oppskrift! Ble særdeles vellykket, takk for at du delte!