søndag 7. august 2011

Saftkoking


Rips + solbær



= nyyyydelig saft!


Innimellom ferieturene våre rakk vi å plukke bærene i hagen, og koke saft av dem! Vi har èn solbærbusk som er fem år, og to ripsbusker som er tre år (mener jeg) og tidligere år har jeg plukket hos pappa skrotnisse for å få nok bær, men i år hadde vi så det rakk selv! Litt stas må jeg ærlig innrømme:) I år ble det 4,4 kg solbær og 1,2 kg rips, som ga mange flasker med god saft!



Nå er det tilbake til hverdagen. Ferdinand skal begynne på sitt siste år i barnehagen, hvor har årene blitt av... Siden jeg er et høstmenneske (og for å ikke snakke om julemenneske) har jeg mye å glede meg til fremover, men først vil jeg ha mer sommer!





ha en fin ukestart!


10 kommentarer:

Sommerlyst sa...

Så koselig...Herlige sommerlige bilder!

Ja vi vil ha litt mer sommer før vi tenker høst og jul ;)

Klem

heidi sitt ♥ sa...

Herlig med hjemmelaga ")

GODE DAGER sa...

For en nydelig blogg du har! Jeg har også hivd meg rundt å laget ripssaft i dag, men den jeg lager er rå. Nyyydelig! Legger meg til som følger på denne inspirernde bloggen:)

bella interiørblogg sa...

Så fin blogg du har:) er stadig innom her å kikker:)

ønsker deg en strålende uke!

Hilsen fra Bella

Hos oss i Nøkkeldalen sa...

Så koselig! drømmer òg om å plukke fra eigen avling, så til neste år må me få planta nokre busker! Solbær hadde eg ikkje tenkt på, men etter innlegget ditt er det òg på lista no:) Fra naturens side har me vår eigen blåbæråker i hagen, og vesle snuppa vår elskar å plukke! :) Fine og verdifulle barndomsminner, trur eg!
Ha ei fin veke!

I en Sving sa...

Så kos med hjemmelaget da :) Her begynner plommene så smått å bli lilla og jeg lurer veldig på hva jeg skal lage av dem i år. Kanskje saft er lurt? :)

Ha en flott mandag!

Kristin sa...

Så koselig med saftkoking. Kjøpte saftkoker på loppis i våres og nå håper jeg at jeg får litt bær fra farmor og farfar:) tusen takk for nydelig og inspirerende blogg :)

Unni sa...

Ingenting som slår hjemmelaget saft:)

Herlige bilder hos deg som vanlig Silje.

Ønsker dere alle en god uke.

Silje sa...

Heisann:)
Dette så jo kjempe deilig ut!
Hadde du hatt lyst til å fortelle oppskrifta på safta di? Tenkte jeg skulle lage saft av mine rips- og solbærbusker jeg også. Kanskje du kan si litt om hvordan du lagrer safta også??

Klem fra Silje

Åse sa...

Hei!
Nå har jeg tittet innom bloggen din nesten daglig over så lang tid, at jeg fant ut jeg måtte skrive en kommentar til deg. Det begynte med en link til knekkebrødoppskrifta! Så flink du er til å være huslig! :-) Koslig det - har plukket rips selv idag også! Kjempefin blogg! Keep up the good work! Klem Åse