fredag 29. juli 2011

Resultat grønnsakshage!


I går var tiden kommet for å høste i grønnsakshagen vår! Vi har plukket en omgang med reddiker tidligere, og nepene fjernet vi fordi de tok for mye plass.



Slik så grønnsakshagen ut i går, jeg er imponert over frodigheten! Og ungene synes det hele har vært topp, fra vi sådde det første frøet til vi kunne høste alt sammen.



Konklusjon, og note to self, er som følger:

-Reddiker er kjempemoro, fordi de vokser så fort, og man rekker ha flere omganger i løpet av sesongen. Ungene likte dem ikke, men synes det var stas uansett!

- Gulrøtter vil vi ha mer av, de var kjempegode! Men kanskje vi kan så frøene litt før, eller finne tidligere sorter? Verdt å vente på var de ihvertfall! De kunne nok ha stått litt lenger, men siden jeg oppdaget en snegle i grønnsakshagen i går, bestemte vi oss for å ta opp alt. Fille-sneglene hadde allerede kost seg med reddikene.

- Neper tar altfor stor plass, og ble ikke så vellykkede. Også stakk de fælt!

- Erteblomstene er på vei opp espalieret, men om de rekker å blomstre vet jeg ikke. Dessuten ble det bare to planter, og vi sådde mange frø! Kanskje kjøper vi små planter til neste år?

- Det er ikke nødvendig med en hel rad persille. For hva skal man egentlig med alt sammen? Annet enn å ta seg en liten kvast i ny og ne, og fryse ned litt i poser.



Det var vår erfaring med grønnsakshagen, moro har det vært, for store og små! Har du noen tips om hva som passer i en grønnsakshage? Kanskje vi prøver oss på poteter til neste år? På verandaen står tomatplantene vi sådde i vinter, nå er de høye med masse blomster og små, grønne tomater på!




riktig god helg alle sammen!

11 kommentarer:

Linda sa...

Hei!
Vi har 3 gutter som synes det er kjempegøy med egen grønnsakshage! Vi satt poteter som vi allerede har høstet, og det ble kjempemasse poteter:) Vi satt Amandine-poteter, de er nok ferdige litt tidligere enn andre norske sorter?! Sukkererter er også populært, men en veldig morsom ting er agurker. De bør helst stå inne, eller i drivhus, og vokser kjempefort! Det er noe de fleste barn liker... En av våre går rundt og knasker agurk dagen lang :)
Ha en fortsatt fin sommer!
Linda

Talentina sa...

så koselige bilder!! min gutt elsker også det å kunne dra opp en gulrot fra hagen:)

Anonym sa...

We are crying with you, dear Norway..Love,Janetta-Czech rep.

http://www.youtube.com/watch?v=LD5sISoBbnc

p.s. United we never shall fall..

Monica sa...

Så koselig. Det er myyye mer liv i grønnsakshagen din, enn min. Det jeg husker jeg spiste mye av når jeg var liten var gressløk og sukkererter. Sistnevnte skal prøves ut her neste år :)

Cecilie's hverdagslykke sa...

Ååå, så kjekt med grønnsakshage da! Kan tenke meg det er spesielt kjekt for de små å se hvor grønnsakene spirer og gror :) Ønsker deg ei riktig fin helg, håper solen skinner på deg :) Klemmer fra Cecilie

Maret sa...

Erter-blomster, det er moro for barn...
Men ellers er vel det å ha sin egen hage største moroa, å sjå at det spirer og gror..
Og så kunne ete av frukt og grønt etterpå...

Fjordheim sa...

Så spennende for ungene å høste sine egne grønsaker i beddet.
Og egendyrket smaker alltid best.
Ha ei riktig god uke :)

Anonym sa...

Så fin kjøkken hage! Min bærer preg av at inge er glad i luking...
Sukker erter er kjekt! Vi har høstet mange i år:-) Elles har jeg en svakhet for kålrot, men den tar mer plass enn nepe.
Gresslør timian og oregano er fine urter å ha, lette å få brukt. Jeg har kjøpt ferdige planter, er man heldig overvintrer de.
Vil til slutt tipse om ei fin bok for barn og kjøkkenhage, Ida og Martin gartnerskolen. Her er mange gode ideer og tips:-)
Hilsen Beate

Martine sa...

Utrolig inspirerende blogg:) Mange flotte tips!!

GirlofNorway sa...

Hva med å bruke persilleroten? Den er kjempegod sammen med gulrot. Til feks laks. Det er bare å steke de lett i godt smør, deilig :)

Anonym sa...

Heisan,

Jeg har et tips til erteblomster til deg. Før du sår frøene, legg de i en skål med vann en stind, noen timer bare, da spirer de lettere når du planter de. Jeg prøvde i år og det funket! Jeg fikk hele leveggen min full av erteblomster. Helt nydelig. Husk at det finnes staude erteblomster også, men de lukter ikke, så jeg har plantet en blanding mellom ett årig og stauder.
Lykke til videre med kjøkkenhagen:o)
Susanna