torsdag 7. juli 2011

Dåp: bilder til takkekort



Denne uka har jeg tatt bilder av Constanse i dåpskjolen, så jeg etterhvert kan bestille takkekort. Jeg har aldri rukket å ta bilder av ungene på selve dåpsdagen, så det er greit å ta bilder i ro og mak etterpå! Lillemor var ikke så veldig tålmodig, men noen bra ble det, jeg skal vise hvordan takkekortet blir når det er bestilt og sendt ut:)



Ferdinand ble døpt i en kjole fra min fars familie, men da den var hundre år gammel, ble det bestemt at den ikke skulle brukes mer. Augusta ble døpt i en kjole fra mannens familie, og den er faktisk enda eldre! Constanse ble derimot døpt i en helt ny kjole, men den kunne like gjerne vært hundre år gammel den også! Den kommer fra KappAhl, fra vårens Vintage-kolleksjon, og den er helt utrolig fin! Lue som passet til kjøpte jeg også. Nå skal kjolen henge til pynt, og vente på eventuelle barnebarn som måtte komme en gang:)



 Har dere dåpskjole i deres familier? Det er utrolig koselig med slike gamle skatter synes jeg. På kjolen Ferdinand brukte, er navnene på de som har blitt døpt i den blitt brodert på. Så der står både pappas navn, og mitt eget. Den tradisjonen tenkte jeg å fortsette med på vår kjole, og først ut er altså lille vakre Constanse:)




ha en fin dag!

27 kommentarer:

Livy sa...

Hei Silje!
Nydelig kjole på nydelig tulle! det er koselig med slike tradisjoner synes jeg ♥ i min manns familie har de en kjole som er 123 år gammel - Amalie er den siste som ble døpt i den, da den er så skjør at den snart detter fra hverandre.

Amalie har vært på 3 mnd kontroll i dag, er spent på om hun blir dårlig av vaksina.

Ønsker deg en fin dag!
Klem fra Livy

Lisa sa...

Dear Silje,
this dress is simply perfect - just right for your beautiful little girl.
Love,
Lisa

Myke minutter sa...

Nydelig dåpskjole! :) Den så jeg på KappAhl i vår og hadde utrolig lyst å kjøpe den, men var dessverre ett år for sent for vår del, siden vårt yngste og siste barn ble døpt våren 2010 ;) Dessuten har vi en dåpskjole i familien, som min mann, hans søsken, søskenbarn og deres barn er døpt i. Følte vi måtte videreføre tradisjonen da. Ha en fortsatt fin sommertorsdag!

making baking and creating sa...

Absolutely wonderful.

Ingrid sa...

Nydelig kjole, her ble Selma døpt på søndag i samme kjolen. Hadde egentlig en kjole vi kunne bruke, men syntes denne var så fin at jeg klarte ikke gå ifra den...
Lurt å ta bilder etterpå for det er jo hektisk nok på selve dagen. Jeg er heldig å har en mamma som elsker å ta bilder, så hun er allerede igang med å lage fotobok fra dåpsdagen.

Ha en fin dag! :) Ingrid

Dwa domy sa...

Congratulations on a beautiful daughter.

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Så søt♥
Mine barn er døpt i min bestefar sin dåpskjole, han blir 90 år i år☺

Klem M♥

Karin sa...

Hei Silje,så nydelig Constanse er, og så vakkert navn hun har... Kjolen var også kjempefin. Jeg skvatt litt da jeg så hvor "stor" hun har blitt på innlegget nedenfor dette.De vokser jo så fort. Hun er iallefall helt skjønn. Klem fra Karin

Karin sa...

Hei Silje,så nydelig Constanse er, og så vakkert navn hun har... Kjolen var også kjempefin. Jeg skvatt litt da jeg så hvor "stor" hun har blitt på innlegget nedenfor dette.De vokser jo så fort. Hun er iallefall helt skjønn. Klem fra Karin

Mammamisia sa...

Przepiękna tradycja i urocza sukienka. Podziwiam Waszą rodzinkę i pozdrawiam!

Kine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kine sa...

Mine ble døpt i samme kjole som oldemoren min ble døpt i, i 1903 :-)

Anonym sa...

Hei. Fine bilder:) Kan jeg spørre hvor du har kjøpt lua? Har nemlig samme kjole men finner ikke lue som passer til den!
Hilsen Thea

silje-sin sa...

Hei Thea! Lua er også fra KappAhl! Hadde de ikke den der du kjøpe kjolen? Kanskje de har den i andre KappAhl-butikker? Håper du finner den:) klem fra silje.

I de dype skoger sa...

Jeg var ute etter en arvekjole da Victoria skulle døpes, men det fantes ingen i verken min eller mannens familie. Så da starte vi med en dåpskjole som kan gå i arv :) Svigermor broderte en i Hardangersøm og jeg syns den er superskjønn :)

Mogi`s Cottage sa...

Hello Silje, what a sweet little lady in a wonderful dress.
Love Tina

Jordmoren sa...

For en nydelig dåpskjole, og ikke minst jente inni!
Vi har også dåpskjole-tradisjoner, og som hos dere broderes dåpsbarnets navn på den. Jenter i rødt, og gutter i blått :-)

Monica sa...

For en kjempefin dåpskjole ♥

Lady E sa...

Nydelig kjole =)

Våre barn er blitt og skal bli døpt i kjolen som er fra mine familie. Den blir nå 101 år i år og gjøres i skrivende stund klar for lillebror sin dåpsdag i august. Gleder meg =)

Ha en flott dag.

Det verden trenger... sa...

Så fin kjole, og dåpsbarn:-) Her i huset er ungene døpt i brudekjolen min! Den ble sydd om av en dame i familien da nr. 1 var på vei. Koselig, og navn og dato er brodert inn.

Precious Home sa...

Vi skal ha denne skolen til vår lille frøken også...men jeg finner ikke luen! Jeg mener jeg har sett en som hører til, men i butikken jeg kjøpte kjolen sa hun i kassen at det ikke fantes...

Hvor har du kjøpt din?

Anonym sa...

Den er så nydlig den kjolen, hadde valgt den sjøl, men sto allerede med 2 valg... min første er døpt i kjole som min søster kjøpte til sitt barn, da vi ikke har noen kjole i vår familie. Men nå fikk vi sjangsen til å bruke en gammel en fra pappans side, veldig lekker, 100 år gammel med tilhørende dåpsbok.. den var i Danmark så vi fikk ikke brukt den til første, tror den også hadde blitt for liten, d var den ikke nå siden jenta er prematur og dysmatur.. må ordne takkekort jeg også, tatt bilder å sånn, men stoppa litt opp, litt annet å tenke på om dagen da lille ikke vil opp i vekt, ikke stort å skryte av å være 5 mnd og 4,6 kg... men hun er ellers så perfekt, så får se hva sykehuset mener om saken! God sommer til deg og dine.

Hilsen Linn, Sarpsborg

Fotograf Tanja Myrbråten sa...

Vet du den dåpskjolen var skikkelig fin.. hadde du ikke sagt noe hadde jeg trodd den var gammel:) nydelig

Anna Svenning sa...

Hej Silje

Sikke en smuk dåbskjole.

Jeg syede selv min til min datter (og kommende børn).

Den blev syet i silke og tunge blonder og blev meget fin.

Hvis du har lyst, kan du se den her:
http://laralil.blogspot.com/search/label/d%C3%A5bskjole

Mange hilsner
Anna

Hanne Mette sa...

Nydelig dåpskjole! Vi har to dåpskjoler i familien. Hermine er døpt i en nydelig kjole i lin og hardangersøm som tanten min har sydd. Guttene er døpt i samme kjole som pappan sin. Veldig koselig.
Klem fra Hanne Mette

Anonym sa...

Hei Silje!

For ei nydelig dåpsjente!:)

Jeg kjøpte samme kjole og lue og gleder meg stort til å bruke kjolen når datteren min skal døpes. Min største bekymring er at jeg synes den ser litt liten ut...Nå er vel Constance ca 3 mnd, ville den passet henne en måned senere tror du?

Datteren min vil være ca 4 måneder og jeg håper den passer da, hihi!:)

Goood sommer!

Klem Ninni

Anonym sa...

Hei!
Takk for svar. Nei, de hadde den ikke i den Kappahl-butikken jeg kjøpte kjolen i. Da får jeg ta en tur til nabobyen å se!

Klem Thea