fredag 10. juni 2011

Status grønnsakshage


Det er tre uker siden vi sådde i grønnsakshagen vår, og vi ser virkelig resultater! Reddikene er kommet lengst, hvordan vet man forresten når de er modne til å spises?:) Faktisk har det kommet opp spirer fra alle sortene nå, til vår alles store glede. Skiltene med gulrot og reddik er kjøpt hos Oasen Hageland, for deg som lurte på det:)



Foran huset har min store stolthet syrinbusken vokst seg enda større, nå er den høyere enn meg!



Og i rose- og staudebedet vokser det så det knaker. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor den ene blomsten var så utrolig høy, men så viste det seg at det var et tre på vei opp, som sannsynligvis har kommet med stauden! Når vi tok vekk de store grenene, kom bladene på stauden frem, og de var litt mer kjente;)

Lammeørene vokste seg rett og slett altfor store, så den ene er tatt vekk, mens den andre er klippet veldig ned. Merker at dette er god erfaring å ta med seg når jeg skal lage et stort staudebed neste år. Må nok innse at jeg ikke rekker i år, er mange "kjedelige" ting som må gjøres først.

Er det et tegn på at man blir eldre når man blir lykkelig for hver eneste knopp på rosebuskene?:)




Stemorene i blomsterkassene på inngangspartiet har også vokst seg store, faktisk så mye at de snart bikker over tror jeg. Sist jeg hadde stemor i kassene holdt de til august, men det gjør de ikke i år.




Derfor er det supert at Mester Grønn selger sekspakninger med potteroser til 150 kr! Jeg kjøpte fløyelsmyke røde, og nå skal de i kassene i stedet, med noe grønt imellom. Jeg tenkte kanskje eføy, eller har noen andre forslag?


Det er fredag, langhelg, sol og grillen er tent!




ha en herlig fredag!

8 kommentarer:

Hanne Mette sa...

Se der ja. Det var grønnsakshagen sin! Så gøy. :)
Hagen deres er rett og slett kjempefin. Nydelig syrinbusk. Hvor gammel er den?

Og jeg er imponert over staudebeddet. Vi skal i gang med et kjempestort staudebed etterhvert, men alt til sin tid. Nok av prosjekter i kø...
God pinsehelg Silje.
Klem fra meg

hjertero.com sa...

God kveld i stuggu! -Eller under paviljongen, kanskje...

Når jeg ser bildene dine kan jeg ikke vente til jeg får litt ordnings på hagen selv! Jeg gleder meg skikkelig til å få roser og stauder og en urteavdeling.

Ha en super pinsehelg! Her jobber mannen i helgen, så jeg kommer til å ha mer enn nok med å passe gutta :)

Klem klem :)

Line sa...

Så morsomme grønnsakskilter :o) Hagen er nydelig og inngangspartiet like så!

Vi har ikke riktig kommet i gang med vår hage ennå, men litt hekk og noen busker har det blitt. Blir inspirert av dine nydelige bilder!


Fin pinsehelg til deg :o)

Linn Merethe sa...

For en fantastisk fin blogg :) Og et nydelig hus og hjem :) God helg!!
Klem fra Linn

Linda* sa...

Reddikene kan du ta opp når det røde/rosa stikker opp av jorda :) Jeg jobber i barnehage og har sådd dær, og de vokser enormt raskt! Veldig moro å se :)
Kos deg med hagen din, så skal jeg kose meg med min :)

Anonym sa...

Hei!
Når stemorsblomstene blir for lange, er det bare å klippe dem ned så kommer dei enda kraftigere opp igjen. Varer lenger enn August da.
Nydelig hage, og nydelige lammeører:)
Ha en gla pinsehelg

-Sirèn-

Funky Rebel sa...

ååååååååhhh for en vakker plass dere har og så flink du er med hagen din ;) !!!!!! god pinse .

Anonym sa...

Hei =) Kjempe fin blogg du har, for en nydelig plass du bor på!
Hvor har du kjøpt verandakassene dine? eller har du/dere kanskje lagd di? Kjempe fine var di, er ikkje så fan av di i plastikk ;)

Anette