søndag 12. juni 2011

Sommermat for meg


Da jeg stelte i stand til middagen i dag, begynte jeg å tenke på hva som er sommermat for meg! Grillmat er nok noe av det som gir meg mest sommerfølelse, og vi tviholder på kullgrillen. Både lukten og smaken er helt fantastisk! Jeg er oppvokst med en svært grill-glad pappa, så i barndommen grillet vi både titt og ofte, og det har jeg tatt med meg i min familie.



Grillede maiskolber er mums, med litt smeltet smør over. Nå tilbringes mye tid på verandaen, og vi spiser mange måltider under paviljongen!



Bernaisesaus er en stor favoritt, og iskaldt vann med sitron er svalende og leskende i varmen!



Poteter skåret i båter, med olivenolje, rosmarin og salt er en klassiker, og lager seg selv i ovnen. I dag spiste vi indrefilet av svin, Provencekrydret, og det smakte fortreffelig. Mannen er grillsjefen;) I tillegg liker vi å grille kyllingfilet, eller gjerne grillpølser. Det trenger ikke alltid være så fancy;)

Dagens middag smakte fortreffelig, men vi rakk dessverre ikke nyte den til det fulle, siden minstemor satt i å gråte rett før vi skulle spise, og de to eldste oppførte seg heller lite eksemplarisk, og begge endte opp med time-out i trappa... Puh...;)



Til dessert: Vannmelon og et glass iskald pepsi max...

Ellers elsker jeg moreller om sommeren, og spiser selvfølgelig noen jordbær også. Loff med banan er også deilig! Og is en gang iblant, aller helst kroneis med jordbær.. Det er mine sommerfavoritter tror jeg... Hva er dine?



Dagens middagsbord er et hverdagslig og typisk bord hos oss. Jeg setter veldig sjeldent mat i originalemballasjen på bordet, som plast eller hermetikkbokser. Jeg synes det er koseligere å bruke skålene og fatene vi har, de skal brukes og ikke støve ned i skapet. Og så blir bordet mye koseligere også! Små hverdagsgleder for meg;)



 Det er sommer!




ha en herlig søndag!


13 kommentarer:

Tante Hilde sa...

Det så kjempegodt ut og smakte sikkert fortreffelig. Ja ja, barneoppdragelse må til det. Mange fine bilder, Silje. Kos dere. fortsatt god pinse. klem fra tante

Anonym sa...

Hei, det såg koselig ut! Å unger er å blir unger.....

Men jeg lurer på hvor du har kjøpt de hagemøblene. Synest de var veldig fine. Liker ikke de svarte og brune rotting møblene....

Lady E sa...

mmm så deilig det så ut =) Fikk vann i munnen nå..

silje-sin sa...

Hei anonym! De hvite stolene er kjøpt på Oasen Hageland. De er fra i fjor, men kanskje de har noe liknende i år også? Lykke til:)

ennahs lille hjørne sa...

Det så skikkelig godt ut!! Nammm...
Her er også grillmat en stor favoritt:)
ha en fortsatt god pinse:)
Klem

lillpastill sa...

Så vannvittig koselige bilder..
For meg er vel sommerfavoritter grillmat ute tvil, litt is og vann eller iste med isbiter, et glass kald brus er heller ikke å forakte en varm sommerdag.

Grillede maiskolber, kylling og kjøtt til ris og salat eller som dere har, potetbåter er ren lykke på denne tiden av året!

Ble rett og slett sulten jeg nå!

Loff med banan og litt smør er favoritt hele året hos meg.. tihi.. Er rett og slett kjempe deilig spør du meg :)

Nå ble det mye matprat her.. hehe

Ønsker deg og dine en fin søndagskveld (Det pittelille som er igjen av den)

Klemmer fra meg

polkadotpeticoat sa...

Oh can I come for dinner....Yum!

Kine sa...

Det så herlig ut! Godt å høre at alle barn er slik innimellom :)

Det er sommer ja! D e i l i g !

Veronica sa...

Det så nydelig ut.
Jeg skal følge opp med sommermat i et senere innlegg. Kjenner meg igjen i det at måltidene kan bli litt amputert av urolige barn... Men med de nydelige bildene kan du glede deg over måltidet leeenge likevel.
Klem

Monica sa...

Litt komisk å se at vi faktisk hadde nøyaktig samme grillmiddagen som deg i går. Og den var kjempe god, så vi har nok lik smak der gitt...
Ellers er en av mine klare favoritter å lage salat med vannmelon, fetaost og pinjekjerner. Det lager jeg støtt og stadig på sommeren. En utrolig frisk og velsmakende salat. Oppskriften ligger ute på bloggen min hvis du skulle være interessert:)

Karoline sa...

Hvor er de små bollene med forskjellig tilbehør i fra? den som er beige med hvite prikker og den som er lys blå med blomster på. Utrolig fine!

silje-sin sa...

Hei Karoline! Håper du ser svaret her! Den beige med prikker er egentlig hvit med prikker, og kommer fra Stockholm Design House. Den lyseblå kommer fra Miss ètoile, og jeg har den i lyserosa og lysegrønn også, de er nydelige! Klem fra Silje.

hobbyvimsa sa...

Dette så virkelig godt ut,koslig pyntet bord:)

Ha en fin uke:)

Klem Linda:)