tirsdag 14. juni 2011

Roser i hagen


Jeg elsker roser. Og vår lille hage har en god del av dem! Sist ankomne er Hurdalsrosen, som jeg har hatt lyst på lenge, og derfor bare måtte kjøpe da jeg kom over den! Bildet er fra google.no, og dessverre ikke  fra vår hage;)



I fjor sommer laget jeg et rose- og staudebed, og der finnes blant annet Astrid Lindgren og Celestial...



...Louise Odier og Morsdag (tror jeg den heter?)....




....Praire Joy...



....the fairy og Schneewittchen.



Og noen søte potteroser jeg plantet ut etter å ha hatt dem i krukker som sommerblomster.
Alle disse rosene har jeg derfor ikke så mye erfaring med, men gleder meg til å oppleve dem denne sommeren! Alle buskene er fulle av knopper, og jeg venter i spenning:)



To roser jeg derimot har hatt i hagen noen år er Bonica og Winchester Cathedral, og jeg er kjempeglad i begge. De blomstrer jevnt og trutt hele sommeren, og sistnevnte dufter himmelsk...



Slik så rosebedet ut da det var nyplantet i august i fjor.



Under kjøkkenvinduet har jeg fire røde Nina Weibull, som også blomstrer takknemmelig.



I fjor plantet vi også Lykkefund, som dessverre ikke ser ut som denne enda, men jeg er imponert over antall knopper det er på den. Dette bildet er fra google.

Som jeg har skrevet tidligere er tomta vår på 560 kvm, og siden vi har hus og dobbel garasje, er det ikke store hagen vi har igjen.. Men jeg gleder meg over den, og prøver å få plass til mange herlige blomster, busker og trær! Roser er en av favorittene, jeg er imponert over hvor flott de blomstrer, selv hos en amatør som meg!



 Jeg gleder meg til den første rosa slår ut i blomst, det er ikke lenge før...


Har du en favorittrose?





ha en fin dag!

10 kommentarer:

Beate i Husets Hjerte sa...

Takk for opplysende innlegg!! Jeg driver å planter roser i hagen nå, men det er kun markdekkende. Jeg må plante en større buskrose bak peonene min, og da fikk jeg noen fine tips fra deg!! Håper alt er bra med deg!! Ha en fin dag!

Merethe sa...

Ja, jeg har en favorittrose..
DEG!

Lady E sa...

Jeg er også kjempe glad i roser. Og takker for masse inspirasjon til nye rosebukser som kan få flytte inn i min hage også. Starta i fjord på et rosebed og det utvides stadig (pappan i huset er flink til komme hjem med nye roseplanter til meg) Favoritten er vel Queen Elizabeth, og prøver også å få tak på queen of sweden som jeg synes er så vakker. =)

Funky Rebel sa...

så flotte roser !!!! og herlig fin blogg ;) takk for titten !!!!!

Anonym sa...

Heisann!
For noen nydelige roser du har i hagen din! Må bare si at du gir meg så mye inspirasjon og ideer, tuusen takk;)) lurte på hva slags type hus dere har? Hilsen cathrine

Siv Toril sa...

Takk for inspirasjon! Du er flink:) Klem

Anita Kristin sa...

Kan ikke så mye om roser enda, men vi har plantet en Ingrid Bergman rose, den skal vist nok bli mørkerød. Så vi håper det slår til, blir nok noen flere etterhvert. Fikk veldig lyst på flere nå.
Ha en fin kveld!

Synnøve sa...

Hei på deg! Mulig jeg er litt sent ute, men gratulerer med nydelig reportasje i BoligDrøm! Kjempeflotte bilder, må være veldig gøy å se hjemmet sitt slik gjennom noen andres øyne (og linse :) Og Augusta og Ferdinand var jo bare til å spise opp på de flotte bildene, hihi... Klem fra Synnøve :)

RoseSommer sa...

Så flott det blir med alle rosene. Og du vet navnet på dem også, du! Jeg har kjøpt en ny klatrerose i år, og den heter New Dawn, og DET er et navn jeg har hørt før og som skulle være mulig å huske. (Og så har jeg tatt vare på lappen for sikkerhets skyld...)
Da jeg bodde i Skien hadde jeg så friske og fine roser, men her i Larvik har jeg fått rust og lus, meldugg og oppspiste blad på rosene. Så nå har jeg brukt en formue på alle slags sprayer for å forebygge og fjerne uhumskheter.
Håper du viser bilder når rosene dine blomstrer!

polkadotpeticoat sa...

Just so Beautiful.....