torsdag 30. juni 2011

I farmors hage..


...vokser roser, peoner, lupiner og mange andre vakre vekster!


Jeg har verdens beste farmor. Hun er det snilleste og søteste mennesket jeg kan tenke meg. Jeg har så utrolig mange gode barndomsminner fra tiden med henne. Varme dager på den bittelille hytta, med jordbærplukking og vaffelsteking på trappa. Fra hagen hjemme hos henne, med måltider under morelltreet i hagen, og huset som alltid har sett likt ut... Hun laget verdens beste semulegrøt til oss, og hver jul var vi barnebarna på besøk og laget marsipan med henne. Og vi fikk med oss flere kilo hjem!



I går besøkte Augusta og jeg farmor. Hun bor på sykehjem nå, og kommer ikke hjem til huset sitt mer. Hun har fått 12 oldebarn, som betyr så utrolig mye for henne. Verdens beste farmor, med myke kinn og smilehull.

Etter besøket på sykehjemmet kjørte jeg innom huset hennes, og Augusta og jeg gikk en tur i hagen. Som er slik den alltid har vært, men uten pleie fra hennes kjærlige hender. Regnvåte peoner lå tunge på bakken, og rosebuskene sto i full blomst. Jeg plukket med noen få blomster hjem, de lukter søtt og sommer, og minner om et av menneskene som har betydd mest for meg i livet.



  I hagen hennes er det også mange lupiner, og jeg har bestemt meg for å også ha det i min egen hage, tross advarsler fra lesere;) Jeg plukket med meg noen frøkapsler hjem, så jeg kan plante de her, og de kan minne meg om farmors hage. Jeg tok flest rosa, farmors favoritt!



Å gå i farmors hage var en rundtur i barndomsminner. Håper min hage en dag blir like flott og frodig som hennes. Langt fra perfekt, men veldig, veldig sjarmerende... Og som kan skape barndomsminner for mine barn! Jeg skal be henne å lære meg å lage semulegrøt også...





ha en fin fredag alle sammen!

9 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så nydelig innlegg :) Det koselig å gå i gamle hager, og jeg tenker det var en koselig stund i farmors hage. Så vakre bilder :)

marita sa...

Så mykje flotte blomster :) Det høyres ut som ein koslig, minnerik tur i farmors hage.

Tonje fra Lamhaugen sa...

Det hørtes ut som en god dag. Håper lupinene vokser, de er flotte i hagen! Vi hadde en stk bringebærrød lupin"busk" der vi bodde før, og jeg elsket den! :) Hilsen fra Tonje

Ellen Karin sa...

Så koselig innlegg. Viktig å mimre tilbake og ta vare på de gode minnene, og ikke minst skape nye. Spør og grav etter alt mens du har sjansen. Plutselig en dag er det for sent, og farmor kan ikke lenger lære deg å lage semulegrøt eller andre ting hun hadde som spesialitet. Ønsker deg en fortsatt god sommer.

NL sa...

Heldige du er som har slike gode minner og kan lære å føre tradisjoner videre. Nyt blomstene og sug inn inntrykkene :) en deilig dag til deG Silje :)

Bente sa...

Veldig koselig innlegg og nydelige bilder.

Klem Bente

Kine sa...

Hei Silje..Lenge siden jeg har vært her inne nå,gratulerer så mye med lillejenta!:) Og vel overstått dåp!Årene går jommen,husker det som igår at vi forberedte dåp,til lillejenta her,som imorgen fyller 4 år *tenk det*
Måtte felle en tåre da jeg leste innlegget her,for vår vakre farmor,sovnet stille inn i februar,og kom aldri mer hjemme i huset sitt..når står det der,til salgs,med den store eplehagen,og alle rosebuskene...mange fine minner!!
Kos dere i sommer,og ta vare på hverandre..
klem fra meg

Caroline sa...

Vakkert innlegg! Det er så flott å ha mulighet til å traske rundt i en hage full av barndomsminner!

Bellamamma sa...

Saa fint innlegg - saa heldig du er som fremdeles har farmor. Jeg mistet min for noen aar siden, og fremdeles tar jeg meg i aa tenke paa henne og hennes maater aa gjoere ting og tang nesten daglig. Farmor ville frydet seg over at matlaging og haandarbeid er blitt "trendy" igjen - i mine oyne kunne hun ALT om alt dette - og det tror jeg ikke er saa langt ifra sannheten heller. Kos deg med farmor :)
Hilsen fra Belinda