mandag 2. mai 2011

Sommerblomster


Det er fortsatt for tidlig å kjøpe sommerblomster, men jeg har begynt å planlegge litt, for jeg har funnet ut at i år må jeg ha en PLAN! Jeg er nemlig glad i så mange slags blomster, og alle slags farger! Til nå har jeg handlet de blomstene jeg liker, også blir det et virvar av farger når jeg setter dem på plass hjemme. Ikke at man må ha bare èn farge, men et lite system kan være kjekt!




Jeg har alltid likt gult, og siden det er en av årets farger, er det jo endelig tilgang på den:) Jeg har handlet noen lysegule blomster, og hadde bestemt meg for at det skulle bli årets farge på inngangspartiet! Men da hadde jeg visst glemt at jeg hadde plantet blå stemor der! (litt av noen verdensproblemer;)) Nå får de gule blomstene komme et annet sted, kanskje på lekestua! Kanskje jeg skal ha hvitt på verandaen, eller blått? Eller lilla (ikke det beste til rødt hus men...) Lyserosa kommer jeg ikke utenom, så det blir nok flere farger i år også! Men med en liten plan:)



Pleier du å velge blomster etter farge? Eller har du noen sommerblomstfavoritter? Blomster jeg ha er lavendel og potteroser. Begge deler planter jeg ut i hagen når sesongen er over, og sånt liker jeg jo;) Pelargoniaer er jeg veldig glad i, men de tåler ikke regn så godt. Fuchsia liker jeg også kjempegodt, og de slipper man jo å plukke... Ikke lett dette, jeg får fundere videre! Og tar gjerne imot tips om din favoritt!


Her har vi ei lita frøken på tre uker som har funnet ut at det er best å sove når man får kroppskontakt:) Så det blir masse babykos om dagen!




ha en fin kveld!

9 kommentarer:

Lina sa...

Veldig greit med ein liten plan ja, hehe... Kjenner meg igjen i det kaoset av fargar og blomar eg liker i et salig rot! Eg er òg glad i stemor, og lavendel, som du seier. Og petunia er flott. Det kan iblant vera litt småirriterande med raudt hus ja, eg har som deg tenkt på nokre fargar som ikkje er ideelt i kombinasjon med raude veggar, men men... Babykos høyres herlig ut :-) :-)

Klem Lina

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg kjøpte noen blomster i dag. 3 hvite og én lavendel. Så her går det i hvitt ja. ;)

Denne sommeren går med til å se HVA som sukker opp rundt huset, så får vi lage til ordentlig hage neste år.


Nyyyydelige sko til Augusta, skjønner godt at hun ville bruke de med en gang!

Johanna sa...

Jeg liker best torenia og lofos for tiden. Jobber i et gartneri, så disse og maaange flere flotte blomster blir studert nesten hver eneste dag. Men bor fremdeles hjemme hos mamma, så der er det for det meste hun som bestemmer :)

(Om noen lurer er jeg 17 år og har sommerjobb i gartneri)

Dronninghuset sa...

Jeg liker sommernelliker, de tåler mye og blomstrer lenge. finnes i mange nydelige farger, rosa, cerise og dyp rosarød mm.og så er spanske margeritter fine... blomstrer hele sommeren de også. mange farger, bl.a en i rosa-lilla og en hvit som er superfin.... det finnes også en som ligner prestkrage men er i andre og nydelige farger (glemt navnet)...stemor er fin og de er mine vårblomster nr. en.... dessverre blir de litt slapp og hengslete om sommeren. noe vi hadde som barn var ringblomster , kornblomster, blomkarse og erteblomster... kan så selv og plante ut. løvemunn er også fin.
det var noen tips og tanker fra meg... men du må velge de sorter du liker selv, også fargemessig....
jeg plantet orange og rosa/cerise blomster i lag en gang, det er kjempestilig sammen ...
lykke til.....
hilsen Tove

Whitebite sa...

ja, her må fargene matche vet du;o) så det går i hvitt, rosafarger og lillafarger (og blått). Mannen som er gartner, lærte dette på et kurs.
Men akkurat nå har vi et gult blomstrende tre.. som ødelegger alt. Haha neida.. men det avblomstrer snart, så da er det jo greit.
Mine favoritter er hortensia, klematis og magnolia.

Men kjære Silje, kom inn til meg og bli med på konkurransen min! Da blir jeg glad♥

GirlofNorway sa...

Blå Lobelia er min absolutte favoritt!

Vi har hvitt hus, så her passer det meste. Og det er nok ikke så dumt med en plan.. Hvitt og grønt er en av mine favorittkombinasjoner, men om sommeren må man ha litt gladfarger :)

Gleder meg til å se hvordan det blir hos dere :)

Silje sa...

åh, stemor er jo såå nydelig : )) Aller best liker jeg dem små, i blåtoner : ) Helt fantastisk!

Jeg er enig med deg i at det kan være lurt å ha en PLAN :-P Man får jo lyst på så mye når man er i blomsterforretningene... ih!

Utenfor hos meg blir det definitivt mest blå og hvite blomster, og det passer jo til grå vegg - gjør det ikke? :D

God tirsdag! Klæm, Silje.

Hilde :) sa...

Jeg syns pioner er nydelige :)

Anonym sa...

heisan !
Villa de paris er absolutt min favoritt , slår aldri feil ...