fredag 20. mai 2011

Min fødselshistorie


Da jeg nevnte på bloggen at jeg lurte på å skrive om fødselsopplevelsen min her, fikk jeg stor respons, et rungende: JA, vi vil høre! Det er vel som ei skrev, fødsler er noe vi damer har til felles, og som vi aldri blir lei av å prate om!

Mine to første fødsler var ganske "normale" tror jeg. De startet forskjellig, rier med Ferdinand og vannavgang med Augusta, men var ellers ganske like. Fra det virkelig satt i gang (med smerter, jeg vet ikke hvor mye åpningen var) og til babyen var ute tok det seks timer. Jeg husker best det sterke ubehaget, og at det føltes som om noe herjet i kroppen min og jeg ikke hadde kontroll. Men selvfølgelig er alt glemt når den lille skjønne er ute:) Begge disse gangene følte jeg også at åpningstiden var det absolutt verste, mens å presse gikk veldig fint.

Mine to første barn kom ganske tett (19 mnd i mellom), så dengang rakk jeg liksom ikke å tenke så mye på hverken svangerskapet eller fødselen. Denne gangen hadde jeg mye bedre tid til å tenke og gruble, og jeg må innrømme at jeg tenkte veldig mye på hvordan fødselen kom til å bli! Og ikke minst NÅR den kom til å starte! Ferdinand kom 11 dager før termin, og Augusta 17 dager før, så både jeg og min fantastiske lege regnet med at jeg ikke kom til å gå så mye lenger denne gangen! Men så hadde jeg jo hørt at tredjemann kunne være en "luring", og jeg husker fra da jeg ventet Augusta at legen min fortalte at tredjegangsfødende er jordmødrenes skrekk!

Vel, denne gangen gikk dagene uten at noe skjedde, og jeg endte opp med å føde tre dager før termin. Jada, jeg vet jeg ikke skal klage;), men for meg føltes det nesten som å være på overtid. Selv om jeg visste at jeg ikke måtte vente for tidlig, er det bare sånn det blir!



Altså, fødselen:)

Jeg våknet fredag morgen ca kl 06, og kjente tak i mage og rygg. Jeg regnet med at noe var i gang, og småsov litt til, før jeg sto opp og sendte ungene i barnehagen. Mens jeg sto ute og hang opp en vask kom takene ganske jevnlig, men de var ikke vonde eller noe problem. Jeg hadde avtalt å dra til byen med mamma og mormor, og vurderte å bli hjemme, men tenkte at det var godt å finne på noe også!

I byen kjente jeg ingenting, og ikke egentlig da jeg kom hjem heller. Ettermiddagen gikk, og det eneste jeg merket var at jeg følte meg uvel. Orket ikke mat, eller å leke med ungene. Jeg satt for det meste i sofaen, og litt utpå kvelden kom takene igjen. Fra kl 21 var de såpass ubehagelige at jeg reiste meg opp, gikk en runde i stua og på kjøkkenet når en ri kom, før jeg dumpet ned i sofaen igjen.

Kl 22 ringte jeg venninna mi (som også var høygravid) og lurte på hva hun ville ha gjort... Jeg visste at jeg etterhvert burde ringe føden, men samtidig var riene fortsatt helt overkommelige, de varte ikke så lenge, og det var kanskje 1-2 på 10 min. Dessuten var jeg så trøtt, og ville bare sove! Faktisk småsovnet jeg i sofaen mellom riene. Jeg var ofte på do for å tisse den kvelden, nesten etter hver ri.

Da det nærmet seg midnatt begynte jeg å kjenne at det presset veldig på, og regnet med at det var fostervannet. Jeg ringte føden og forklarte "ståa", og jordmor trodde noe var i gang, så jeg ble bedt om å komme (vi bor ca 15 min fra sykehuset). Jeg ringte mamma, og mens jeg ventet på henne gikk jeg runder ute i gata, for da var riene ganske ubehagelige.

Jeg hadde bestemt meg for å prøve å være mer rolig under denne fødselen, for jeg husker at jeg kavet meg så opp under de to første. Det med å la smertene komme, om det er aldri så vondt eller ubehagelig! Å jobbe MED kroppen, og ikke MOT:)

Vi kjørte hjemmefra 00.15, og på vei til sykehuset hadde jeg tre rier i bilen. Og jeg lot dem komme, selv om jeg følte at jeg skulle tisse på meg:) Fremme på sykehuset parkerte mannen bilen, og jeg satt meg på en benk på utsiden av sykehuset. Tenkte på hvordan natta kom til å bli, så for meg en lang natt med rier og smerter. At jeg kom til å si med desperat stemme: Jeg angrer på at jeg ble gravid!!, som jeg hadde gjort før;)

Vi ble sittende litt utenfor, det var så deilig med luft! Når riene kom gikk jeg rundt... Klokka 00.40 gikk vi inn, og det siste jeg sa til Kjetil var "jeg håper jeg har NOE åpning", hadde jo hatt det ubehagelig en stund. På føden tok jordmora jeg hadde pratet med på tlf imot oss, og vi ble fulgt inn på undersøkelsesrommet. Jeg ble lagt på CTG. En ny ri kom, og etterpå målte jordmor åpningen: 6 cm! Jeg ble ganske lettet. Og så kjente jeg at jeg måtte presse, og fortalte det til jordmora! Hun sjekket åpningen på nytt, kanskje to minutter etter første gang, og da var det full åpning! "Du kan presse", sa hun. "Vi rekker ikke inn på fødestue, du må føde her!"

Og det gjorde jeg! Etter noen få trykk var babyen ute, og jeg trodde jeg drømte! Var jeg virkelig ferdig?? Jeg trodde jo ikke det hadde begynt engang! Etter bare 20 minutter på sykehuset lå jeg med min nyfødte prinsesse på brystet! Fortsatt halvveis kledd i mine egne klær, og med en mann som også var ganske overrasket:) Jeg opplevde det hele som veldig rolig og kontrollert, og hadde en dreven og dyktig jordmor som fikk meg til å føle meg trygg!

Presset jeg hadde kjent tidligere var altså babyen, og ikke fostervann! Jordmora mente det hadde lekket ut i løpet av kvelden, da jeg trodde jeg hadde tisset.

Jordmora sa da hun tok imot at hun trodde det var den største babyen hun hadde tatt imot i år! Og stor var hun, nesten 4600 gram! Og verdens fineste! Jeg revnet ingenting, og hadde ikke vondt i underlivet etterpå engang! Dette var rett og slett en drømmefødsel!! Vi fikk beskjed om at neste gang måtte vi komme med èn gang jeg kjente noe, men det blir nok ingen neste gang;) Nå har vi fått tre nydelige barn og føler oss som verdens heldigste!




9.april kom nydelige Constanse til oss! Verdens fineste, som sover, spiser og smiler, og gjør oss alle så totalt lykkelige




Oj, dette ble langt:) Håper noen fortsatt henger med:) Har du fortalt om din fødselshistorie på bloggen, så legg gjerne ved en link!


Tusen takk til dere som leser bloggen min, og som skriver kommentarer og mail! Jeg har rett og slett ikke tid og anledning til å svare alle, men jeg setter pris på hver eneste hilsen jeg får! Tusen takk! Og spør igjen, dere som ikke får svar!




ha en flott fredag!

44 kommentarer:

Beate sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Whitebite sa...

vakkert Silje!
jeg rett og slett elsker fødselhistorier.. Ble nesten litt rørt her nå..

Har du lest Kelle Hamptons fødselshistorie?! fantastisk..

Takk for at du delte♥

Beate sa...

Hei!
Så flott du skriver om dine fødsler her!
Man får klumpen i halsen,å tenker tilbake på mine 2 ganger!
Har 2 barn født med keisersnitt,et akutt og et planlagt keisersnitt,
så mine opplevelser er noe annet!
Men som vi kvinner er,vi hadde gjort det en gang til;)
Forresten bloggen din er nydelig,
Takk for du delte livets øyeblikk<3

Mona sa...

Åh, så fin fødselshistorie! Du har nok rett, vi kvinner elsker å snakke om fødslene våre. Det er godt å høre en slik solskinnshistorie som din, og jeg jeg ler litt når jeg ser deg for meg gå rundt i gatene med rier, heheheh!

Veronica sa...

Kjempefin fødselshistorie. Det brekrefter at tredjemann er en luring :)

aase sa...

Dette var bare så rørende å lese Silje. Tusen takk for at du deler!!

Jeg hadde nok langt fra noen slik opplvelse disse to gangene. Jeg har bare skrevet det for meg selv, kan ikke skremme alle søte vordende mammaer der ute.......

Charlotte sa...

Hei Silje!

For en fin fødselshistorie:) Jeg blir selv mamma for første gang om ikke så lenge og har hittil nesten utelukkende hørt "skrekkhistorier", hvor vondt det er, hvor mange timer det tar, hvor mye de revner, hvor forferdelig det var på sykehuset osv. osv.
Så tusen takk for denne flotte og positive fødselshistorien:)

Kine sa...

FOR en drømmefødsel! Jeg har ikke vært så "heldig", alle mine har tatt laaang tid. Tredjemann er virkelig en luring! Les denne fødselshistorien, hvis du ikke har gjort det allerede!

http://www.kellehampton.com/p/nellas-birth-story.html

Kos deg masse med dine tre herlige! Her er minstemann 10 mnd allerede, det har gått så altfor altfor fort!

Cecilius blogg sa...

Gratulerer så mye med ei nydelig lita jente! :) Så godt å lese om en sånn deilig drømmefødsel. Dette burde du nesten sendt til barn i magen.com nettsiden osv. Dette kan jo være en kontrast til gravide som ofte leser disse skrekkhistoriene,..

Utrolig søt baby dere har fått. Kos dere masse i barseltiden :) Verdens deiligste tid, som dessverre går så altfor fort!



Hilsen Cecilie

Monica V sa...

Hei

Fantastisk fødselhistorie og fint skrevet. Ble litt rørt også, men kan skylde på hormonene. ;) Ble mamma for andre gang for 5 mnd siden. :)

Leser bloggen din jevnlig og har mye glede av den. Jeg bor i nabobyen så kjenner igjen stedene du skriver om. :)

Ha en fin barseltid.

Livy sa...

Hei Silje!
Gråter litt jeg nå :-) En fantastisk fødehistorie!! Jammen er vi heldige som har tre velskapte barn, og tre fødsler som har gått bra!

Vakkert min venn!!

Ønsker deg en kjempefin dag!
Klem fra Livy

Erika sa...

Takk for at du delte fødselshistorien din! Du har en unik evne til å formidle ting på en vakker måte. Er innom bloggen din jevnlig og du er utrolig inspirerende.
Ha en super helg!
-Erika

Lisa sa...

Tjo og hei:) Dette var virkelig kjekt å lesa ein fredags morgon, med fred i huset og ein god kopp te;)Fekk ein lykkelig følelse inni meg når eg les din vakre historie, og tenkte tilbake på mine tre..!! blir ikkje fleire på oss heller, er verdens heldigste med dei tre utfordrande, men skjønne me har. Gleder meg til å følge din historie videre:) Ha ein strålande helg :)

ELIN sa...

Dette må ha vært en drømmefødsel! Så flott at du deler en god historie, slik at man kan bli beroliget også, ikke bare skremt. Mine fødsler var dessverre ikke gode, så jeg har ikke lyst til å skremme andre med dem. Nyt tiden med lille snuppa. Klemmer fra Elin

Fruen sa...

Nå renner tårene:) Så fin en fødsel! Kjenner jeg syns det er litt vanskelig å fine ord! Men det er vel slik det er med fødsel: magisk og vanskelig å beskrive.. Tror nesten jeg vil føde en gang til jeg nå:) Hehe!

Over til noe HELT annet: dere har så fint hus, og inspirert av bl.a. deg maler vi 99% sikkert huset rødt og hvit i sommer, og da er spørsmålet mitt som følger: hva heter fargen du har brukt/fargekoden? Gjerne fargen/fargekoden på stafasjen også!

Som en annen skrev her: takk for at du delte din fødselshistorie!!

Lillian sa...

Hei hei.
så flott fortalt, og for en opplevelse. du var jo kjempeheldig!!
Jeg ble helt rørt... :)

Det virker til at du har vært heldig med alle 3 egentlig, men den siste var ganske utrolig. :)

Takk for at du ville fortelle!

RoseSommer sa...

Takk for den fine historien. At en kropp kan produsere et nytt, helt menneske er helt utrolig! Helt fantastisk!
Jeg har ingen barn selv, men har vært med på en fødsel + svangerskapskurset, så jeg er ikke helt blank. :-)
God helg til deg og barneflokken!

Petrine sa...

Så flott en historie. Heldig er du :)
Ha en fin helg!

Beth sa...

Det er alltid like herlig å høre noen fortelle om sine fødsler. Hvert nytt liv er et lite under...
Selv om det snart er 32 år siden min siste fødsel, husker jeg det som om det var i går.
Begge mine fødsler var utrolig lette, 3 1/2 time fra jeg merket det første taket i ryggen til barnet var født, to flotte jenter har jeg fått.
Nå er min søsters datter nyutdannet jordmor og jobber på Ullevål, så det blir ofte litt babysnakk hos oss...:-)

Anonym sa...

Så utrolig nydelig! :O)
Historien, baby`n, søsken, DU, ja hele familien!
Dere er utrolig heldige! :O)
Satt med frysninger gjennom hele frem til siste slutt!

Ha en super duper helg!

Klem fra Marte

Christina sa...

Så morsomt å lese.. :)
Jeg hadde også en flott fødsel denne gangen og fikk også et stort barn! hihi.. Kan jeg spørre om de vitale målene på F og A i forhold til C?
Julie var 3880 og 52 cm mens William var 4040g og 53 cm. Veide lillemann etter 10 dager da var han 4235g! haha.. Fløte i puppen..

Kos den med de søte små.
Klem fra
Christina

Balke gård sa...

Nydelig lesning, sitter her med 4.mann i magen og med 10 dager til planlagt ksnitt, så dette var koselig lesning!! Nyt tden, klem fra Marianne

Anonym sa...

Så fantastisk; både historien og bloggen din generelt!

Håpar fødsel nr. 3 hos meg går like greit ;)

God helg!

-Wenche

Anonym sa...

Dette må jo være det man kaller en drømmefødsel! Takk for at du delte historien din med oss. Jeg venter nr. 3 i begynnelsen av desember :)
Har vært fast leser av bloggen din over 1 år, men har aldri kommentert før...

Monica sa...

For en flott fødselshistorie. Ble litt rørt jeg. Og for meg som ikke har noen barn enda, synes jeg det er fint at også de "gode" fødslene kommer frem. Er vel sånne fødsler alle ønsker seg, og jeg er ikke noe unntak.

Ønsker deg en god helg!

susan`s side sa...

Jeg bare lurte på hvor bunaden til sønnen din kommer fra, den var så inmari fin

Nina sa...

Hei!
Vi ser etter bloggere som ønsker å prøve våre produkter. Vennligst send din kontakt informasjon til meg på nina.elm@blackberrydistribution.se så skal jeg fortelle mer!
Mvh/ / Nina

Anonym sa...

Takk for det du så fint deler!

Dette ble en ekstra spesiell lesing for meg, fant nemlig ut at vi venter baby i januar 2012 sent i går kveld. Langt opp og frem, men å lese dette minnet meg på at det allikevel går fort.

Anne Line

Anonym sa...

Åååå, blir helt rørt jeg... har selv 2 nydlige barn, siste er 3,5 mnd og skal ha dåp i helga, d er så fantastisk! Den siste fødselen ble veldig spesiell, Fikk HELLP- så d ble akutt ks 6 uker før termin, ei bittelita jente på 1604 gr, stor forskjell fra gutten som var 4030 gr. Helt utrolig at alt går så bra, og kan bare nyte alt nå! Fantastisk flott reportasje i boligdrøm, gleder meg til å studere bildene nærmere!

Hilsen fra Linn.

Hilde♥ sa...

For en herlig fødsel.
Min siste fødsel varte i 34 timer. Kan si jeg var sliten ja...
Ha en skjønn helg.
Klem Hilde

Katla sa...

Vakker historie. Rett og slett en drømme fødsel, herlig :) Takk for å dele den med oss andre.

Leste reportasjen om hjemmet dit i Bolig Drøm i går. Kjempe vakre bilder og fin reportasje!

ha fin fredagskveld videre
hilsen fra Katla

Lille Frøken Jensen sa...

Flott fødselhistorie. Etter mine 2 fødsler kjenner jeg at jeg blir lett rørt av slike historier.
Ønsker deg en fin helg
Klem fra Jorunn

Mia sa...

Det var virkelig en drømmefødsel, ja! Jeg elsker fødselshistorier, og det kommer en tåre hver gang. Å lese om et barn som blir født er rett og slett et hverdagslig mirakel, hver gang!

Merethe sa...

*svelg* Så nydelig å lese... Blir helt rørt vet du..Særlig siden jeg vet hvordan du hadde det i forkant- også gikk alt bare så utrolig bra.. Hørtes nesten litt ut som min fødsel med Frida det der :)
Jeg gleder meg til å se henne!!

Varm klem!!

visbysjarm sa...

Det var moro å lese. Jeg blir aldri lei av å lese om fødselshistorier ;-)

Og,så må jeg også legge til,at repotasjen i BoligDrøm var kjempe fin!

Linda sa...

Heisan.

Så koselig at du delte dette med oss, og for en nydelig historie:)

Ha en fortsatt fin helg, og kos dere med vakre lille prinsessen deres:)

Klem Linda

Precious Home sa...

Fødselshistorien din var jo bare nydelig!
Håper min fødsek blir noe av det samme...selv om jeg er førstegangsfødende...Merker sterke kynnere allerede og de sier jo det er bra!

Lady E sa...

Kjempe flott 3 fødsel du hadde. En slik en vil jeg gjerne ha =)
Veldig koselig at du ville dele den på bloggen din =)

Ha en flott helg.

Tove `blogg verden sa...

Dette var nok en drømme fødsel ja : ) Nydelig historie..fikk tårer i øynene jeg ...
Hatt 3 flotte fødsler jeg, og aldri gruet meg til de heller! Men min nr 3 var en luring....drøyde over 3 jordmorskift ; ) Og alle var sikker på at hun skulle komme like kjapt som den forrige-som var styrt fødsel :D ! Nyt dagene, for de flyr av gårde!
Klem Tove

NIB sa...

Hei! Så rørende fødselshistorie!

Vi har lånt bilder til et innlegg som kommer hos oss i dag. Håper det er ok, vi har gledet oss til dette innlegget og for å holde på hemmeligheten har vi ikke spurt før:)

Tulip sa...

Jøss, ja dette gikk fort.
Såviktig at en opptrer rolig og ikke kaver seg opp unødig, det er vel noe i det at du har vært gjennom dette før!

Klem

jordbærpiken sa...

Så flott å lese fødselshistorien din, Silje! Jeg har hatt to raske og ukompliserte fødsler selv, men har også hørt at tredjemann er en luring. Får håpe at min tredje (når den tid kommer) blir like fin fødsel som din. :)

Constanse er nydelig. Håper vi får til et besøk i sommer! Vi skal være hjemme hos mamma og pappa fra andre uka i juni og ut juni. Kanskje vi kan få til noe da?

Klemklem!!!

Marthe sa...

For en utrolig herlig historie! Det er så godt å høre om de fødselene som går bra. Er altfor mye fokus på de som ikke går bra,noe som sikkert skremmer mange unødvendig mye!

Gratulerer som 3-barnsmamma.

Så koselig blogg du har, Silje!

Anonym sa...

For en utrolig fødsel. Så heldig du var. Selv har jeg hatt to lange, vonde, dramatiske fødsler der det har tatt lang tid å komme seg igjen, er nok ikke noen fødemaskin. Misunner deg å ha det såpass greit må jeg innrømme..
Nadine