fredag 6. mai 2011

Maihage!


Vi har tilbragt ettermiddagen ute! Mannen min har malt, og jeg har jobbet litt i hagen (når Constanse har tillatt det;)) Og hver gang jeg tilbringer tid i hagen (dvs daglig) kommer planene og drømmene... Det er fem år siden vi flytta inn i huset vårt, og hadde en helt bar tomt. Dengang visste jeg feks knapt at det fantes forskjellige sorter roser, og jeg kunne ihvertfall ikke nevnt noen! Men jeg har alltid drømt om en frodig hage, og jeg kjenner at interessen bare har eksplodert. Jeg leser bøker og blader, og kikker på blogger og hageprogrammer, og suger til meg inspirasjon!

To klematis er planta i krukker, og skal klatre på paviljongen på verandaen. Syrinbusken er min store stolthet i hagen, den har vokst veldig, og har nydelige hvite blomster, Mme Lemoine.



Og en ny syrinbusk er på plass, med lilla blomster! Nå har vi fire syrinbusker i hagen, to hvite og to lilla. Og jeg må nok bare innse at det holder:)



Duftskjersminen planta jeg første sommeren vi bodde her, og i fjor blomstret den for første gang. Jeg plantet faktisk en del første sommeren, og jeg hadde nok plassert ting annerledes nå. Det er ikke lite jeg har fått presset inn på tomta vår på 560 kvm, det kommer stadig noe nytt:)



Og se, peonen har fått sin første knopp! Jeg hoppet nesten av glede! Jeg har tenkt til å plante flere peoner ved siden av denne, det står to hortensiaer nå, som bare kommer med blader, og ikke en eneste blomst, selv etter fem år. Så nå har jeg vært tålmodig nok synes jeg;) Og hortensiaene var blomster jeg hadde hatt inne, så det var verdt et forsøk! Junisøtmispelen har søte blomsterknopper på!



Fire søyleepletrær mot en nymalt levegg!



 Morelltre med knopper, og så mitt store tankeprosjekt...

På hele den ene siden av tomta vår har vi skråning, den går opp til lekeplassen. På den ene delen (den som synes fra hagen og verandaen) satt vi ned en del busker for et par år siden, brudespirea og potentilla blant annet. Så fikk vi på plass en sten-kant nederst, og fylte på med bark. Det ble ryddig og greit, og mye bedre enn alt ugresset som var der før. Men alikevel er det ikke slik jeg helst vil ha det... Alle buskene ble handlet inn på salg på høsten, og hele greia var ikke veldig gjennomtenkt. Nå drømmer jeg om å flytte buskene lenger bort, og lage et staudebed her!

Hva tror dere, er det mulig? Og hva slags stauder kunne passe? Håpet er at jeg kan plante ganske tett, så slipper jeg å stå med baken i været og luke hele sommeren;) Opp mot lekeplassen skal vi ha hvitt stakittgjerde, hadde jo vært lekkert med gammeldagse stauder foran!
Ja ja, drømmer må man ha.. Det er ganske mye annet som må prioriteres først! Men vi er i gang!!





ha en fin kveld!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Høres ut som du veldig fine hageplaner:-) jeg har samme problem med min hortensia, men fikk akkurat vite at den setter nye skudd om høsten, så om du har klippet den ned, er skuddene klippet bort. Det har jeg gjort...:-) så jeg prøver ett år til:-) Kjempe koselig og inspirerende å lese bloggen din.
Hilsen Carina

silje-sin sa...

Hei Carina! Jeg fikk også det rådet, og har ikke klippet den ned de siste to årene, men fortsatt ingen blomster dessverre! Er jo bare visne pinner som stikker opp, virker ikke som det vokser noe nytt fra dem?:) Er bare nye blader som kommer opp av jorda. Lykke til med din, spennende:) Klem fra Silje.

Hanne Mette sa...

Det blir så bra! Hage er moro, men jeg er nok kanskje litt for utålmodig. Vil jo helst ha den frodige velfylte hagen jeg drømmer om i morgen... Drømmer om høye frukttrær til å henge lykter i. Foreløpig rekker morelltreet meg til nesen....
Har forresten også gjort Hortensiatabben og vurderer sterkt å bare bytte de ut med noe annet. grønne små bladbusker er alt for kjedelig. ;)
Ha en fin fredagskveld Silje.
Klem fra meg

Høstmamma sa...

Jammen har du fått til mye flott i hagen din på disse åra. Vi er enda ferskere nybegynnere enn dere, hagen vår er på andre året nå. Vi holder på med skråning nå, har planer om å gjøre det sånn som dere har gjort det, med Potentilla i forskjellige farger samt brudespirea. Jeg kunne tenkt meg noe mer spennede jeg også. Tittet litt etter inspirasjon på skråning her en dag, og et tips der er å plante forskjellige slags Rhododendron. De er utrolig vakre! (Men jeg har litt prestasjonsangst, men kanskje....?) Rhododendron hadde blitt flott hos deg:)

Ha en fin fredagskveld.

Klem Høstmamma

Talentina sa...

hei så koselig hage! syrenetre er utrolig flotte! både de lilla og de hvite jeg har to hvite og et lilla men i fjor høst holdt jeg på å miste det lilla i en høststorm men det blomstrer i år og:D
Ha en fin hage-helg!!

Talentina sa...

hei så koselig hage! syrenetre er utrolig flotte! både de lilla og de hvite jeg har to hvite og et lilla men i fjor høst holdt jeg på å miste det lilla i en høststorm men det blomstrer i år og:D
Ha en fin hage-helg!!

Talentina sa...

hei så koselig hage! syrenetre er utrolig flotte! både de lilla og de hvite jeg har to hvite og et lilla men i fjor høst holdt jeg på å miste det lilla i en høststorm men det blomstrer i år og:D
Ha en fin hage-helg!!

GODE DAGER sa...

Så nydelig innlegg!Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre:)
klem Maya.

Anonym sa...

Hei!

Synes dere har fått gjort mye på tomten på 5 år! Jeg er igang med å planlegge litt jeg også og synes det er litt vanskelig å finn tips om oppbygging av hage! Ser litt på blogger...har så lyst til å ha en liten del av hagen der alt er spiselig, samt drivhus. Skal satse på å plante epletre, kirsebærtre, rips/ solbær/blåbærbusker i år...Jeg har ikke sett slike stolpe epletre før...de var fine.

Har jo så mange planer...mannen synes det blir vel mye planer ;) så her gjelder det å begrense seg ;)
Lykke til med hagen :)

Hilsen Ingrid E

Marit sa...

Syriner er jo bare så herlig. Nydelig å se på og en helt fantastisk duft :)

Hva med å så lavendel i skråningen din? De er kjempevakre, lukter deilig, lettstelte og blomstrer like fint år etter år.

visbysjarm sa...

Mange fine hageplanter du har. Jeg drømmer meg bort i hageplaner om dagen,og jeg får sånn inspirasjon fra bloggen din ;-)

Ha en fin dag,nå skal vi ut å kjøpe hekk ;-)

TANTE HILDE sa...

Så flott det blomstrer hos deg.Spennende hver vår hva som dukker opp igjen. God helg. Kjemper hardt med meg selv for ikke å kjøpe for mange sommerblomster enda, det er for kaldt om natten. Klem fra tante

Linda sa...

Hei Silje!
Jeg er i samme situasjon som deg, men nyanlagt hage og en gryende interesse for hagearbeid :)
Hosta er en fin staude med store grønne blader som fåes i forskjellige nyanser. Den passer godt i skyggen og er et fint bunndekke. Gravmyrt er også en villig sak med søte små blålilla blomster som brer seg utover (lav). Jeg så du fikk anbefalt rhododendron, og det blir sikkert kjempefint, men husk at den er litt skjør dersom dette er et sted det f.eks. blir dumpet mye snø om vinteren (grenene brekker lett). Vi plantet nettopp rips og blåbær hos oss, det kan egne seg godt i en skråning.... Lykke til med hageprosjektet, jeg titter innom daglig for inspirasjon på den fine bloggen din!
Klem Linda