søndag 15. mai 2011

Iris


Jeg hadde tenkt til å kjøpe en bukett med peoner før helga, men siden de i butikken hadde kommet så langt, ble det blå iris i stedet! Ikke en dårlig erstatter:)

Så moro at mange vil høre om fødselshistorien min! Jeg liker også godt å lese andres, og jeg skal få lagt ut min historie i løpet av neste uke! I morgen er det 17.mai-feiring i barnehagen, så i kveld må jeg finne frem finstasen til ungene! Får håpe på opphold, og ihvertfall på selve dagen! 17.mai er jo dessverre ikke helt det samme i regn..


Ellers har jeg bestemt meg for å lage et staudebed i skråningen vår, og er i full gang med å planlegge! Tenkte at fargene skulle gå i hvitt, rosa og blått. Det er allerede løytnantshjerter der (hvite og rosa), også tenkte jeg å ha riddersporer og lupiner. Er det noen som kan tipse om flere fine stauder? Det er full sol i bedet de skal være i. Har noen av dere lesere råd om hvordan man går frem når man lager et staudebed blir jeg kjempeglad, for jeg vet jo svært lite;) Men jeg lærer noe nytt hver dag, og synes det er kjempespennende!


Håper dere alle har hatt en fin helg!




ha en flott kveld!

12 kommentarer:

GITTE sa...

Nydelige blomster!
Klem Gitte

Anonym sa...

Det høres kjempe koselig og fint ut med staudebed i skråningen. :)

Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med Lupiner. Lupiner er flotte blomster, men sprer seg enormt. Når du først har ført dem inn i hagen blir du ikke kvitt dem igjen. De sprer seg overalt. Vi jobber systematisk hvert år for å klippe de ned etter blomstring slik at frøene ikke sprer seg videre.

RosMari sa...

Iris har nydelige blomster og markerer flott den blå fargen i "Norge i rødt, hvit og blått"... Ha en fin 17. mai!

Jijji sa...

Så fine iris! Nydelig farge på dem.

Selv har jeg litt "angst" for lupiner. Det er kjempefine blomster, men de sprer seg noe helt enormt og "tar over alt", så jeg tør ikke ha lupiner i min hage.

Klem fra Jijji - som krysser fingrene for godvær tirsdag.

silje-sin sa...

Hei anonym!
Takk for at du fortalte om din erfaring:) Vet at lupiner kan spre seg veldig ja, blir vel nesten som ugress har jeg hørt! Men er det sånn at du ikke ville hatt de der i det hele tatt? Eller fungerer det om man bare kutter dem ned etter blomstring? klem fra silje.

Anonym sa...

Hei igjen Silje!

Jeg ville tenkt meg grundig om før jeg hadde ført dem inn i hagen.
Er du flink fra første blomstring å klippe dem ned, kan det gå greit. Men som sagt, de er ivrige. Bare se hvordan de "overtar" skogsområder ved veiene, der vegvesenet har satt dem ut.

Masse lykke til! :)
Hilsen Siri (anonym)

Dagrun sa...

Hei Silje.
Vi skal også anlegge bed i noen håpløse skråninger. Vi kommer til å gå for å tilføre en del store steiner, slik at man har noe å stå på når en luker og så blir det litt mer "spenning" i plantefeltet.
Har du vurdert jordbær/markjordbær (gøy for ungene), bregner/prydgress, prestekrager, lavendel, akeleier og noen sånne stauder som ser ut som en flaskekost.. man får de i hvit, og flere rosanyanser?!
Min mening: ALT er bedre enn vintergrønt og bark...
Ha en hyggelig 17.mai:) Her er det meldt sol og hele familien går i toget under barnehagen sin fane.
Tudelidu!
Love:)

Hanne Mette sa...

Så fine blomster. :)
Gleder meg masse til å lese fødselshistorien din Silje. Elsker sånt vet du. Har hatt tre fine fødsler selv og den siste var bare en drøm. Skulle gjerne født flere ganger. Det er noe helt spesielt.
Klemmer fra Hanne Mette

Pernille, med en prinsesse i magen sa...

Du har alltid så nydelige blomster! :) Jeg er utrolig glad i blomster selv, men har ikke alltid råd.. Sånn er det nemlig å være 21 og gravid. Men da er det også godt å lese bloggen din :)

Medinella sa...

Frøleverandøren vi har i MesterGrønn har faktisk valgt å fjerne lupiner fra sortimentet pga av de sprer seg så..tror faktisk de står på en liste over planter som er uønsket i norsk fauna...Ikke helt sikker, men tror jeg leste noe om det... Her er noen av staudene vi har i rosa, hvitt og blått som vi har i butikken nå: Lavendel, veronica salvia, platycodon, Felizia, campanula,brudeslør... Et tips for å få litt kickstart på plantene er å blande inn kugjødselkompost eller lignende i jorda når du planter.....Kan også være greit å finne ut når de forskjellige staudene blomstrer...noen er tidligere enn andre...Er jo greit at beddet ser fint ut hele sommeren med stauder som avløser hverandre :)

Lykke til med staudebeddet :)

Anonym sa...

Jeg har god erfaring med lupiner, min mor hadde dem øverst i en skråning med stauder, så de dannet en hekk om sommeren og vi var ikke mere plaget av spredningen enn at det fint kunne leves med!:) Selv har jeg vært i vegkanten og tatt med meg hvite og rosa lupiner og plantet hjemme i hagen min;) Har forresten ei hagegal tante som er fortvilet over at hun ikke får lupiner til å vokse der, så det er ikke ugress for alle;)

Syns forresten at du har en herlig blogg, får masse inspirasjon fra deg, og titter innom hver kveld:)
Hilsen ei 5-barns mamma

Mike sa...

These flowers are so much more pretty then roses.