tirsdag 31. mai 2011

Hagen i slutten av mai


Jeg avslutter mai-måned med en oppdatering fra hagen! Ingen helhetsbilder, for her trengs det både luking og kantklipping;) Men nå skal sola og varmen komme, så da håper jeg på masse tid i hagen! Vi har mange pågående prosjekter, blant annet å legge kantsten rundt bedene. Og rundt noen trær og busker har vi lagt hvite steiner, som gjør gressklippingen lettere.



Plantene i rose- og staudebedet vokser seg større for hver dag, og jeg ser jo nå at noen av dem er dumt plassert i forhold til hverandre! Lammeøre er nydelig, og de føles jo virkelig som lammeører, men at de skulle vokse seg så høye og store visste jeg ikke... De tar helt over plassen til lavendelen, så jeg tror jeg må frem med hagesaksa!



Jeg fikk spørsmål om jeg kunne forklare hvordan vi har laget grønnsakshagen vår! Og det gjør jeg gjerne, men må presisere at vi ikke har peiling, så dette er et prøveprosjekt;)

Kassen er laget av to europall-rammer som er malt og satt oppå hverandre! Vi la fiberduk (barkduk) i bunnen, og stiftet langs kanten av kassen, det er duk nesten helt opp til jorda. Så fylte vi opp med 7 sekker plantejord.

Vi har sådd gulrøtter, neper, erteblomster og persille, i plasseringen som er skrevet på bilde. Noen av frøene ble lagt i vann et par døgn først, etter hva som sto på pakka! Når jeg har sådd før, har jeg pøst på med frø, og det er visst en vanlig feil! Denne gangen puttet jeg ETT frø i hvert hull, og der jeg ved et uhell la to, kommer det to spirer opp! Så det er tydeligvis høy "spiringsprosent";) Jeg fulgte anvisningen på pakken om hvor tett de skulle plantes, men vet ikke om jeg har gjort riktig! Bittesmå reddikspirer kommer opp i sikk-sakk, akkurat som de ble plantet! (er ikke bare ungene dette er stas for, som dere skjønner;))

Jeg oppdaterer etterhvert som grønnsakshagen vår utvikler seg!

De første nettene hadde vi fiberduk over også, men siden den var mørk tok jeg den vekk for at det skulle komme sol inn! Men burde jeg kanskje ha noe over tror dere?





ha en fin kveld!

11 kommentarer:

heidi sitt ♥ sa...

Her var det mye fint! Så herlig med egen grønnsakshage. Jeg skal følge med ")

Caroline sa...

Hei Silje:)
Nydelige bilder fra hagen din!!!
Så friske og fine lammeørene dine var da,mine tålte ikke den harde vinteren vi hadde i år,så må nok få skaffet meg noen nye,de er jo så nydelige.
Jentene mine har og en grønnsakshage bak lekehytten,og har gjort det samme som dere med europaller,funker kjempefint.
Jeg gjorde det samme ifjor,men har ikke brukt fiberduk over,tror ikke det skulle være nødvendig...

Ungene elsker å kunne gå å forsyne seg av ting de har sådd selv:)
Lykke til med alle hageprosjektene:)
Nå er visst sommerværet meldt,så da har jeg ganske så mange hageprosjekter på gang jeg og;)
Klem Caroline

@my casa sa...

Jättefina bilder från din trädgård!
Visst vill man bara vara hemma nu och se allt
slå ut - en ljuvlig tid:)))

Helene sa...

Vakkert Vakkert Vakkert!!!

Heleneklem;o)

Cosmos sa...

Nydelig bilder fra hagen din
ha en herlig kveld videre

hjertero.com sa...

DET var hagen sin, det! :) Søte de hvite Løytnanthjertene dine! Ah, jeg kan knapt vente til jeg får orden på hagen her!!

Da vi bodde i Bergen hadde vi ikke barn MEN sandkasse. Da byttet jeg sanden med jord og hadde poteter, reddikker og annet snadder. Det avr artig, så jeg tror at jeg må ha meg en liten grønnsakshage igjen!

Nå kommer virkelig godværet til oss og hurra for det! :)

Klem klem

hjertero.com sa...

-Og nå begynner jeg virkelig å bli irritert på Blogger, så hvis du har noe tips til hva som skjer -eller vet om andre med det samme kommentar-problemet, så si ifra! :)

Lina sa...

Så mykje vakkert Silje! :-) Grønsakshagen var kjempesmart. Ein lur idè. Takk for at du deler :-)

Anita Kristin sa...

Så flott bilder. Håper hagen her snart blir ferdig slik at den kan plantes litt, ble veldig inspirert nå.

Her må det også til med grønnskashage, de er plantet inne, men har ikke turt å sette de ut enda, rett og slett fordi det er så kaldt.

Ha ein fin dag videre.

Tante Hilde sa...

Så fint det blomstrer hos deg. Fine bilder. Idag har jeg kjøpt inn de siste sommerblomstene for iår, tro meg. Lykke til med hagen. klem fra tante-

Katharina sa...

Koselig blogg du har. La med til som følger..og følger med grønnsakshagen din:)
Har også tenkt å plante, men er litt usikker på dette med kattene som lusker rundt:)

Ha en fin dag!
Klem fra Katharina