torsdag 17. mars 2011

Spørsmål om løkblomster ♡


Jeg har skrevet om min begeistring for løkblomster flere ganger! Og noe av det jeg liker best er at de kan spares når de er "avblomstret", og plantes ut i hagen. Men når skal man egentlig gjøre dette? Overalt jeg leser om blomsterløker står det jo at de skal puttes i jorda om høsten, men jeg mener at jeg har lært at de kan plantes om våren også?



 Siden jeg ikke har mye greie på, men er veldig glad i, hagestell, prøver jeg meg frem. I fjor la jeg alle løkblomstene i jorda på våren, og snart får jeg vel svar på om det var vellykket! Jeg har fått flere spørsmål angående løkblomster, men vil jo ikke drive med vranglære:)

Kanskje noen av dere lesere kan lære oss som lurer hvordan det bør gjøres?:)


I går oppdaget jeg mange grønne spirer i rosebedet under kjøkkenvinduene, herlig!





♡  ha en fin torsdag ♡

8 kommentarer:

Hanne Mette sa...

Jeg er på ingen måte noen blomsterekspert, men jeg plantet ut både perleblomster og påskeliljer når de var avblomstret i fjor vår. Fulgte ingen regler. Tok bare hele planten og gravde den ned litt sånn, tja, det skade jo ikke.
Og tror du ikke hele beddet er fullt av små grønne spirer! Utrolig gøy!

Maren sa...

Eg er absolutt ingen ekspert!! Men eg har planta de ut når de har avblomstra og jaggu kommer de opp igjen;D

Villmarkstausa sa...

Hei
Ikke godt å vite, men jeg legger løkene i kjelleren og bare glemmer dem. Tar de opp når høsten kommer, renser godt for allt tørt og planter ut...
Noen kommer opp igjen, men tulipaner er trassig;-)

escargopotte sa...

I lovely !
have a nice day

Fru Ask Wilhelmsen sa...

Jeg kan dessverre ikke så mye om løkblomster. Jeg fant nettopp bloggen din og må si jeg er glad for det. Nydelig hjem du har. Her ser jeg at jeg kan finne masse inspirasjon og dèt er så herlig. Legger meg til som følger hos deg. Ha en herlig dag:))

Mira sa...

Eg planter de ut så snart jorda er varm, ikkje nattefrost lenger. Det blir litt lenge for de å ligge å tørke heilt til høsten. Greitt med alt som er gjort.

Syns det er kjekt å nyte løkblomstene inne, og så plante de ut etterpå.

Kjøpte kvite narsisser i høst på salg etter at det var for seint å få de i jorda ute. Satt de i potter med jord i et kjølig rom. og nå er de inne i varmen og blomstrer så fint i kjøkkenvinduet. Liker kvite bedre enn de gule påskeliljene du får alle steder.

Skal du legge større mengder løk er det jo greiest å kjøpe å legge de på høsten,helst i god tid før frosten, slik at de får tid til å rote seg.

Tidløs (ligner krokus , men blomstrer på høsten skal legges om våren,). Det samme gjelder for andre høst-blomstrende løk. Så er det jo de knollene og løkvekstene som ikkje tåler frost da. De må legges på våren og tas opp på høsten viss du vil ha de flere år.

Det går så bra så!

Hilsen (gartneren) Mira.

livet på løkkevold :) sa...

jeg sparer også på sviblene fra jul og primulaene og planter de ut på våren og de blomstrer hvert år ;) primulaene er de første som kommer om våren og blomstrer til frosten tar de ;) genialt og finnes i mange farger :)sviblene kommer samtidig som krokusen :)

bare noen tips :) ha en god helg :)
Malin.

Line fra huset på landet sa...

Nå er jeg overhodet ingen hageekspert, og prøver i grunn å lære av faget.
Men jeg har hørt dette av "de eldre" ;) : man skal plante i jorda om høsten det man vil skal spire om våren.. og omvendt.
..Og det har faktisk hjulpet meg ganske mye. En svært enkel regel i grunn;)

Ha en vakker helg Silje. Du har vel jammen i meg termin snart også du, eller ?!;) så spennende.. :))
Klemmer fra Line