mandag 7. mars 2011

Heklet vognteppe


I påska i fjor lærte svigermor meg å hekle! Jeg hadde ikke peiling på håndarbeid, men hadde lenge beundret de flotte hekleteppene som ble vist frem av ulike bloggere! Jeg ble overrasket over hvor lett det var å hekle bestemorruter, og heklet og heklet! Så ble det et opphold.. På nesten ett år!



Lite visste jeg i påska i fjor at jeg skulle være høygravid ett år senere, og vente ei lita jente. Og siden den opprinnelige planen om å hekle et stort pledd ble mer tidkrevende enn forventet, tenkte jeg det ville passe å lage et vogn/vuggeteppe i stedet! I går heklet jeg kanten rundt, og nå er jeg STOLT over å vise frem mitt første ferdige teppe!




Nå er jeg i gang med et nytt hekleteppe-prosjekt, som etter planen skal bli sengeteppe til sprinkelseng. Så får vi håpe det ikke tar nok et år før jeg kan vise det ferdige resultatet;)






ha en fin mandag kjære lesere ♥




63 kommentarer:

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

Kjempe fint teppe,med nydelige farger...

Har laget meg et jeg også et stort soffa teppe.Er så godt og varmt!!

Ha en fin ny uke!!

Klem Linda:)

Anonym sa...

Så flink du er! :D Blir kjempekoselig å bruke hjemmelaget teppe når den lille kommer. :) Jeg hekler også teppe med bestemorruter for tiden, men er usikker på hvordan jeg skal få sammen de mange rutene. hvordan har du gjort det?
Ha en fin dag! :)

heidi / I'm with Leia sa...

Du er så flink :) Teppet er kjempeflott! Jeg er imponert, skal selv i gang med et teppe...det tar nok like lang tid som din...ja dte gjør vel ikke noe om det blir like fint :)

Jatte sa...

Hei hei1

SÅ flott teppe, elsker virkelig farekombinasjonen♥ nydelig!

Holder på med teppe til stua jeg, har til nå 57 lapper (5 runder pr lapp) å må nok ha godt over 100 for og få det så stort jeg vil ha det, men er koselig å sitte med syns jeg - gruer meg bare til jeg skal sy dette sammen, for DET tar nok TID!!! hihi

God uke til deg og dine,
Klem jatte♥

Anonym sa...

Hei!

Teppet ble vårlig og søt..koselig å ha noe hjemmelaget til de små!

Du har ett så nydelig putetrekk som teppe ligger på :) Minner meg om putetrekkene som jeg lå i når jeg var på sommerferie hos bestemor <3
Kan jeg spørre hvor du har de fra?

Hilsen Ida :)

snødronningen sa...

Hei,så utrolig flott heklet baby teppe du har lagd,
ja det er mange flotte slike blogger rundt her inne i bloggland.
Drømmer selv om å lære å hekle en dag.
Ha en fin dag videre.klemmer hege

KROnPRINSESSENE sa...

Å, så nydelig og så flink du har vært...
Sikkert en god følelse å ha ferdig et sånn prosjekt! (Jeg kan hverken hekle eller strikke...)
Herlige farger du har valgt.
Blir nydelig til babyen :)
Klem

Gøril sa...

Så utrolig lekkert teppe du har laget. Vakre farger og det ser ikke ut som en nybegynner har laget det... Er selv gravid pg venter en liten gutt i mai.. Om jeg lærer meg nå så rekker jeg kansje å bli ferdig med et teppe til han kommer:-)

Klem

Anya`s interiør og fotografi blogg sa...

Det ble jo kjempe fint det =) Så koselige farger..

Anya

Bittelille huset/Jennifer sa...

Så nydelig teppe! Du er veldig flink - selv om det har tatt tid så er det jo så moro når det endelig blir ferdig:) Kan tenke meg du gleder deg til lillejenta i magen kan få bruke det:)

klem Jennifer

Bente sa...

Lekkert teppe !
Jeg holder også på med et lite babyteppe da jeg skal bli bestemor....
Det er veldig kjekt å hekle når en først begynner.
Ha en fin dag!

Kort og Søm sa...

Så nydelig teppe!
Klem Fredrikke

Nettelita sa...

Flinka! :) Det ble kjempe søtt, og i veldig fine vårlige jentefarger! :) Det er alltid gøy å kunne bruke noe man har laget selv! :) Jeg begynnte å strikke på et teppe i høst, men har mått la mamma overta skulle det bli ferdig til april! :)
Håper vi sees snart igjen! Nå har jeg blitt fullt sykemeldt, så er ledig for date så og si hver dag! :)
Klem klem

Hulda sa...

Nydelig, silje! Så friske og fine farger du har brukt til teppet. Virkelig vakre bilder også. Vårlig og fin header også.

Lillian sa...

Nydelig teppe....
tror jeg må prøve å lære meg å lage bestemor-ruter, for jeg syns slike pledd er helt nydelige...
du er flink!!

Lotte`s lille verden sa...

Kjempelekkert!
Sant det er gøy og ikke minst avhegighetsskapende!! :)

Så koselig du steller i stand for den lille.. gleder meg til å se mer

Ha en fin fin mandag
Klem fra meg

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Hvor er det fint, let, forårsagtigt og feminint

stine:)

Sidsel sa...

kjempefint teppe du har heklet.
Jeg ville hekla noen ekstra ruter som jeg sydde/hekla på når det var behov for at teppet skulle være større. Et slikt teppe blir jo ikke utslitt, så da kan den lille ha glede av det lenge...
Bare et lite tips fra meg
Ha en fin uke

Marens hverdagsliv sa...

Hei!!
Du er bare kjempeflink, det ble et nyyydelig pledd !!!


Ha en fin dag !!

-maren-

Litamora's Quilt & Design sa...

Teppet ditt ble nydelig :o)
Blir stas å få bruke det når den lille kommer til verden :o)
Ha en fortsatt flott uke,
Laila

Unni sa...

Flott teppe:)
Herlige farger...

Anonym sa...

HEI.
Koselig blogg og nydelig teppe! Jeg er mamma til Supersnella og har derfor funnet bloggen din. Moesomt å se og lese, mange gode ideer og fine fargekombinasjoner å finne her! Ha en fin dag fortsatt.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Det var et veldig fint og koselig babyteppe!

Allis i Eventyrland sa...

Så fint teppet ble, elsker fargene du har brukt! :)

Håper du har en fin mandag!

Hilde sa...

Så søt teppe da. Flink du er..
Fargene var utrolig fine sammen. Har drivi å heklet litt selv og nå fikk jeg virkelig lyst å begynne igjen. Åssen garn har du brukt??
Hva heter det og hvor er det kjøpt?
Klem Hilde

Rosehagen sa...

Kjære Silje
Så utrolig vakkert:)
Du skal være stolt av det teppet.
Ønsker deg en fin tid fremover.
Klem fra Ann-M.

Marya sa...

Utrolig fint teppe ! Herlige farger :D

Ineke van den Akker sa...

Wow! I just love this. I have two granddaughters now( 2 and 4 years old), and have made a lot of nice things.
This is beautiful! Well done.

Karin sa...

Hei Silje,takk for et koslig svar fra deg på bloggen min.Nyyyydelig teppe du har hekla,kjempefine farger.Koslig å tenke på at en liten jentebaby skal kose seg der. Håper svangerskapet ditt går bra. Alltid koslig å titte innom deg. Klem fra Karin

Snedig Snelle sa...

Å så nydelig! Sko ønska eg kunne hekla et sånt teppe te mi jenta i magen :-)

whitebite sa...

så utrolig nydelig, og så fin fargesammensetning! jeg har nettopp begynt å hekle, men har ikke lært meg annet enn luftmasker og fastmasker;o)- enn så lenge!

KRISTIN - Vingesus og Julebrus sa...

Nydelig var det! Veldig fint med litt sånn "tilfeldig" sammensatte ruter og mønster!
KLEM!

Kristin sa...

Hei hei:)
For et søtt, koselig og nydelig teppe! Flinkisen:)
Jeg holder på med et heklet teppe jeg også, men til min lillemor som er 14mnd. Så må jeg lage et til tvillingbroren når jeg en gang blir ferdig...:)

Jannes lille sted sa...

Hei Silje!
Kjempelekker babyteppe!
Du er jo kjempeflink!!

Ha en fin kveld
Klem Janne Merethe

Kanelis sa...

Kjempefint teppe du har heklet!

Anemone sa...

Nydelig teppe! Så flink du er.

Bo med Lena sa...

Hei Silje.

Veldig lenge siden nå. Håper du har det bra og gratulerer med den lille i magen:)

Teppet ditt ble så fint! Jeg har så lyst til å lære å lage et sånt teppe. Har ikke heklet siden jeg var liten:) Hva slags garn har du brukt? Har du noe oppskrift eller tips på hvor jeg kan finne?

Ha en finfin kveld. Klem Lena

Fru Larsen sa...

Hvor er det super flot dit hæklede tæppe. Det er dejligt at du har opdaget fornøjelsen ved at hækle, det er nemlig et skønt arbejde. Det er faktisk ikke så svært, når man først kommer igang. fine farver du har valgt :)) Spændende at se hvad du ellers får hæklet :))

Anonym sa...

Det var et nydelig teppe! Likte veldig godt fargene du har brukt, nydelig!
Hilsen fra Elin

Bless by Tone sa...

kjempefint teppe - flink du er :) Tone

Petrine sa...

Kjempe fint teppe. Moro med noe en har laget selv. Flink er du.

Hanne Mette sa...

Så nydelig! ♥ Blir fint til veslejenta det. :)
Klem fra Hanne Mette

Ellen Karin sa...

Teppet ble nydelig, og oldemorsruter er jo så morsomt å hekle. Nå som du er i gang med heklingen bør du prøve deg på et bølgeteppe. De er også nydelige. :) Bare se på dette f.eks.

Lykke til med nytt prosjekt. :)

Lina sa...

Heilt nydelig, Silje! :-) Eg må visst læra meg å hekla sånne tepper eg og. Dei er berre så lekre. Eg elskar bloggen din!!! Den er eit lyspunkt i kvardagen, med sine positive, livsglade og interessante innlegg, og herlige, farge-glade bilder! LOVE IT <3

Caroline sa...

Nydelig vognteppe du hadde heklet!!!Bestemor rutete tepper er kjempefine,skulle gjerne hatt et selv:)Vakker fargesammensetning du hadde valgt...Ha en fin uke!Klem Caroline

frøkenlinn sa...

Nydelig, du er jo kjempe fling =)

Elin sa...

Det var helt nydelig! Kommer nok til å varme godt på den lille prinsessa.

Jeg har ogå lyst å prøve meg på et slikt teppe, men har ikke helt klart å mote meg opp til å sette i gang!

Lykke til med ditt neste prosjekt!

Hege sa...

Utrolig lekkert ble det teppe.
Skal si du har vært flink...og har all grunn til å være stolt :o)

Ha en herlig uke.

Klem Hege

Hverdagsgleder sa...

Det var et flott teppe i herlige farger; passer så utrolig godt sammen og perfekt til en liten jente :-) Har to slike tepper under produksjon, men er usikker på hva jeg skal gjøre når jeg sakl montere; enten sy sammen eller hekle sammen. Har du heklet det sammen ? Nydelig teppe !

Marit sa...

Jeg er mektig imponert! Moren min prøvde å vise meg hvordan man hekler små blomster i vinterferien, men jeg må desverre innrømme at jeg ikke fikk det til....

Jeg får prøve å hevde meg på andre arenaer, og beundre det andre får til med heklenål og strikkepinner:-)

Maritklem

Rekkehuset sa...

Teppet ble kjempefint Silje! Det er koselig å ha noe man har laget selv også til de små:-)

pearlylilies sa...

Fantastyczny blog! Taki ciepły i pełen miłości. Często tu zaglądam, choć nie miałam odwagi zostawić komentarza, aż do dziś. Pozdrawiam cieplutko!

Beth sa...

Så nydelig hekleteppe i sukkertøyfarger?

Jacqueline DuBois sa...

Nydelig Silje! Det er så fint med hjemmelaget. Når jeg fikk Marielle tok min mor fram mine teppe og genser osv som ble strikket når jeg var baby. Jeg setter et sååå stor pris på de og det komme din datter også til å gjøre. :)

Lakka sa...

Så nydelig teppe!!! Flinke du:-) Jeg har satt i gang mamma, og gleder meg masse til å bruke det når junior kommer. Jeg kan hverken hekle eller strikke nemlig.. hi hi!

Bea sa...

Rett og slett nydeleg!! :D

mali-mo sa...

Kjempesøtt teppe, tenker det blir herlig med en liten tulle under teppet der ;)

Koser meg hjemme med lillegutt, ikke tid å strikke og sy til han om dagen, holder på å brodere bringeduk og belte til min niese sin konfirmasjon.....litt travelt!

Bjørkely sa...

hei hei!
wow så nydelig! Du bør absolutt være fornøyd!
Det var utrolig fint og så fine farger! Herlig!

Maaike sa...

This is an amazing blanket Silje! The colors are so sweet, I love it.
Have a great weekend,
love Maaike

Mazza Cimini sa...

Lindas imagens tem seu blog. Eu AMEI! Estou lhe seguindo.

Muita LUZ e PAZ!

Mazza Cimini

Anonym sa...

hei hei :-) du har ikke tilfeldigvis oppskrift til dette nyydelig babyteppe? :)

Anonym sa...

hei hei :-) har du mønster til dette nyyydelige teppet?

Kristine Marie sa...

Kan du legge ut oppskrift på teppet?? Det var superfint!!! :-)